کد مطلب: ۲۶۴۵۶۹

رازهای موفقیت ترکیه در صنعت ساخت‌وساز

رازهای موفقیت ترکیه در صنعت ساخت‌وساز

بخش ساخت‌وساز در کشورهای در حال توسعه همواره بخشی مهم تلقی می‌شود. در سال 2016، سهم صنعت ساخت‌وساز در تولید ناخالص داخلی ترکیه هشت درصد گزارش شده و سرمایه‌گذاران خارجی پروژه‌های بسیاری را به دست گرفته‌اند.

الهام میرمحمدی: یکی از بزرگ‌ترین صنایع در ترکیه ، صنعت ساخت‌وساز است. بخش ساخت‌وساز در کشورهای در حال توسعه همواره بخشی مهم تلقی می‌شود. سدسازی، تاسیسات برای تولید انرژی، جاده‌ها، فرودگاه‌ها فضاهای شهری، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مکان‌های لازم برای عموم مردم به طور مستقیم به بخش ساخت‌وساز مربوط می‌شود.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، کارشناسان این بخش بر این باورند که با توجه به تقاضای روزافزون خارجی‌ها در این بخش از یک‌سو و پروژه‌های بلندمدت مربوط به تحول شهری از سوی دیگر، تاثیر این بخش در چشم‌انداز اقتصاد ترکیه بسیار نویدبخش است. علاوه بر این، در حال حاضر، سهم بخش‌ ساخت‌وساز در تولید ناخالص داخلی هشت درصد گزارش شده که این، بالاترین از سال 1998 تاکنون محسوب می‌شود.

نیاز به مسکن، تمایل به سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و افزایش تقاضای خارجی‌ها نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بخش در ترکیه است. با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان گفت که در سال‌های بعد ساخت‌وساز یکی از بخش‌های پیشرو در اقتصاد ترکیه خواهد بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این بخش در سال 2016، برای دو میلیون نفر شغل ایجاد کرده و در سال 2017 حدود 5 درصد رشد داشته است.

مجموع سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌ساز تا پایان سال 2016 بالغ بر 52.2 میلیارد دلار بوده است.

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این بخش حدود 1.8 میلیارد دلار بوده که از این میزان 5.3 میلیارد دلار آن مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در خرید املاک و مستغلات است.

برخی از شرکت‌های خارجی که پروژه‌های ساخت‌وساز در ترکیه را توسعه می‌دهند عبارتند از:

اعمار، شرکت هلدینگ املاک و مستغلات اماراتی که پروژه‌های بزرگی را در قلب استانبال از جمله مرکز خرید و آپارتمان‌ها در دست دارد. به‌طور کلی اماراتی‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری در این بخش انجام داده‌اند.

کمپانی ALJ (عبداللطیف جمیل) از عربستان سعودی که از حق توزیع خودروهای تویوتا برخوردار است، حالا با تاسیس شعبه‌ای در کشور ترکیه، پروژه‌های خود را در بخش‌ ساخت‌وساز آغاز کرده است.

بیل‌فینگر برگر (Bilfinger Berger) کمپانی آلمانی که در امور صنعتی و ساخت‌وساز فعال است، از دیگر سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های تجاری ترکیه محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین پروژه‌های مراکز خرید ترکیه در دست این شرکت بوده است.

بخش ساخت‌وساز تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی ترکیه داشته و دارد. سهم این بخش در رشد اقتصاد ترکیه طی سه ماهه دوم سال جاری رشدی 5.1 درصد داشته است.

همچنین، سومین فرودگاه استانبول در اکتبر 2017 راه‌اندازی شد.

پروژه خط لوله گاز طبیعی ترانس-آناتولین، خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول 1841 کیلومتر است که از جمهوری آذربایجان آغاز شده و پس از گذر از گرجستان در بخش اروپایی ترکیه پایان می‌یابد. این پروژه نیز در کمتر از یک ماه پیش راه‌اندازی شد.

* بخش‌هایی از این گزارش برگرفته از منابع novron و eraiturkey است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نادری

    زمان جنگ ایران و عراق ترکیه دست نظامیان بود کشوری بدبخت با 45میلیارد دلار بدهی سال 82مسافرتی داشتم از مرز ترکیه به سوریه در یکی از شهرهای ترکیه مردم دنبال اتوبوس بودن برای خرید گازوئیل و چای ایرانی ارزان قیمت (مقداد) حالا وقتی پیشرفت این کشور را با پیشرفت ایران مقایسه میکنم افسوس میخورم چراچرا آیا سیاست ما غلط است یا سیاست مداران ما چرا یک کشور دوست نداریم

  • صارمی

    آخه قراره دنیا با ما هم سو بشه نه ما با دنیا. همه اشتباه دارن راه رو میرن. یه کم دیگه تحمل کنیم درست میشه انشالله

  • ناشناس

    اتفاقا کشور ما هم بی قاعده و ضوابط است.