کد مطلب: ۵۵۲۳۹۰

قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری: 

یارانه ثابت نخواهیم داشت

یارانه ثابت نخواهیم داشت

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما یارانه ثابت برای همه افراد نخواهیم داشت بلکه یارانه هوشمند خواهیم داشت. ممکن است برای هر فرد سال به سال شرایط تغییر یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در برنامه تلویزیونی دستخط حضور داشت. گزیده‌هایی از سخنان وی را در ادامه می‌خوانید.

-ما سال ۹۷ با جمعی از دوستانی که کار تحلیلی انجام می‌دهیم به این جمع‌بندی رسیدیم که برخی از مشکلات کشور مزمن شده و دولت‌های مختلف که می آیند جابه‌جایی مدیران، آن مشکلات مزمن را حل و فصل نمی‌کند. مثلاً نمونه تورم را نگاه کنید. تقریباً معیشت، گرانی و تورم شعار تمام دولت ها بوده است.

-به یک بیانیه تحلیلی رسیدیم و نام آن را «فصل پروانگی» گذاشتم که آن را منتشر کردیم. آنجا حرف ما با جوانانی که کار می کردیم این بود که مساله پوست‌اندازی نیست. اینطور نیست که آدم‌ها عوض شوند کار درست می‌شود. انقلاب اسلامی که به پیروزی رسیده رویکرد سیاسی و سازمان سیاسی کشور را تغییر داده است اما نظام اداری کشور تغییر پیدا نکرده است و نظام اداری موجود در کشور و ساختار حاکم بر اداره کشور ساختار ۱۰۰ ساله است؛ فارغ از این که هیچ ربطی به انقلاب اسلامی ندارد فرسوده هم هست. یعنی حتی اگر انقلاب اسلامی نبود فرسودگی این سازمان و ناوگان آثار سوء می‌گذاشت و ما این را وصله و پینه کرده‌ایم. حضرت آقا که بیانیه گام دوم را ابلاغ کردند، آن را تائیدیه‌ای بر این نظریه دیدیم.

-ما همیشه در موقعیت حساس کنونی هستیم و هیچ‌گاه از این موقعیت خارج نمی‌شویم و همیشه با پیامدهای پشت هم و سریعی که به ما برخورد می‌کند روبه‌رو می‌شویم و همیشه هم عقب هستیم. دولت‌های ما بسیار زحمت کشیده‌اند و نمی‌خواهم بی‌انصافی کنم؛ بالاخره این رشدی که بعد از انقلاب اتفاق افتاده، ماحصل عملکرد همین دولت‌هاست.

-ما اختیارات رئیس‌جمهور را استخراج کردیم و بر اساس آن طراحی کردیم. نه اینکه برنامه‌ای بنویسیم که خارج از حدود اختیارات قانون اساسی و خارج از وظایف رئیس‌جمهور است و بعد در آن گیر کنیم. مثلا ممکن است من در نظام سیاسی معتقد باشم نظام پارلمانی برای کشور ما مناسب‌تر است، ولی نظام ما نیمه‌ریاستی است؛ بنابراین بر اساس ریاستی تصمیم گرفتیم. در قانون اساسی ما فدرالیسم نیامده، اما تمرکززدایی اجرایی طبق اصل ۱۲۷ قانون اساسی آمده است بنابراین برخی از دوستان که شعار ایجاد دولت‌های فدرال یا مناطق فدرال می‌کنند خلاف قانون اساسی است.

-برای حل مشکلات اقتصادی هم باید نگاه به درون داشت هم ظرفیت‌های بین‌المللی. آنهایی که صحبت از بین الملل می‌کنند منظور آنها ۵-۴ کشور است، در حالی که ما ۲۰۰ کشور در دنیا داریم. کشوری که می‌خواهد رشد یابد، رشد مثبت داشته باشد، می‌تواند بدون صادرات و بدون پیوند خوردن در اقتصاد رشد ایجاد کند؟ خیر. یعنی کشوری مثل ما با ۸۰ میلیون جمعیت دارد یا مانند روسیه یا ژاپن با جمعیت بیشتر از ما، بدون تبادل تجاری جهانی می‌تواند رشد اقتصادی ایجاد کند؟ می‌تواند کیفیت کالا ایجاد کند؟ چون یک اصل در رشد اقتصادی، رقابت و عدم انحصار است و باید از تولید داخل حمایت کنیم و اولویت تولید داخل است. به همین خاطر طراحی ما توسعه بازار است.

