کد مطلب: ۳۳۰۱۷۰

بازار مسکن قرمز شد

بازار مسکن قرمز شد

رکود تورمی که هم‌اکنون بازار مسکن با آن مواجه شده حاکی از آن است که این بازار در هر دو سوی عرضه و تقاضا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد و احتمالا در پس این افزایش اسمی قیمت، رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی نهفته که در نهایت با ورود تقاضای واقعی رونق می‌گیرد.

کارشناسان، روند فعلی بازار مسکن را با توجه به آمارها به سمت رکود مطلق ارزیابی می‌کنند. آبان ماه سال جاری قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۹۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به میانگین ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید و همین موضوع به افت ۵۴ درصدی معاملات منجر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با فروکش کردن التهاب بازارهای ارز و طلا، سرمایه‌گذاری این بازارها به بخش مسکن شیفت شده‌اند و عمده خرید و فروش ملک در بخش تقاضای سوداگرانه انجام می‌شود.

پارادوکس موجود از کاهش معاملات در برابر رشد قیمتها به این مفهوم است که فروشندگان حرفه ای تورم ماهیانه مسکن را رقم می‌زنند. معدود متقاضیان مصرفی نیز به خرید آپارتمانهای ۱۶ سال به بالا روی آورده‌اند که سهم معاملات این گروه از کل معاملات را نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داده اند.

آذر ماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و قیمتها رشد نسبتا پایین ۱۵ درصد را نشان داد که بهترین شکل از رونق بازار مسکن بود.

اما هم اکنون شرایط معکوس و با وجود افت ۵۴ درصدی خرید و فروش، دماسنج قیمت، قرمز شده است. بر‌اساس رفتار معمول بازار مسکن طی ادوار گذشته این بازار پس از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می‌شود.

محاسبه ورود به دوره رکود از زمان ثبات قیمت‌ها صورت می‌گیرد وزمان ورود به دوره رونق بازار مسکن به طول رکود غیرتورمی بستگی دارد.

مظنه آپارتمان‌های نوساز شهر تهران بر اساس معاملات آذرماه ۹۷

مظنه آپارتمانهای نوساز شهر تهران بر اساس معاملات آذرماه ۹۷

محله

متراژ

امکانات

قیمت (تومان)

باغ آذری

۴۵ متر

پارکینگ، آسانسور

۱۵۰ میلیون

جی غربی

۶۳ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۲۷۱ میلیون

استاد معین

۳۹ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۲۸۵ میلیون

فیروزآباد

۵۰ متر

پارکینگ، آسانسور

۳۷۷ میلیون

ابوذر ـ منطقه ۱۷

۵۹ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۳۸۹ میلیون

آهنگ

۷۳ متر

پارکینگ، آسانسور

۵۷۲ میلیون

ارامنه

۱۰۰ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۷۶۵ میلیون

کاخ

۷۶ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۸۲۶ میلیون

سیزده آبان

۸۳ متر

پارکینگ، آسانسور

۸۵۰ میلیون

آلستوم

۱۰۳ متر

پارکینگ، آسانسور

یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون

آپادانا

۹۰ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون

ازگل

۱۲۵ متر

پارکینگ، آسانسور

یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون

پونک

۱۰۵ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون

گلابدره

۱۶۵ متر

پارکینگ، انباری، آسانسور

۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون

تاثیر کاهش قیمت ارز بر بازار مسکن

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه ثبات نرخ ارز با فاصله زمانی در ثبات قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود گفت: اگر نرخ ارز و سکه به همین شکل مدیریت شود و به روند کاهشی خود ادامه دهد احتمال ثبات قیمت مسکن و اینکه قیمتها دیگر بالا نرود وجود دارد.

مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مسکن در ماههای اخیر انتظار داشتیم دست کم سرعت رشد قیمت در آبان ماه کاهش پیدا کند اما به دلیل اینکه هنوز در بخش مصالح ساختمانی و سایر کالاهای مورد نیاز مردم با گرانی مواجهیم طبیعی است که مسکن هم به این روند ادامه داد.

وی افزود: نهادهای متولی ارایه آمار مسکن بعضا بی محابا از گرانی صحبت می‌کنند اما وقتی امروز صحبت از گرانی دیروز می کنیم، قطعا این مساله در آینده هم تاثیر می‌گذارد. ما انتظار داشتیم به ثبات قیمت برسیم، اما ارایه برخی تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها به افزایش قیمت دامن زد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز چه تاثیری بر بازار مسکن دارد، گفت: قیمت مسکن به سرعت همپای ارز بالا نرفته بود که حالا با کاهش قیمت دلار پایین بیاید. زمانی‌که دلار از حدود ۴۰۰۰ تومان به ۱۹۰۰۰ تومان رسید، قیمت مسکن به آن اندازه بالا نرفت اما به تدریج روند افزایشی به خود گرفت. حالا که ارز و طلا پایین آمده بخش عمده متقاضیان از این بازار خارج شده‌اند و به دنبال راههای جایگزین برای حفظ ارزش پول خود می‌گردند که این تغییر مسیر، اثر التهابی بر بازار مسکن گذاشته است.

خسروی با بیان اینکه در گرانی‌های اخیر نباید صرفا به رشد قیمت مسکن اشاره کرد، گفت: چندین عامل بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. از اجرت کارگر گرفته تا مصالح ساختمانی و نوسانات بازارهای موازی بر قیمت مسکن اثرگذار است که شاهد بودیم درماه‌های گذشته تمام مولفه‌های اثرگذار دارای رشد بوده‌اند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.