کد مطلب: ۱۳۲۷۷۶

گزارش عملکرد بورس ایران در هفته سوم اردیبهشت

گزارش عملکرد بورس ایران در هفته سوم اردیبهشت

خلاصه‌ای از مهمترین وقایع و تحولات بازار بورس ایران در هفته‌‌ای که گذشت.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، عملکرد بورس اوراق بهادار ایران در هفته گذشته به این شرح است، تغییر 0.2 درصد در شاخص کل، شاخص شناور با منفی 0.1 درصد تغییر، متوسط ارزش معاملات روزانه (میلیون ریال) برابر 198.1 درصد، متوسط ارزش روزانه هر معامله نرمال در بورس - نقدشوندگی (میلیون ریال) برابر 207.6 درصد و متوسط ارزش معاملات به ارزش بازار برابر 197.6 درصد.

بورس 1

خودروسازی

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در میان سرمایه‌گذاران دل‌مشغولی مشترکی شکل گرفته است. اینکه دولت بعدی چه مواضع و اهدافی را در مقابل قراردادهای کنونی و همچنین در مقابل اقتصاد جهانی خواهد داشت.

همین موضوع در چند مدت اخیر منجر به کم شدن تقاضا در این گروه شد، ولی در هفته گذشته شاهد تعدیل مثبت در خساپا و همچنین معاملات بلوکی در این نماد بودیم که شرایط را برای تقاضا و حرکت به سمت قیمت‌های مثبت حرکت می‌دهد.

از دیگر اخبار مهم در هفته گذشته در حوزه خوردروسازی، خبر عقد قرارداد میان خودروسازی ایران و طراحان ایتالیایی و همچنین تمایل همکاری میان قطعه‌سازان ایرانی و برزیلی و تبادل دانش و تکنولوژی میان دو کشور نام برد.

پتروشیمی

این هفته شاهد ادامه افت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی بودیم، به گونه‌ای که قیمت اتانول در این هفته در حدود 240 دلار قرار گرفت. این نوسانات منفی در سطح جهانی ولی باعث افت این بازار در سطح داخلی نشده است و نمادهای پتروشیمی در ایران شیب ملایم و متعادلی را داشتند.

مهمترین خبر حوزه پتروشیمی، امضا قرارداد فروش پلی‌اتیلن میان دو شرکت تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس و شرکت اینوچو ژاپن به ارزش تقریبی 150 میلیون دلار در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه گاز و پتروشیمی بود.

نفت

بعد از کاهش ارزش نفت در هفته گذشته، این هفته قیمت نفت از محدوده 50 دلار به پایین در نوسان خواهد بود. شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌ها به همین دلیل از روند صعودی تولید فاصله گرفته‌اند تا بتوانند دوباره به قیمت نفت سیر صعودی ببخشند.

از مهمترین اخبار نفتی این هفته، نامه وزیر اقتصاد علی طیب‌نیا به رییس سازمان خصوصی‌سازی برای بررسی‌های مجدد در واگذاری شرکت پالایشگاه کرمانشاه بود.

بازار سرمایه

بیشتر گروه‌ها در این هفته روند متعادلی را داشتند و در بخش تولید بیشتر شرکت‌ها روند مثبتی را تجربه کردند و می‌توان گفت اکنون انتظار افت قیمتی از گروه سرمایه کمی دور از انتظار است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.