خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۳۳۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گزارش ۹ ماهه ۱۴۰۱ خودرو و خساپا / خودرو بالاخره از زیان خارج شد

گزارش 9 ماهه 1401 خودرو و خساپا / خودرو بالاخره از زیان خارج شد

صورت‌های مالی 9 ماهه 1401 دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد که سود عملیاتی خودرو در این دوره به سه هزار و 251 میلیارد تومان و سود خالص آن به 114 میلیارد تومان رسید. در مقابل زیان ناشی از عملیات خساپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 61 درصد کاهش داشته و به هزار و 535 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه خودرو‌سازان این پرسش مطرح می‌شود که دو شرکت بزرگ خودروسازی در این دره 9 ماهه چه کارنامه‌ای از خود ارائه کرده‌اند؟

این گزارش، صورت مالی 9 ماهه دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا را بررسی کرده است.

خودرو

صورت‌های مالی 9 ماهه منتهی به پایان آذر 1401 خودرو نشان می‌دهد که این شرکت بالاخره به سوددهی رسید. همانطور که در نمودار مشخص است ایران خودرو در این دوره 9 ماهه سود عملیاتی خود را به سه هزار و 251 میلیارد تومان و سود خالص خود را به 114 میلیارد تومان رساند.

این اختلاف سود عملیاتی و سود خالص ناشی از کاهش درامدهای غیرعملیاتی این شرکت است.

گزارش 9 ماهه خودرو

همچنین گزارش تولید و فروش این شرکت در این دوره 9 ماهه نشان می‌دهد که تولید ایران‌خودرو در این دوره 9 ماهه نسبت به مدت مشابه سال 1400 معادل 29 درصد افزایش داشته است.

همچنین مقدار فروش کل خودرو در این مدت حدود 42 درصد نسبت به 9 ماهه سال گذشته بالا رفته است.

البته درآمد کل (مبلغ فروش کل) این شرکت در دوره 9 ماهه 1401 با جهش 72 درصدی روبه‌رو شده که مهم‌ترین دلیل آن افزایش 45 درصدی نرخ فروش خودرو‌های این شرکت است.

خودرو تولید و فروش

خساپا

بر خلاف ایران‌خودرو، شرکت سایپا در این دوره هم نتوانست از زیان خارج شود و به سود برسد.

البته زیان ناشی از عملیات این شرکت در 9 ماهه منتهی به پایان آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 61 درصد کاهش داشته و به هزار و 535 میلیارد تومان رسیده است.

زیان خالص این شرکت نیز در این دوره 9 ماهه نسبت به دوره مشابه سال 1400 حدود 49 درصد افت داشته و عدد سه هزار و 726 میلیارد تومان را ثبت کرده است.

همچنین این شرکت در این دوره 9 ماهه به ازای هر سهم 19 تومان زیان شناسایی کرده است.

خساپا 9 ماهه

در مقابل افزایش 29 درصدی تولیدات ایران‌خودرو، مقدار تولید کل سایپا در این دوره تنها دو درصد افزایش داشته و به عدد 259 هزار و 378 دستگاه رسیده است.

همچنین مقدار فروش این شرکت، در این دوره جهش 29 درصدی داشته است. به این ترتیب سایپا در 9 ماهه 1401 تعداد 294 هزار و 288 دستگاه تولیدی خود را به فروش رسانده است.

البته درآمد کل این شرکت از فروش محصولات با جهش 49 درصدی روبه‌رو شده که ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات سایپا است.

خساپا تولید و فروش

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.