کد مطلب: ۵۱۳۱۵۰

گزارش میدانی از جایگاه‌های بنزین تهران

کرونا در صف پمب‌بنزین‌ها / اینجا راننده آمبولانس هم رعایت نمی‌‌کند!

کرونا در صف پمب‌بنزین‌ها / اینجا راننده آمبولانس هم رعایت نمی‌‌کند!

«مرگ یک‌بار شیون یک‌بار، اگه کار نکنم یکی دیگه رو میذارن به جای من» این جمله یکی از متصدیان جایگاه بنزین است. در شرایطی که برخی توصیه‌های بهداشتی همخوانی با شرایط جامعه ندارد، همچنان کرونا روزانه در جایگاه‌های سوخت سایه به سایه متصدیان و مردم حرکت می‌کند و قربانیانش را می‌گیرد.

به گزارش تجارت نیوز ، سکو‌های پمپ بنزین لحظه‌ای ‌خالی نمی‌ماند، آدم‌ها با عجله از ماشین پیاده می‌شوند و به سراغ نازل دستگاه می‌روند، تعداد کمی از افراد صورتشان با ماسک پوشانده شده، بقیه یا ماسک ندارند یا آن را زیر چانه زده‌اند.
یکی از متصدیان در حالی که اسکناس‌های در دستش را می‌شمارد و ماسکی بر صورت ندارد می‌گوید : «ماسک می‌زنم ولی الان یک لحظه برش داشتم، من نمیتونم هشت ساعت با ماسک و دستکش کار کنم. احساس خفگی میکنم. مرگ یک‌بار شیون یک‌بار، اگه کار نکنم یکی دیگه رو میذارن به جای من». راننده ماشین جلویی صدایش می‌زند و می‌گوید : «آقا بیا حساب کن ما بریم.»

بستر دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا فراهم نیست

به گفته وزیر بهداشت هر جایگاه پمپ بنزین می‌تواندحدود ۸۰۰۰ نفر را به کرونا مبتلا کند. در همین راستا توصیه‌های بهداشتی زیادی برای مراجعه به پمپ بنزین ارائه شد.

یکی از راهکارهای مقابله با کرونا در جایگاه‌های پمپ بنزین سوخت‌گیری توسط اپراتورها است، اما مشاهدات از جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد اپراتورها برای سوخت‌گیری مردم در ساعات پرتردد روز و هنگامی که صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و تعداد اپراتورها جوابگو نیست، تمایلی به این کار ندارند.

آمبولانسی می‌رسد، راننده‌اش با ماسکی زیر چانه‌ بلافاصله از ماشین پیاده می‌شود و خودش سوخت‌گیری می‌کند.

علاوه بر او رانندگاه تاکسی، کارمندان و دیگر افراد حاضر در جایگاه خودشان اقدام می‌کنند و علت این کار را از دست رفتن وقت و انتظار طولانی در جایگاه‌‌ها بیان می‌کنند.

همایون صالحی، عضو کانون انجمن جایگاه‌داران سوخت در این رابطه عنوان می‌کنند: این امکان اصلا وجود نداشت که ما بتوانیم نیروی جدید اضافه کنیم و در حفظ نیروهای فعلی بسیار بسیار مشکل پیدا کردیم، کسانی که چنین دستورالعملی دادند ابتدا باید بستر را با مساعدت‌های خود آماده می‌کردند و بعد به چنین روشی می‌رسیدند، اگر قرار باشد در هر شیفت برای همه سوخت‌گیری انجام شود در هر جایگاه احتیاج به ۱۶ نفر اپراتور است و این هزینه با میزان فروش و درآمد جایگاه همخوانی ندارد، اگر این اتفاق در استان‌ها بیفتد در همان چند ماه اول باید جایگاه را بفروشند و پول آن را به جای بدهکاری بدهند. ما از ابتدای کرونا از سمت هیچ نهادی حمایت و کمکی دریافت نکردیم و حتی در شرایطی که ماسک و دستکش نایاب بود ما به سختی تهیه کردیم.

وی در خصوص سوخت‌گیری توسط متصدیان می‌گوید: «ما اعلام کردیم اگر مردم عجله نکنند و اجازه بدهند، اپراتورها سوخت‌گیری را انجام می‌دهند. البته در تهران که تعداد جایگاه‌ها کم و شلوغ است این دستورالعمل امکان‌پذیر نیست».

