کد مطلب: ۳۰۸۷۷۰

کشاورزی کشور علمی مدیریت نمی‌شود

کشاورزی کشور علمی مدیریت نمی‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگرچه اقدامات خوبی در چهار دهه گذشته در حوزه کشاورزی انجام شده، اما توسعه‌ای در این بخش صورت نگرفته است، کارهای این بخش برحسب موردی و اتفاقی انجام می‌شود نه طبق برنامه و چارچوب خاص.

احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس امروز در مراسم روز ملی دامپزشکی گفت: اگرچه در حوزه توسعه کشاورزی پس از انقلاب تلاش‌های زیادی صورت گرفته و در حوزه عملکرد محصولات هم وضعیت بهتر شده است، اما به نظر من توسعه واقعی در این بخش اتفاق نیفتاده است و آن طور که انتظار می‌رفت نتوانستیم به توسعه کشاورزی دست پیدا کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، کیخا گفت: مثلا در سفری که اخیرا به کردستان داشتم، خاک این منطقه عالی برای کشاورزی است و بارندگی ۵۰۰ میلیمتر که حدود دو برابر میانگین کشور است در این منطقه وجود دارد، اما کشاورزان ما هنوز به عنوان قشر مرفه جامعه نیستند.

وی با اشاره به اینکه اشکالاتی در بخش کشاورزی و توسعه این بخش وجود دارد، گفت: اگرچه بسیاری از تصمیمات و سیاست‌های خارج از بخش کشاورزی به این حوزه تأثیر گذاشته است، اما بخشی از این مشکلات مربوط به داخل این بخش است.

وی ادامه داد: حرف من این نیست که کاری در این حوزه انجام نشده، اما کشاورزی کشور به صورت علمی مدیریت نمی‌شود، کارها به صورت اتفاقی و موردی و برحسب خاص انجام می‌شود.

کیخا گفت:‌در حوزه نظری مبانی کشاورزی، ضعیف عمل کرده‌ایم و به یک چارچوب خاصی نرسیده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به مثالی می‌‌گوید: بیش از ۹۰ سال از عمر مؤسسه تحقیقات و سرم‌سازی کشور که در سال ۱۳۰۳ راه‌اندازی شده است می‌گذرد؛ اخیرا در بازدیدی که از این مؤسسه داشتم، اما گزارشاتی که می‌دادند مربوط به بخش تولید بود، سؤال این است که این مؤسسه تنها باید به بخش تولید بپردازد؟

کیخا ادامه داد: مسئولیت اصلی این مؤسسه تحقیقات بوده، اما آنها کمتر به حوزه اصلی خود پرداخته‌اند و من این مسئله را به وزیر جهاد کشاورزی هم در نامه‌ای اطلاع دادم.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت‌هایی که در حوزه کشاورزی انجام می‌شود برآمده از فناوری‌های نوین نیست، گفت:‌ اینکه ما در زمان تخصیص بودجه در مجلس بیاییم و مسائلی را مطرح کنیم که بودجه برای بخش‌های مختلف بگیریم کافی نیست و این منجر به توسعه بخش نخواهد شد.

وی از تمام دامپزشکان کشور خواست تا برنامه‌های خود را براساس فناوری‌های به روز امروز تبیین کنند و الزامات آن را مطالبه کنند.

امروز مراسم روز دامپزشکی با حضور وزیر کشاورزی، رئیس سازمان دامپزشکی، کارشناسان، متخصصان و فعالان این حوزه و تعدادی از نمایندگان کشورهای اکو در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.