کد مطلب: ۱۶۹۴۷۲

بازاریابی ترامپ در سرزمین چشم‌بادامی‌ها

بازاریابی ترامپ در سرزمین چشم‌بادامی‌ها

یکی از اولویت‌های دولت ترامپ از ابتدا، کاهش کسری تراز تجاری آمریکاست که در دهه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. وی که همواره وعده ایجاد توازن در مبادلات تجاری را به آمریکایی‌ها داده، این بار در سفری 11 روزه با رهبران 5 کشور در آسیای جنوب شرقی دیدار می‌کند.

الهام میرمحمدی: دونالد ترامپ سفر 11 روزه خود به کشورهای آسیای جنوب شرقی را از پنجم نوامبر و با سفر به ژاپن آغاز کرد. وی در این تور که طولانی‌ترین سفر او از زمان روی کار آمدنش است، با رهبران پنج کشور ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین دیدار می‌کند. ایالات متحده آمریکا با هر پنج کشور، کسری تراز تجاری دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از سی‌ان‌ان، سه محور اصلی سفر ترامپ و دیدار با این مقامات، تلاش برای تقویت اراده جهانی با هدف غیراتمی ساختن کره شمالی، تشویق برای ایجاد منطقه آزاد هند و اقیانوس آرام و شکوفایی آمریکا از طریق تجارت دوجانبه با آسیا و مبادلات اقتصادی است.

کارشناسان بارها متذکر شده‌اند که صحبت از ایجاد توازن در مبادلات تجاری در هنگام بازدید از کشورها که عمدتا به منظور بهبود روابط اقتصادی صورت می‌گیرد، راه‌حل مناسبی نیست.

با وجود این تذکرها، وی در دومین روز از سفر خود در جمع گروه کوچکی از مدیران تجاری شرکت‌های خودروسازی ژاپن گفت: سعی کنید اتومبیل‌های خود را در خاک ایالات متحده بسازید، به جای اینکه آنها را صادر کنید. آیا این درخواست بی‌ادبانه‌ای است؟

لازم به ذکر است، کسری تجاری زمانی رخ می‌دهد که واردات ملی بیش از صادرات آن باشد. به عنوان مثال در سال 2016، صادرات آمریکا حدود 2.2 تریلیون دلار در کالا و خدمات و واردات آن 2.7 تریلیون دلار بوده است. بنابراین کسری تجاری به‌جامانده حدود 500 میلیارد دلار بود.

در زیر به بررسی وضعیت اقتصادی و همچنین میزان تجارت این کشورهای آسیایی با آمریکا پرداخته‌ایم:

ژاپن

وضعیت اقتصادی: این کشور با 4.9 تریلیون دلار، سومین کشور دنیا از نظر معیار تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 2017 است. همچنین چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری، 1.5 درصد گزارش شده است.

تجارت با آمریکا: ژاپن چهارمین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود. کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور در سال گذشته 57 میلیون دلار اعلام شده است.

مسائل کلیدی: با در نظر گرفتن میزان کسری تراز تجاری آمریکا با سایر کشورها، ژاپن در جایگاه سوم قرار دارد.

لازم به ذکر است، ژاپن یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامیان حفظ پیمان تجاری اقیانوس آرام، موسوم به ترنس‌پسیفیک بود؛ تفاهم‌نامه‌ای که در ماه ژانویه از سوی ترامپ لغو شد.

پیمان تجاری ترنس‌پسیفیک، یک پیمان سرمایه‌گذاری و مقررات‌گذاری بین 12 کشور حاشیه اقیانوس آرام به جز چین است که بر اساس اهداف رشد اقتصادی، حمایت از ایجاد و نگهداری کار، افزایش نوآوری، بهره‌وری و رقابت، بالا بردن سطح استاندارد زندگی، کاهش فقر در کشورهای طرف قرارداد، ارتقای شفافیت در حکومت، افزایش نیروی کار و حفظ محیط زیست نوشته شده است.

روابط تجاری آمریکا و ژاپن

از مهم‌ترین اهداف این توافق، کاهش 90 درصدی تعرفه گمرکی میان کشورهای عضو از ژانویه 2006 و صفر شدن تعرفه گمرکی تا سال 2015 است.

ژاپن یکی از طرفین قرارداد است که تمایل دارد حتی بدون حضور آمریکا اجرای این توافقنامه‌ ادامه یابد.

این در حالی است که دولت دونالد ترامپ اعلام کرده، علاقمند است توافقنامه تجارت آزاد مستقیم با ژاپن منعتقد کند؛ پیشنهادی که توکیو تمایل چندانی به آن نشان نداده است.

از دیگر مسائل مهم در رابطه تجاری ژاپن با ایالات متحده آمریکا، بازار خودروی این کشور است. ایالات متحده آمریکا اصرار دارد کارخانه‌های خودروسازی در داخل آمریکا افزایش یابد.

کره جنوبی

وضعیت اقتصادی: این کشور با 1.4 تریلیون دلار، یازدهمین کشور دنیا از نظر معیار تولید ناخالص داخلی در سال 2017 است. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری نیز 3 درصد گزارش شده است.

تجارت با آمریکا: کره جنوبی ششمین شریک تجاری آمریکا محسوب می‎شود. کسری تراز تجاری این کشور با ایالات متحده در سال گذشته 18 میلیون دلار بوده است.

