کد مطلب: ۱۹۴۲۲۵

کیک ثروت در ۲۰۱۷ چگونه تقسیم شد؟

کیک ثروت در 2017 چگونه تقسیم شد؟

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی موسسه بین‌المللی آکسفام، 82 درصد از ثروت ایجادشده در سال 2017، تنها به 1 درصد ثروتمند رسیده است.

الهام میرمحمدی: بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی موسسه بین‌المللی آکسفام (Oxfam International)، از هر 10 دلاری که در سال 2017 ایجاد شد، 8 دلار به 1 درصد ثروتمند در جهان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان مانی، در این گزارش آمده است که هیچ تغییری در میزان ثروت 50 درصد از جمعیت جهان به وجود نیامده است.

آکسفام همچنین اعلام کرد، ثروت حدود 6.3 میلیارد نفر از مردم فقیر در جهان معادل ثروت هشت تاجر است؛ 6 تاجر آمریکایی، یک تاجر اسپانیایی و یک تاجر مکزیکی.

آکسفام در گزارش سال گذشته خود اعلام کرده بود، ثروت 62 نفر در جهان معادل مجموع ثروت نیمی از مردم کره زمین است.

این روند نشان می‌دهد، اقتصاد جهانی تنها به نفع ثروتمندان جهان عمل می‌کند و تاثیر چندانی بر روی مشاغل و عملکرد شرکت‌ها ندارد.

از سوی دیگر وینی بیانیما، مدیر اجرایی این موسسه گفت: ثروتمندتر شدن میلیاردرها نشانه‌ای از رونق اقتصادی در جهان نیست، بلکه تنها حکایت از سیستم اقتصادی ناموفق دارد.

بر اساس استدلال‌های رئیس این موسسه، در این سیستم افرادی که لباس‌ها و غذای ما را تولید می‎کنند و تلفن‌های همراه ما را مونتاژ می‌کنند، به راحتی استثمار می‌شوند، تنها برای اینکه افراد و شرکت‌های ثروتمند، به ثروت خود بیفزایند.

در این گزارش که با عنوان «اقتصادی برای 99 درصد» و تنها چند ساعت پیش از نشست مجمع جهانی اقتصادی در داووسِ سوئیس منتشر شد، بر نابرابری جنسیتی تاکید بسیاری شده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، مردان در مقایسه با زن‌ها زمین، سهام و دارایی‌های بیشتری دارند.

این نهاد بین‌المللی که با هدف مبارزه با فقر و بی‌عدالتی ایجاد شده همچنین اذعان داشت، وقت آن رسیده که نابرابری‌ها به پایان برسد و این روند متوقف شود.

وینی بیانیما در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر، رهبران سیاسی و کسب‌وکارهای بسیاری هستند که نگرانی‌های خود درباره نابرابری و شکاف طبقاتی در جهان را ابراز کرده‌اند، اما یافتن رهبران و کسب‌وکارهایی که به ارائه راهکار بپردازند، امری دشوار است. بالعکس برخی از رهبران با اتخاذ سیاست‌هایی چون کاهش مالیاتِ ثروتمندان، این وضعیت را به مراتب وخیم‌تر می‌کنند.

در گزارش آکسفام همچنین آمده است، دولت‎ها بیشتر باید بر روی سیاست‌هایی که منجر به توزیع‌ عادلانه‌ ثروت و افزایش حقوق کارگران می‎شود، تمرکز کنند.

سیاست‌هایی چون افزایش حداقل دستمزد، حمایت از کارگران و کاهش و از میان بردن تبعیض جنسیتی روند مبارزه با فقر را تسهیل می‎کند.

این گروه معتقد است، شرکت‌ها نباید پیش از پرداخت حقوق کارگرانشان، سود سهام را به سهام‌داران بپردازند.

آکسفام همچنین خواهان اتخاذ سیاست‌های مالیاتی در جهت کاهش ثروتِ ثروتمندان و افزایش مالیات‌دهی شرکت‌های بزرگ شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.