کد مطلب: ۲۸۷۸۶۷

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه سال ۱۳۹۷:

روایت‌های ارزی مطبوعات؛ دلار ۱۳ نرخی و انتظار آرامش دلار

روایت‌های ارزی مطبوعات؛ دلار 13 نرخی و انتظار آرامش دلار

روزنامه ایران خبر می‌دهد که این روزها با سقوط ارزش لیر در ترکیه خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه وارد فاز دیگری شده است. دنیای اقتصاد اعتقاد دارد که کلید خوردن معاملات در بازار آزاد مجاز ارز، می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیشتر نوسانات در بازار آزاد شود. هفت صبح با تیتر «دلار به 13 روایت» از رواج اصلاحات و لغات جدید در بازار ارز در چند وقت اخیر خبر می‌دهد.

ایران و ترکیه این روزها درگیر یک مشکل اساسی و البته مشترک هستند. سقوط ارزش لیر و ریال سیاست‌گذاران این دو کشور را به تکاپو واداشته تا با نسخه‌های مختلف جلو این سقوط را بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیور ، ترکیه یکی از کشورهایی است که مقصد بسیاری از ایرانی‌ها برای مسافرت و بعضا زندگی است. در چند سال اخیر نیز حجم قابل‌توجهی از نقدینگی در دست مردم، خود را در بازار املاک و ساختمان ترکیه نشان داده است.

این روزها با سقوط ارزش لیر در ترکیه گویا خرید ملک توسط ایرانی‌ها در ترکیه وارد فاز دیگری شده است. روزنامه ایران در ابتدا به نقل از یک اقتصاددان می‌نویسد: پایین افتادن نرخ لیر ترک (حدود چهل در صد در ماه‌هاى اخیر) ممکن است خروج ارز از ایران براى خرید مستغلات و سایر دارایى‌ها را تشدید کند. بانک مرکزى لازم است به این شرایط و تأثیر آن بر اقتصاد کشور نظر داشته باشد. همچنین واردات ارزان قیمت از ترکیه، که به‌دلیل کاهش نرخ لیر ترک ارزان شده، ممکن است براى بخش تولیدى تضعیف شده کشور هم شرایط نا مناسبى را به همراه بیاورد.

ایران با تیتر « کاهش ارزش لیر و سودای جدید برای ایرانی‌ها »، در ادامه می‌نویسد: عبارتی کوتاه یکی دو روز است که در سایت‌های مختلف معاملات املاک و سرمایه‌گذاری منتشر می‌شود و مخاطبان را به سرمایه‌گذاری در ترکیه دعوت می‌کند: «سقوط ارزش لیر، فرصت استثنایی برای سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه»

در همین زمینه رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در گفتگو با ایران می‌گوید: در طول سال 2017، ایرانی‌ها 745 واحد خرید ملک در ترکیه داشتند و ایران از نظر خرید خانه توسط اتباع خارجی در ترکیه در ردیف‌های هشتم و نهم قرار داشت. در 6 ماه گذشته از سال 2018، بیش از هزار واحد خرید انجام شده که 944 واحد به ثبت نهایی در ثبت اسناد ترکیه رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد که خرید ایرانی‌ها از واحدهای ملکی افزایش چشمگیری داشته به حدی که رتبه ایران از ردیف هشتم - نهم به ردیف سوم رسیده است.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در تحلیل ارزی خود با تیتر « تابلوی صرافی‌ها روشن شد » می‌نویسد: دیروز تعداد زیادی از صرافی‌های ضلع جنوبی میدان فردوسی قیمت دلار را در دامنه ۱۰ هزار و ۳۵۰ تا ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان ثبت کردند. البته همچنان معاملات در بازار فراگیر نشده و بسیاری از صرافی‌ها که قیمت را بر تابلوی خود درج کرده بودند، خرید و فروشی نداشتند. در مقابل، تعدادی دیگر از صرافی‌ها خبر دادند که معاملات حواله‌ای را از سر گرفته‌اند.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: به عقیده بسیاری از کارشناسان، کلید خوردن معاملات در بازار آزاد مجاز ارز، حجم معاملات و عمق بازار را بیشتر می‌کند؛ متغیری که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیشتر نوسانات در بازار آزاد شود. به‌عنوان مثال، روز گذشته در حالی که برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون اخبار سیاسی، نوسانات قیمت را بالا ببرند، دلار و سکه یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای خود را سپری کردند.

روزنامه هفت صبح در تیتری با عنوان « دلار به 13 روایت » به رواج اصطلاحات و عناوین مختلف در بازار ارز کشور می‌پردازد.

این روزنامه می‌نویسد: به عقیده بسیاری از کارشناسان، کلید خوردن معاملات در بازار آزاد مجاز ارز، حجم معاملات و عمق بازار را بیشتر می‌کند؛ متغیری که می‌تواند زمینه‌ساز کاهش بیشتر نوسانات در بازار آزاد شود. به‌عنوان مثال، روز گذشته در حالی که برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون اخبار سیاسی، نوسانات قیمت را بالا ببرند، دلار و سکه یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای خود را سپری کردند.

هفت صبح ادامه می‌دهد: مثلا قبلا اصطلاح دلار سبزه میدان و سلیمانیه برای گوش ما غریبه بود الان اما تا دل‌تان بخواهد از این نوع القاب جلوی نام دلار می‌بینم. البته نباید به این اشتباه دچار شویم که تراکم این اصطلاحات به معنی 10 یا 20 نرخی شدن ارز است.

این روزنامه سه نرخ ارز را ارز کالاهای اساسی، ارز، ارز نیایی و ارز و ارز آزاد می‌داند و ادامه می‌دهد: هر قیمت من درآوردی دیگری که می‌بیند مربوط به بازار غیررسمی و تصمیم‌های خود سفته‌بازان بازان است.

اما فت صبح اصطلاحات رایج شده در مورد نرخ دلار را اینگونه روایت می‌کند: دلار تهران، دلار مشهد، دلار سلیمانیه، دلار هرات، حواله دلار، دلار فردایی، دلار نیمایی، ارز دولتی، ارز دارویی، دلار حج، دلار شرکت‌های هواپیمایی، دلار سنا و دالار مسافرتی از جمله انواع اصطلاحات رایج شده در مورد ارز هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.