کد مطلب: ۲۳۲۹۸۴

هشدار نسبت به رونق بازار سیاه ارز

هشدار نسبت به رونق بازار سیاه ارز

یک عضو هیأت مدیره خانه صنعت ایران با ارزیابی اثرات سیاست تک نرخی کردن ارز بر بخش‌های مختلف اقتصاد عنوان کرد: در شرایط فعلی پر رنگ شدن بازار سیاه و گسترش فعالیت قاچاقچیان ارز مورد انتظار است که باید دید این معضل چگونه مدیریت خواهد شد.

پس از تک نرخی شدن ارز هرکدام از کارشناسان و فعالان اقتصادی با ارزیابی آثار این تصمیم ارزی از مزایا و عواقب این تصمیم سخن گفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آرمان خالقی، عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ارزیابی تصمیم تک نرخی شدن ارز می‌گوید: تک نرخی کردن نرخ ارز در روزهای اخیر در واکنش به نوسانات شدید این بازار، شاید بهترین تصمیم در نوع خود برای مدیریت این بحران به نظر برسد.

وی در ادامه تحلیل خود که متن کامل آن را در این لینک تجارت‌نیوز می‌توانید بخوانید، اضافه می‌کند: نگرانی فعالان اقتصادی از چند نرخی شدن مجدد ارز و ایجاد رانت برای عده‌ای و اتلاف منابع ارزی و سرمایه‌های ملی که از سابقه تاریخی سوءتدبیر در گذشته نشأت می‌گیرد، مطلب قابل توجهی است که با اتخاذ این تصمیم قدری از نگرانی‌ها کاسته شد. آنچه باقی می‌ماند نحوه عملکرد دولت در تامین ارز واقعی مورد نیاز فعالان اقتصادی و به ویژه تولیدکنندگان به میزان کافی و به موقع است که در روزهای آتی منتظر حسن عملکرد دولت هستیم.

خالقی تصریح می‌کند: به هر تقدیر با بروز این شرایط، پر رنگ شدن بازار سیاه و گسترش فعالیت قاچاقچیان ارز نیز مورد انتظار است که باید دید این معضل چگونه مدیریت خواهد شد.

به گفته وی، جای خالی پیاده‌سازی کارآمد سیاست‌های مرتبط با ایجاد شفافیت اقتصادی و مبارزه با پولشویی و مفاسد اداری در این روزها بیش از همیشه احساس می‌شود.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران خاطرنشان می‌کند: کم‌کاری‌های گذشته در عرصه سیاست‌های کلان اقتصادی (تعلل در تک نرخی کردن و آزادسازی نرخ ارز، شفاف‌سازی اقتصاد، مبارزه با پولشویی، تداوم رکود، وجود تورم بیش از میانگین جهانی، ارتباطات محدود بین‌المللی و … ) منجر به بروز این اتفاقات شد و برای پیشگیری از تکرار آن باید تمهیدات صحیحی تدارک شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.