کد مطلب: ۲۷۰۳۵۷

کورس تورم کل و تورم مسکن؛ فعلا برنده مسکن است

کورس تورم کل و تورم مسکن؛ فعلا برنده مسکن است

برخلاف تصور برخی از کارشناسان بازار مسکن، تورم این بخش همیشه هم از تورم کل اقتصاد پایین‌تر نیست. بررسی روندها نشان می‌دهد از شهریور ماه سال گذشته تورم بخش مسکن از تورم کل اقتصاد سبقت گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

فریبا تاجدینی: آخرین گزارش تحولات مسکن نشان از تورم نقطه به نقطه 45.8 درصدی قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری دارد که بیش از 32 درصد با تورم کل اقتصاد در این ماه اختلاف دارد و بازهم در سطحی بالاتر قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته تاکنون تورم مسکن از تورم کل اقتصاد بیشتر بوده است.

بررسی روند تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری کل اقتصاد و تورم مسکن در شهر تهران طی شش سال گذشته تاکنون نشان می‌‌دهد تورم مسکن در سال پایانی دولت دهم به بیشترین مقدار خود طی دوره مذکور رسید و بالاتر از نرخ تورم کل اقتصاد قرار گرفت.

آمارها نشان می‌دهد طی شش سال گذشته، از فروردین ماه سال 1391 تا شهریور ماه سال 1392 تورم مسکن روندی تندتر از تورم کل اقتصاد در پیش گرفت، به طوری که از فروردین ماه سال 1391 سیر صعودی قیمت مسکن ادامه داشت و در اردیبهشت ماه سال 1392 تورم مسکن به بالاترین مقدار حدود 70 درصد طی دوره مذکور رسید؛ این در حالی بود که تورم در اردیبهشت ماه سال 1392 حدود 40 درصد بود.

تورم مسکن در شهر تهران از اردیبهشت ماه سال 1392 به بعد سیر نزولی به خود گرفت ولی همچنان بیشتر از نرخ تورم کل اقتصاد بود، با روی کار آمدن دولت یازدهم از تورم مسکن کاسته شد و در مهر ماه سال 1392 تورم مسکن پایین‌تر از ت ورم کل اقتصاد قرار گرفت.

دولت یازدهم در اولین سال فعالیتش توانست تورم نقطه به نقطه شهر تهران را به خوبی مهار کند تا جایی که توانست طی یک سال تورم نقطه به نقطه مسکن که در اردیبهشت ماه سال 1392 حدود 70 درصد بود را در اردیبهشت ماه 1393 به حدود صفر درصد برساند.

روند تورم نقطه به نقطه مسکن در سال‌های 1391 و 1392 در شهر تهران حاکی از آن است که تورم نقطه‌ای مسکن پس از طی یک دوره روند صعودی نسبتا شدید، از پایان اسفند ماه سال 1392 تا پایان اسفند ماه سال 1394 از ثبات نسبی برخوردار بوده و بین صفر تا 10 درصد نوسان داشته است.

آمارها نشان می‌دهد از مهر ماه سال 1392 تا پایان اسفند ماه سال 1394 تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران در سطحی پایین‌تر از تورم کل اقتصاد قرار گرفت اما این روند در سال 1395 شکسته شد و تورم مسکن با اختلافی کمتر نسبت به سال 1391 در سطحی بالاتر از تورم نقطه به نقطه قرار گرفت.

تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران که توانسته بود از 18 درصد در دی ماه سال 1395 به حدود یک درصد در فروردین ماه سال 1396 کاهش یابد از ادامه روند باز ماند و با یک روند صعودی تغییر جهت داد.

از ابتدای سال 1396 تاکنون شاهد روند صعودی رشد تورم در بخش مسکن شهر تهران بوده‌ایم، به طوری که تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران از 1.1 درصد در فروردین ماه سال گذشته به بیش از 45 درصد در خرداد ماه سال جاری رسیده و از شهریور ماه سال گذشته تاکنون در سطحی بالاتر از تورم نقطه به نقطه کل اقتصاد قرار گرفته است.

میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری نسبت به خرداد ماه سال گذشته 45.8 درصد بوده که در مدت فعالیت دولت دوازدهم تاکنون کم‌سابقه بوده است. آیا تاریخ تکرار می‌شود و تورم مسکن در ماه‌های آینده به تورم‌های بیش از 50 درصد دولت دهم باز می‌گردد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.