کد مطلب: ۲۷۲۵۲۳

ترجیح اقتصادی و نبرد بی‌پایان قلب و جیب!

ترجیح اقتصادی و نبرد بی‌پایان قلب و جیب!

کدام را ترجیح می‌دهید: بنز اس کلاس 2018 (صفر) یا پراید هاچ‌بک مدل 1380 (کاپوت تعویض)؟ کم‌تر کسی حاضر است بنزش را بدهد و پراید بگیرد. همچنین باید در عقل کسی که حاضر نیست پرایدش را بدهد که بنز بگیرد شک کنیم. می‌توانیم ادعا کنیم همه بنز را به پراید ترجیح می‌دهند. اما بیشتر آدم‌ها

کدام را ترجیح می‌دهید: بنز اس کلاس 2018 (صفر) یا پراید هاچ‌بک مدل 1380 (کاپوت تعویض)؟ کم‌تر کسی حاضر است بنزش را بدهد و پراید بگیرد. همچنین باید در عقل کسی که حاضر نیست پرایدش را بدهد که بنز بگیرد شک کنیم. می‌توانیم ادعا کنیم همه بنز را به پراید ترجیح می‌دهند. اما بیشتر آدم‌ها وقتی به بازار می‌روند با پراید برمی‌گردند نه با بنز. چرا؟

حالا فکر کنید پول خرید بنز را به شما بدهیم. شاید باز هم تمام پول را برای خرید ماشین خرج نکنید و بخواهید بخشی از پول را برای کارهای دیگر نگه دارید. ترجیح اقتصادی (economic preference) شما الزاما همان گزینه‌ای نیست که قلبا ترجیح می‌دهید.

انسان یا حیوان اقتصادی؟

ترجیح اقتصادی ابزاری بی‌اندازه قدرتمند در شکل‌دهی و اصلاح رفتار آدمی است. سیگاری‌های زیادی با بالا رفتن قیمت (مثلا به‌خاطر افزایش مالیات) سیگار را ترک می‌کنند. در مقابل با تخصیص ارز دولتی برای واردات سیگار آدم‌ها به مصرف بیشتر سیگار (معادل با خرید ارز دولتی) تشویق می‌شوند.

ترجیح اقتصادی ترک سیگار مالیات

افزایش قیمت بیشتر از افزایش آگاهی در ترک سیگار موثر است!

برای کسانی که به دلایل اقتصادی بیشتر یا کم‌تر سیگار می‌کشند، ترجیح اقتصادی بر ترجیح فردی و قلبی مقدم می‌شود. وقت آن است که از خود بپرسیم کدام انتخاب‌های ما در زندگی دلایل اقتصادی دارند. آیا خانه‌ای که می‌خریم، ماشینی که سوار می‌شویم، همسری که برمی‌گزینیم و غذایی که می‌خوریم واقعا رجحان‌های قلبی ما هستند؟

فرض‌های اولیه

قبل از آن که در مورد خانه و ماشین خود بازنگری کنید، بیاید با هم فرض‌هایی را در نظر بگیریم. فرض‌هایی که اساس ترجیح اقتصادی ما را تشکیل می‌دهند.

  • وقتی می‌گوییم a

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.