کد مطلب: ۳۳۸۶۶۵

۱۳ هزار اتوبوس فرسوده بلای جان مردم

13 هزار اتوبوس فرسوده بلای جان مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بخش ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری از 13 هزار اتوبوس فرسوده، 9 هزار دستگاه در برنامه نوسازی قرار دارد.

بعد از حادثه فوت 10 دانشجو در دانشگاه علوم و تحقیقات باز هم پای فرسوده بودن اتوبوس و نداشتن معاینه فنی به میان آمد. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، معاینه فنی اتوبوس حادثه‌دیده در تاریخ 22 آذر منقضی شده و در زمان تصادف معاینه فنی نداشته، ضمن اینکه سن فرسودگی اتوبوس‌های شهری 10 سال است در حالی‌که این خودرو تولید سال 1381 است و از سال 1391 در سن فرسودگی قرار داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سردار محمدرضا مهماندار خاطرنشان کرد: این اتوبوس‌ها سرویس داخلی دانشگاه هستند و دانشگاه آن‌ها را به‌عنوان پیمانکار استخدام کرده تا بین دانشکده‌های مختلف کار سرویس‌دهی را انجام دهند. در واقع این اتوبوس‌ها مربوط به حمل‌ونقل درون شهری نیستند.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران هم اعلام کرد: اتوبوس حادثه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات معاینه فنی نداشته است. نواب حسینی‌منش، با اشاره به حادثه روز دوشنبه و فوت 10 نفر در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، اظهار کرد: در پی استعلام از سامانه سیمفا مشخص شد که اتوبوس واژگون شده ساخت شرکت شهاب تولید سال ۸۱ بوده است که متاسفانه با اینکه در سن فرسودگی بوده اما معاینه فنی نداشته است. وی گفت: این اتوبوس به سن فرسودگی رسیده بود و به رغم مشکلاتی که در نوسازی ناوگان وجود دارد و با اینکه ۱۶ سال از تولیدش گذشته بود اما متاسفانه معاینه فنی نداشته است.

بخشنامه‌هایی که اجرا نمی‌شود

حسینی‌منش با بیان اینکه در شهریور ماه امسال استاندار سابق تهران بخشنامه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه سرویس خودروی کارکنان همه دستگاه‌ها ملزم به دریافت معاینه فنی هستند، تصریح کرد: متاسفانه این حادثه نشان داد که دستگاه‌ها به بخشنامه استاندار بی‌توجه بودند. وی با بیان این که در اخبار منتشر شده اعلام شد که نقص فنی ممکن است علت وقوع این حادثه باشد، افزود: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشت، قطعا در معاینات فنی نقص فنی خودرو مشخص می‌شد و امروز ما شاهد مرگ 10 تن در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات نبودیم.

آرزوی نو شدن ناوگان حمل‌ونقل

این حادثه تلخ درحالی رخ داده است که در ابتدای سال 1397، طرح‌های بازآفرینی شهری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به عنوان یکی از اولویت‌های مهم از سوی دولت تدبیر و امید معرفی شد تا بخشی از ناوگان فرسوده کشور، نو نوار شود. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، برای اجرای طرح نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی برون شهری شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت معادل 10 میلیارد و 666 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است.

عبدالهاشم حسن‌نیا پیش از این گفته بود که با احتساب ناوگان فرسوده حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری باید بیش از 202 هزار دستگاه خودرو در این بخش نوسازی شود. بر این اساس قرار است. در بخش برون‌شهری از مجموع 140 هزار دستگاه کامیون فرسوده 120 هزار دستگاه، از 13 هزار اتوبوس فرسوده 9 هزار دستگاه، از 57 هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده 48 هزار و 500 دستگاه و همچنین شش هزار دستگاه وانت در قالب این طرح نوسازی شود. در این طرح 50 درصد هزینه نوسازی خودرو از محل صرفه‌جویی سوخت از سوی وزارت نفت و 50 درصد از سوی مالک وسیله نقلیه (20 درصد نقد و 30 درصد تسهیلات) تامین می‌شود. وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، در این زمینه با تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و درون شهری گفت: تعداد خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح 202 هزار و 500 دستگاه است که منابع اختصاص یافته از سوی دولت معادل قطعات منفصل شده خودرو بیش از هفت میلیارد دلار برآورد شده است.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.