-در همین منطقه ۶۰۰ میلیون نفری ما می‌توانیم مدیر زنجیره تامین منطقه شویم. یعنی در تولید و تجارت اشتراکات فراوانی با منطقه درست کنیم. با ملت‌هایی که با ما تعلق دارند، با ما دوست هستند، به ما علاقه‌مند هستند، با ما کار می کنند، حاضر هستند برای ما فداکاری کنند و ما هم برای آنها فداکاری می‌کنیم، همکاری کنیم.

-هم تحریم مشکل برای ما درست کرده و بدتر از آن، سوءمدیریت برای ما مشکل زا بوده است.

-بحث مجوزها در جهان جمع شده است و الان مساله اهلیت در جهان مطرح است؛ یعنی کسی اهلیت کاری دارد یا خیر. اگر اهلیت داشت کار را به او بسپارند. دولت استانداردها را تعریف کند و بگوید استاندارد این شغل فلان شاخص است و فردی که اهلیت دارد و بتواند فعالیت کند، دولت هم نظارت پسینی کند. اگر طرف از این چارچوب خارج شد با او برخورد کند و پروانه فعالیت او را بگیرد و فرد را ممنوع‌الکار کند. ما برای ساده‌ترین کار باید ۱۷ دستگاه تصمیم بگیرند و مجوز بدهند و شما کار کنید که ۱۱ ماه طول می کشد.

-در توزیع رانت ارز ۴۲۰۰ که هزار جور سلطان از آن درآمد. چه کسی گفته واردات و صادرات باید دست یک عده خاصی باشد؟ کسی که این اهلیت را دارد باید فعال شود. اصلا چرا باید قیمت رانتی باشد؟ این مدل صحیحی است؟ یک تصمیم بگیریم، رانت ایجاد کنیم، بعد عده‌ای به اصحاب قدرت و ثروت وصل شوند، از این رانت استفاده کنند و بعد دنبال اینها برویم و آنها را مجازات کنیم!

-متاسفانه سن ازدواج بالا رفته گفت.. موانع ازدواج چند مورد کاملاً روشن است و استخراج شده است و در مقالات مختلف وجود دارد و مرکز پژوهش‌ها هم چاپ کرده است؛ مثلاً نبود شغل، سربازی، طولانی شدن تحصیلات دانشگاهی و از این قبیل است. بنابراین اگر بخواهیم سن ازدواج کاهش یابد باید این موانع را برداریم که در شعارهای من وجود دارد و هم باید از تشکیل زندگی پشتیبانی کنیم. برای تشکیل زندگی باید هزینه های ازدواج را کمک کنیم و هزینه مسکن اولیه را کمک کنیم و هزینه های اشتغال را کمک کنیم.

- برای این یک صندوق اعتبار خانواده درست کردیم و هر زوج ایرانی ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پیش ما دارند؛ برخی این را وام تعبیر کردند. منابع مالی این را هم دیده‌یم، چون برخی سمپاشی در این خصوص کردند، قدری توضیح بدهم بد نیست. ۳-۲ قانون امسال مجلس مانند قانون مسکن، قانون بودجه‌ای که گذراندیم منابع آن را دیدیم یعنی من حرف جدیدی بیان نکردم، من فقط درگاه مدیریتی آن را تعریف می‌کنم و می‌گویم به جای اینکه رها کنیم و جوانان برای ازدواج از یک جا وام بگیرند و از یک جا برای مسکن وام بگیرند و برای اشتغال هم از جای دیگری وام بگیرند، یک درگاه مدیریتی در یک جا درست می‌کنیم تمام زوج‌هایی که در این درگاه قرار می‌گیرند در صورتی که ازدواج به موقع انجام بدهند، در سنی که ازدواج مطلوب است، از آنها پشتیبانی می‌کنیم.