مسائل کلیدی: ترامپ از امضای توافقنامه تجارت آزاد آمریکا با کره جنوبی رضایت چندانی ندارد. او در گذشته بارها تهدید کرده که این توافقنامه را لغو می‌کند.

لازم به ذکر است، از سال 2012 -زمان به اجرا در آمدن این توافقنامه- کسری تراز تجاری آمریکا با کره جنوبی افزایش یافته است. در سال 2011 این رقم کمی بیش از 5 دلار گزارش شده بود.
مذاکرات میان این دو کشور در مورد معاملات تجاری تاکنون پیشرفت اندکی داشته است. صنعت خودرو و صنعت الکترونیک از جمله صنایع کره جنوبی محسوب می‌شود که انتظار می‌رود تحت نظارت جدی تیم ترامپ قرار بگیرد.

چین

وضعیت اقتصادی: این کشور با 11.2 تریلیون دلار، دومین کشور دنیا از نظر معیار تولید ناخالص داخلی در سال 2017 است. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری نیز 6.8 درصد گزارش شده است.

ترامپ معتقد است، اقدامات تجاری چین در مقابل آمریکا غیرمنصفانه است و موجب از میان رفتن مشاغل بسیاری در آمریکا شده است.

تجارت با آمریکا: چین بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود. کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور در سال گذشته، 309 میلیارد دلار بوده است.

روابط تجاری آمریکا و چین

مسائل کلیدی: کسری تراز تجاری ایالات متحده آمریکا با چین، از مهم‌ترین چالش‌های دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدنش بوده و بارها این مسئله را شرم‌آور خوانده است.

ترامپ معتقد است، اقدامات تجاری چین در مقابل آمریکا غیرمنصفانه است و موجب از میان رفتن مشاغل بسیاری در آمریکا شده است.

طی چند سال گذشته، کسری تراز تجاری آمریکا با کشورهای آسیای جنوب شرقی بیش از دو برابر شده است.

او که در تبلیغات انتخاباتی خود چین را متهم به دستکاری نرخ ارز کرده بود و بارها تهدید کرده تعرفه‌های سنگینی بر محصولات چینی وضع می‌کند. اما هنوز هیچ‌گونه اقدام رسمی در این راستا انجام نداده است.

وی اعلام کرده در نظر دارد مواضع نرم‌تری در قبال چین بگیرد، چرا که به حمایت و پشتیبانی این کشور برای حل تهدید هسته‌ای کره شمالی نیاز دارد. اگر چه کارشناسان در مورد زمان به پایان رسیدن صبر او تردید دارند.

وی در ماه آگوست، درخواست کرد تا موارد نقض مالکیت معنوی از سوی چین مورد بررسی قرار بگیرد. این امر موجب اعتراض چینی‌ها و افزایش تنش میان دو کشور شد.

ویتنام

وضعیت اقتصادی: این کشور با 201 میلیارد دلار، چهل و ششمین کشور دنیا از نظر معیار تولید ناخالص داخلی در سال 2017 است. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری نیز 6.3 درصد گزارش شده است.

تجارت با آمریکا: طی یک دهه گذشته، روابط تجاری آمریکا و ویتنام با سرعت بسیار بالایی افزایش یافته است. کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور، 32 میلیون دلار در سال گذشته بوده است.

مسائل کلیدی: ویتنام یکی دیگر از کشورهایی است که حجم مبادلات تجاری‌اش با ایالات متحده آمریکا توازن ندارد. طی چند سال گذشته، کسری تراز تجاری آمریکا با کشورهای آسیای جنوب شرقی بیش از دو برابر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، ویتنام یکی از کشورهایی است که از خروج آمریکا از توافقنامه ترنس‎پسیفیک متضرر شده است.

اما در مواجهه با نفوذ روبه‌رشد چین در منطقه، ویتنام تمایل دارد رضایت دونالد ترامپ را جلب کند.

فیلیپین

وضعیت اقتصادی: این کشور با 305 میلیارد دلار، سی و پنجمین کشور دنیا از نظر معیار تولید ناخالص داخلی در سال 2017 است. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی این کشور در سال جاری نیز 6.6 درصد گزارش شده است.

تجارت با آمریکا: به طور کلی فیلیپین یک بازار نسبتا کوچک برای صادرات به آمریکا محسوب می‌شود. کسری تراز تجاری آمریکا با این کشور در سال گذشته؛ 1.8 میلیارد دلار بوده است. و از نظر حجم صادرات به آمریکا، رتبه سی و یکم را دارد.

مسائل کلیدی: آمریکا از لحاظ تاریخی، روابط اقتصادی نزدیکی با مستعمره سابق خود داشته است. اما در سال‎های اخیر روابط میان این دو کشور پرتنش و غیردوستانه شده است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما، از جنگ خونین دولت ویتنام علیه مواد مخدر انتقاد کرد. رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور این کشور با ابراز خشم بر علیه آمریکا اعلام کرد، قطع روابط با آمریکا به نفع ویتنام خواهد بود و این کشور می‌تواند به جای ایالات متحده، روابط خود با چین و روسیه را ادامه دهد.

اگر چه هنوز صنعت مخابرات ویتنام به شکل قابل توجهی به آمریکا وابسته است و به گفته کاخ سفید، دونالد ترامپ و دوترته در این زمینه روابط خود را حفظ کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.