صف‌های شلوغ پمپ‌بنزین‌ها

یکی دیگر از توصیه‌های بهداشتی این است که در هر بار مراجعه به پمپ بنزین‌ها یا ایستگاه‌های سی‌ان‌جی، سعی کنید حداکثر باک خودرو خود را پر کنید تا دفعات کمتری مجبور به مراجعه برای گرفتن سوخت شوید.

اما ناصر رئیسی‌فرد، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت، معتقد است که مشکلات اقتصادی مردم باعث شده تا سفرهای درون شهری افزایش پیدا کند و مردم روزانه برای سوخت‌گیری به جایگاه‌ها مراجعه کنند.

او می‌گوید: «صفی که جلوی جایگاه‌ها ایجاد می‌شود نشانه فروش بالاتر نیست، مردم کم بنزین می‌زنند و باک ماشین‌هایشان را ۱۰ لیتر ۱۰ لیتر پر می‌کنند».

جایگاه‌های سوخت از پرخطرترین مکان‌هایی هستند که امکان ابتلا به کرونا در آنجا وجود دارد و نیاز به نظارت و مساعدت جدی از طرف مسئولان احساس می‌شود.

یکی از نگرانی‌های حال حاضر این است که با ورود ویروس جدید کرونا و افزایش سفرها، تعداد کم کارکنان و ساعت‌ کاری زیاد، متصدیان جایگاه‌ها در خطر بیشتری نسبت به قبل قرار دارند. این شرایط درحالیست که هنوز مراجع رسمی این حوزه حتی آماری از جانباختگان در جایگاه‌های پمب‌بنزین منتشر نکرده‌اند و معلوم نیست برای افزایش حفاظت از جان متصدیان این حوزه چه دستورالعمل‌های جدیدی را در برنامه دارند. در روزهای اخیر مقامات متعددی نسبت به شیوع موج جدید کرونا هشدار داده‌اند اما هنوز جایگاه‌های پمب‌بنزین انگار در فاز مقابله با موج‌های گذشته هستند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم ما قانون گریز هستند و نظم باد نیستن گناهی هم ندارند چون یاد نگرفتند و مسولین هم اهمیتی به آموزش در مدارس ندادند در این چهل سال که اگر داده بودند الان در چنین شرایطی مشکلی نداشتیم و رعایت میکردیم واقعا جای تاسف دارد کاش کمی به امر آموزش مثل همه جاهای دیگر دنیا که موفق عمل کردند ما هم از اونا یاد بگیریم و قطعا موفق می شدیم به امید ایرانی بهتر و با فرهنگ بالاتر حتی نسبت به بقیه جهان بله عده ای ماسک نمیزنند عده ای ماسک زیر چانه هست عده ای اصلا کرونا را باور ندارند خلاصه خیلی سخت میبینم که کرونا ریشه کن بشه با این شرایط مگر اینکه واکسن قوی ساخته بشه و اثر بکنه

  • ناشناس

    از بیشعوریشونه دیگه

  • ناشناس

    تاحالا تو هیچ جایگاه سوختی ندیدم که اپراتور ها ماسک بزنن کلا اونهایی که مال شهر دیگه هستن وارد شهر جدیدی میشن نمی توانن خودشان را با فرهنگ اون شهر وفق بدن ن تو جایگاه سوخت بلکه کل شهر ها همینجوری هست کسایی که ماسک نمیزنن کلا بر میگرده ب تربیت
    خانواده گی طرف البته شاید هم بنده خدا میدونه که کرونا داره بعد ماسک نمیزنه که مردم هم مثل خودش درگیر بیماری بشن

  • ناشناس

    همه جای دنیاپمپچی خودش بنزین میزنه کسی نمیاد پایین بنزین بزنه اگه پمپچی خودشون. بنزین بزنن این کرونا خیلی کم میشه

  • ناشناس

    یعنی چی که احساس خفگی میکنم؟!!!!!!
    فکر کردید ماها دوس داریم ماسک بزنیم، خب ما هم نفسمون تنگ میشه یا احساس خفگی میکنیم… ولی مجبوریییم و بااااااید ماسک بزنیممممم راه دیگه ای ام نیسست

  • ناشناس

    بهتر اول کارگرای پمپ گاز و بنزین واکسن بزنن