-مهریه خانم من ۱۴ سکه بوده و بالاخره بخواهیم مهریه برای طرف تعیین کنیم همان ۱۴ سکه بیشتر نخواهد بود. در رابطه با جهیزیه هم چون حضرت آقا عنوان کردند کسانی که مقلد من هستند، حرام است که کالای غیرایرانی بخرند، حتماً کالای ایرانی خواهد بود، ولی در حد عرف. خیلی سخت شده است. کالای ایرانی هم گران شده است. ارزان ترین یخچال‌ها ۲۰-۱۵ میلیون شده است.

-به عنوان مصرف‌کننده که همه در فضای مجازی هستند و کرونا هم ما را به این فضا غلتانده است. حتماً نگران هستم. ما خانواده مذهبی هستیم و در شرایط خاصی تربیت شدیم و علاقه‌مند هستیم فرزندان ما هم در آن شرایط تربیت شوند و آلوده نشوند. باید حکمرانی فضای مجازی تغییر کند.

-سال انتظار برای مسکن‌دار شدن از ۵ سال در طی یک دهه به ۳۵ سال رسیده است. یعنی شما بعنوان یک ایرانی بر اساس متوسط درآمد کشور اگر بخواهید منابع مالی را خارج از هزینه جمع‌آوری کنید ۳۵ سال طول می کشد که صاحب خانه شوید. به همین خاطر دخالت سریع و صریح دولت نیاز است. موضوع مسکن یک بحث است بعنوان کالایی که تولید نشد. یعنی بخشی این بود که به اندازه نیاز این کالا تولید نشد و دچار کمبود شدیم.

-تورم ماحصل دو چیز است که کمبود در سمت عرضه و تقاضا است و حجم پول زیادی که در بازار وجود دارد. در مورد مسکن هر دو اتفاق افتاد! یعنی هم حجم نقدینگی کشور زیاد شد. سالانه سه همت خلق نقدینگی می‌کنیم و پایه پولی اضافه می‌شود و مجموعه منابه نقدینگی کشور بیش از سه هزار همت است در حالی که این اعداد زیر هزار بوده است. رشد نقدینگی به ۳۰ درصد در سال در کشور رسیده است.

-ما ۴ و نیم میلیون واحد کمبود مسکن داریم. برنامه خیلی دقیق برای تامین ۴ و نیم میلیون با توجه به قدرت خرید طراحی کرده‌ایم. بخصوص سه دهک پائین که توانائی پرداخت آورده اولیه را هم ندارند. مثلا در مسکن مهر می‌گفتیم ده میلیون تومان بدهید و بعدا به علت این که پروژه‌ها سنگین شد نتوانستند پرداخت کنند و ملت پول داده بودند و طلبکار شدند و خانه به آنها داده نمی‌شد. سه دهک اول را این طور پیش‌بینی کردیم که مکانیسم تامین مالی برای آن طراحی می‌کنیم.

-ما یارانه ثابت نخواهیم داشت بلکه یارانه هوشمند خواهیم داشت. ممکن است سال به سال تغییر یابد. مثلاً من امثال سالم هستم و سال بعد خدای ناکرده سرطان می‌گیرم و هزینه‌ها افزایش می‌یابد. من سال گذشته مالیات‌بده بودم و امسال یارانه‌بگیر می‌شوم. این که ثابت یک عددی را تعیین کنیم و به مردم پرداخت کنیم خطاست. این که عددی بگوییم و مثلاً دو میلیون یارانه پرداخت کنیم، این خطاست. شاید به یکی باید پنج میلیون یارانه پرداخت کنیم و از دیگری باید پنج میلیون مالیات دریافت کنیم.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.