کد مطلب: ۳۱۴۰۷۰

مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد:

دانشگاه به جای افزایش سرمایه انسانی، بیکار تحصلیکرده تولید می‌کند

دانشگاه به جای افزایش سرمایه انسانی، بیکار تحصلیکرده تولید می‌کند

مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرده است که بخش آموزش عالی در ایران به جای آنکه در جهت افزایش سرمایه انسانی و در نتیجه افزایش بهره‌وری نیروی کار حرکت کند، بیکاران تحصیل‌کرده‌تری تولید کرده است.

افزایش آمار تعداد دانشجویان یکی از بحث‌های داغ سال‌های اخیر کشور بوده است. اگرچه به طور کلی افزایش جمعیت دانشجویان مورد تایید است و چندان نیاز به آمارهای میدانی ندارد، اما آمارهای دقیق از تعداد آنها کمتر در دسترس است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود با استفاده از داده‌های موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به بررسی روند جمعیتی دانشجویان، خصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ پرداخته است.

این گزارش تاکید می‌کند که در فاصله سال‌های ۸۵ تا ۹۵ مجموع کل دانشجویان کشور با رشد ۵۴ درصدی از ۲ میلیون و ۸۲۸ هزار نفر به ۴ میلیون و ۳۴۸ هزار نفر رسیده است. با این حال، آمارها نشان می‌دهد که روند افزایش جمعیت مجموع دانشجویان تا سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه داشته و از آن به بعد حالت کاهشی به خود گرفته است. به طوری که آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان کارشناسی کاهش یافته و بر آمار دانشجویان تحصیلات تکمیلی همچنان افزوده شده است. آمار تعداد دانشجویان کارشناسی به یکباره در سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۵ با کاهشی ۶٫۱ درصدی مواجه شده است.

بازوی پژوهشی مجلس روایت می‌کند که ورود دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بازه زمانی مذکور رشد ۴۳۵ درصدی داشته است. در مدت مذکور تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد حدود ۶/۵ برابر و تعداد دانشجویان دکتری تخصصی بیش از پنج برابر شده است. رشد جمعیت دانشجویان دکتری در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بسیار بیشتر بوده است. به طوری که به فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی رشد بیش از ۵ برابری را تجربه کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کاهش تعداد دانشجویان کارشناسی در سالیان اخیر می‌نویسد: به دلیل کاهش جمعیت جوان کشور سیر رشد مجموع دانشجویان کشور نزولی و منفی است و بیشترین اثر خود را تا مقطع کارشناسی دارد. معنای این حرف آن است که بسیاری از واحدهای آموزشی در مقطع کارشناسی با بحران مواجه خواهند شد.

گزارش بازوی پژوهشی مجلس بیان می‌کند که در سالیان اخیر همزمان با رشد جمعیت دانشجویی کشور، به تعداد بیکاران کشور نیز افزوده شده که ناشی از عدم توازن شدید بین بازار کار و تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بوده است.

آمارهای این گزارش نشان می‌دهد که زنان جزء در فنی مهندسی، در تمام رشته‌های علمی سهم بیشتری از دانشجویان را به خود اختصاص داده‌اند. در گروه علوم انسانی سهم دو جنسیت تقریبا معادل است. همچنین تمایل زنان به دو گروه علوم پزشکی و علوم پایه بیشتر از سایر گروه‌هاست.

در بخشی از این گزارش به افزایش قابل‌توجه تعداد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اشاره شده و عنوان می‌کند که از سال ۸۹ تا ۹۴، تعداد آنها ۴٫۵ برابر شده است. در این بین بیشترین تعداد موسسات مربوط به دانشگاه جامع علمی-کاربردی و پس از آن دانشگاه پیام‌نور بوده است.

هسته پژوهشی مجلس در گزارش خود به بررسی آمار تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها اشاره کرده و روایت می‌کند که از سال ۸۵ تا ۹۵ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور رشد نزدیک به ۵۸ درصدی را تجربه کرده‌اند.

گزارش فوق این موضوع را خاطر نشان می‌کند که در سالیان اخیر با وجود افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بیشترین نرخ بیکاری مربوط به همین فارغ‌التحصیلان بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص می‌نویسد: به نظر می‌رسد بخش آموزش عالی در ایران به جای آنکه در جهت افزایش سرمایه انسانی و در نتیجه افزایش بهره‌وری نیروی کار حرکت کند، بیکاران تحصیل‌کرده‌تری تولید کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.