کد مطلب: ۳۵۸۴۲۲

دو مقام مسئول در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ دادند:

۷۰۰ برج بدون پروانه در کدام مناطق تهران هستند؟

700 برج بدون پروانه در کدام مناطق تهران هستند؟

دو مقام مسئول می‌گویند: گفته می‌شود 700 برج بدون پروانه ساختمانی در تهران وجود دارد که اکثر این ساختمان‌ها در منطقه یک و 22 متمرکز است، البته مقصر ساخت این نوع ساختمان‌ها شهرداری است که باید پاسخگو باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین نشست مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور گفته بود: از ۹۲۸ برجی که در تهران ساخته شده ۷۰۰ برج بدون پروانه ساختمانی است. حالا برخی از مسئولان حوزه شهرسازی معتقدند که ساخت این نوع برج‌ها تخلفی است که از سوی شهرداری رخ داده که بیشتر در مناطق یک و 22 تهران قرار دارند؛ با این حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا درباره این نوع برج‌های غیرمجاز مقام‌های مسئول وضعیت قرمزی را برای ساکنان اطراف برج‌ها اعلام نمی‌کنند؟ یا چرا موضع مشخصی درباره مجاز یا غیر مجاز بودن این 700 برج بدون پروانه ساختمانی اعلام نمی‌شود؟

در همین حال رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان به 700 برج بدون پروانه ساختمانی اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: آمار جامعی درباره برج‌های غیرمجاز ساخته‌شده در تهران هنوز در اختیار انبوه‌سازان قرار نگرفته است و بنابراین ما هم اطلاع دقیقی درباره اینکه این برج‌ها در کدام مناطق 22‌گانه تهران ساخته شده‌اند، نداریم. اخیرا در منطقه 22 تهران برج‌سازی باب شده است. ممکن است که این 700 برج بدون پروانه ساختمانی در این منطقه متمرکز باشد.

ایرج رهبر افزود: البته بحث برج‌های بدون پروانه ساختمانی یک مقوله مهم است. باید اشاره کرد که ساخت این نوع برج‌ها یک تخلف است؛ چرا که مهندس ناظر هم تنها بر ساختمان‌های دارای پروانه نظارت می‌کند.

او در پاسخ به این پرسش که کدام دستگاه در ساخت این نوع برج‌ها مقصر است؟ اظهار کرد: مقصر ساخت این نوع برج‌ها مالکان هستند. باید بررسی شود که برج‌ها متعلق به چه شخصی است. اینکه شهرداری در ساخت این نوع برج‌ها تخلف کرده، موضوعی بدیهی است. قطعا شهرداری باید از تخلفات شکل‌گرفته جلوگیری و ممانعت کند.

700 برج‌ بدون پروانه، با کیفیت ساخته شده است؟

از سوی دیگر رئیس اداره نظام مهندسی تهران درباره وضعیت 700 برج بدون پروانه به تجارت‌نیوز گفت: قبل از سال 95 مراجع نظارتی برای برخی از ساختمان‌ها به جای پروانه ساخت پیش‌پروانه صادر می‌کردند، ممکن است که این 700 برج بدون پروانه متعلق به آن سال‌ها باشد. البته این طرح پس از بررسی‌هایی در سال‌های اخیر از سوی شهرداری ملغی شد و حالا برای سرمایه‌گذاران ساختمانی پروانه صادر می‌شود.

علی پورجوادی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید وضعیت قرمز حداقل در اطراف این برج‌ها اعلام شود؟ تصریح کرد: اعلام وضعیت قرمز کار کارشناسی‌شده را می‌طلبد؛ چرا که نداشتن پروانه صرفا به معنای عدم کیفیت ساختمان نیست. ممکن است یک سرمایه‌گذار برای ساخت یک ساختمان یا برج تجهیزات با ایمنی و کیفیت بالا را به کار گرفته باشد اما به دلیل تشریفات و بروکراسی‌های اداری نتواند پروانه ساخت را از شهرداری اخذ کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.