کد مطلب: ۲۸۷۶۸۰

مطالبه سرمایه‌ برای ساخت کنسول بازی ایرانی

مطالبه سرمایه‌ برای ساخت کنسول بازی ایرانی

ساخت کنسول بازی به شرایط و عوامل گوناگونی وابسته است. به نظر می‌رسد مینایی در اظهارات خود تنها به یک وجه این موضوع پرداخته و تنها دشواری کار را مورد توجه قرار داده است.

«ایران باید در زمینه ساخت کنسول بازی فعال شود.» این عبارت شاید ابتدا جدی به نظر نرسد. اما واقعیت آنکه بهروز مینایی، مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در رابطه با ساخت کنسول بازی ملی اظهار نظر کرده است. مینایی در این ارتباط خواستار سرمایه‌گذاری برای ساخت کنسول بازی شده است.

ساخت کنسول بازی به شرایط و عوامل گوناگونی وابسته است. به نظر می‌رسد مینایی در اظهارات خود تنها به یک وجه این موضوع پرداخته و تنها دشواری کار را مورد توجه قرار داده است. مدیرعامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ساخت کنسول بازی را با صنعتی چون هواپیماسازی مقایسه کرد و گفت که اگرچه این اقدام کاری دشوار است اما شدنی است.

مینایی: هم اکنون حدود ۲ هزار نفر در کشور در زمینه ساخت بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند

مینایی برای تایید این موضوع که لازم است ایران در زمینه ساخت کنسول‌ بازی فعال شود به تجربه بازی‌سازی در کشور اشاره کرد و گفت که در دو سال اول راه‌اندازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سال ۱۳۸۵ایران تبدیل به قدرت بازی‌سازی در منطقه شد. این در حالی است که کشورهای منطقه اساسا کشورهای پیشرو در زمینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای نیستند و صاحب عنوان شدن در میان کشورهای ضعیف نمی‌تواند نشان دهنده توانایی و امکان ساخت بازی ملی باشد.

مینایی با اعلام اینکه هم اکنون حدوددو هزار نفر در کشور در زمینه ساخت بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند افزود: «در زمینه بازی‌سازی، با وجود داشتن توانایی‌های فنی بین فعالان داخلی این حوزه، هنوز ضعف‌هایی در مسائل فرهنگی وجود دارد. نقطه چالشی ما این است که صاحبان محتوا نیز باید دغدغه داشته باشند، گرچه از لحاظ فنی و مهندسی کم نداریم، اما در مدیریت فرهنگی هنوز ضعف‌هایی داریم و در این حوزه کسانی که در حوزه محتوا فعالیت می‌کنند، به میدان نیامدند و جوشش بین‌رشته‌ای شکل نگرفته است.»

یک روز پس از اظهارات مینایی، حسن کریمی قدوسی مدیر عامل کنونی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد که این نهاد برنامه‌ای برای توسعه کنسول ملی بازی‌های رایانه‌ای ندارد. قدوسی در پاسخ به سوالی در ارتباط با امکان ساخت کنسول بازی از سوی بازی‌سازان و دست اندر کاران ایرانی گفت: ««بنیاد به عنوان متولی و سیاست گذار حوزه بازی‌های رایانه‌ای به طور جدی معتقد است که بایستی برتولید محتوای داخلی متمرکز شویم. حتی کشورهای پیشرفته به جز آمریکا و ژاپن وارد این‌حوزه نشده‌اند.»

مدیر عامل کنونی نهاد اصلی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای، پیچیدگی و مشکلات تولید محتوا برای کنسول را به عنوان اصلی‌ترین موانع اعلام و تصریح کرد: «سیاست بنیاد ترویج‌ تولید محتوای داخلی به جای سخت افزار و کنسول بازی است. از نظر ما تولید سخت افزار در شرایط فعلی به دلایل زیادی صحیح نیست‌.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نازنین لاهوت

    منتظر من باشید
    ان شا لله به زودی فعالیت های گسترده ای در این مزینه مشاهده میکنیم
    ایران همه چیز دارد!