خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۹۵۲۲

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

هم‌اکنون بانک‌ها چه نرخ سودی را رعایت می‌کنند؟ ۱۱ بانک پاسخ می‌دهند

هم‌اکنون بانک‌ها چه نرخ سودی را رعایت می‌کنند؟ 11 بانک پاسخ می‌دهند

در این گزارش تجارت‌نیوز 11 بانک پاسخ داده‌اند که در حال حاضر چه نرخ سودی را اجرا می‌کنند. گزارش میدانی از چند بانک نشان می‌دهد وضعیت بانک‌ها چندان هم مطابق با آخرین مصوب شورای پول و اعتبار نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال 1395 بانک مرکزی نرخ سود کوتاه‌مدت عادی و ویژه سپرده‌های بانکی برای بانک‌های دولتی را به ترتیب 10 درصد و 11 تا 15 درصد و نرخ سود سپرده‌گذاری بلندمدت را 15 تا 15.5 درصد اعلام کرد.

همچنین در سال 1395 نرخ سود کوتاه‌مدت عادی و ویژه سپرده‌های بانکی برای بانک‌های غیردولتی و موسسه‌های اعتباری غیربانکی به ترتیب 7 تا 21 درصد و 8 تا 17 درصد و نرخ سود سپرده‌گذاری بلندمدت 15 تا 21 درصد از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود.

به علت رقابت ناسالم بانک‌ها در جذب سپرده‌های کوتاه‌مدت(روزشمار) و افزایش سهم سپرده‌های روزمره از سپرده‌های بانکی طی سال 1395، بانک مرکزی در مرداد ماه سال 1396 اقدام به حذف نرخ سود ویژه کوتاه‌مدت سپرده‌های بانکی و کاهش نرخ سود سپرده‌های بلندمدت به 15 درصد کرد.

در تابستان سال 1396 بر اساس مصوب شورای پول و اعتبار نرخ کوتاه‌مدت(روزشمار) سپرده‌ها 10 درصد و نرخ بلندمدت 15 درصد اعلام شد. از آن زمان تاکنون دیگر شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای مرتبط با نرخ سود نداشته است.

اما در پی التهاب بازارهای مالی طی چند ماه اخیر خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی در جهت جذب نقدینگی ازسوی برخی رسانه‌ها مطرح شد که هر روز بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.

نرخ سود در بانک‌ها چقدر است؟

از تماس تلفنی (به عنوان یک مشتری) با بخش روابط عمومی و قسمت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در خصوص افزایش نرخ سود سپرده‌ها نتایج متفاوتی به دست آمده است.
مسئول بخش سرمایه‌گذاری بانک پاسارگارد عنوان کرد: برای ایجاد حساب سپرده‌گذاری بلندمدت تا هفته آینده صبر کنید، احتمالا نرخ سود بانکی افزایش یابد.

اما مسئول یکی از شعب بانک صادرات از موضوع افزایش نرخ سود بانکی در آینده کاملا اظهار بی‌اطلاعی کرد و مدعی شد اینگونه خبری صحت ندارد.

روابط عمومی یکی از شعب بانک سپه افزایش نرخ سود بانکی را محتمل دانست و گفت: خبرهای زیادی در این خصوص مطرح شده و احتمال می‌دهیم بانک مرکزی در هفته بانکداری (هفته دوم شهریور ماه) نرخ جدید سود بانکی را اعلام کند.

مسئول پاسخگوی بخش سرمایه‌گذاری یکی از شعب بانک تجارت نیز افزایش نرخ سود بانکی را موضوعی سطحی تلقی کرد و عملی شدن افزایش نرخ سود بانکی را منوط به اعلام خبر رسمی از سوی بانک مرکزی دانست.

گزارش میدانی از چند بانک نشان می‌دهد نرخ سود بانکی سپرده‌های بلندمدت برخی بانک‌ها به میزان سپرده‌ مشتری بستگی داشته و متغیر است. جزئیات بیشتر در جدول زیر قابل مشاهده است.

نام بانک نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت نرخ سود سپرده بلندمدت نرخ سود صندوق سرمایه‌گذاری توضیحات بانک
بانک مسکن 10% 15%

16%(سپرده 50 میلیون تومان به بالا)

20% تا 25%
بانک آینده 10% 15% اطلاع از نرخ ویژه سپرده‌ها تنها با مراجعه به شعب بانک
بانک پاسارگارد 10% 15% هفته آینده احتمالا نرخ‌ها افزایش می‌یابد
بانک سپه 10% 15%

18%(300 میلیون تومان به بالا)

احتمال افزایش نرخ سود بانکی در هفته بانکداری (هفته دوم شهریور ماه)
بانک تجارت 10% 15%

20%(100 میلیون تومان به بالا)

بانک صاردات 10% 15% 18%
بانک ملی 10% 15% 18%
بانک پارسیان 10% 15% 21% اطلاع از نرخ ویژه سپرده‌ها تنها با مراجعه به شعب بانک
بانک سامان 10% 15%

19.5% (50 میلیون تومان به بالا)

16%
بانک سرمایه 10% 15%

19% (20 تا 30 میلیون تومان)

20% (30 میلیون تومان به بالا)

بانک شهر 10% 15%

20% (100 میلیون تومان به بالا)

20%

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ زعفرونه ،آی نرخ زعفرونه

  • هادی

    تجربه در دنیا نشان داده بالا بودن سود بانکی بلای جان اقتصاد هر مملکتی میشودوپول باید درچرخه اقتصادی و تولید باشد.همین الآن هم خیلی از بانکهای ما واقعا ورشکسته هستن واین حاصل سالها بی تدبیری و سومدیریت در عرصه پولی و بانکی هست.

  • هادی

    بالا بردن نرخ سود بانکی به ضرر اقتصاد هر کشوری است

    • ناشناس

      نه در هر شرایطی .تجربه ترکیه را به عنوان مثال ببینید. وقتی که قرار نیست تولیدی در مملکت شکل بگیرد یا قابل رقابت با تولیدات چینی نیست یا دورنمای اقتصاد امیدوار کننده نیست و وحشت عمومی از کاهش لحظه ای ارزش پول ملی و قدرت خرید ان وجود دارد جاره ای جز افزایش نرخ سودسپرده جهت نگهداری و ساماندهی مفروض ان در بانکها نیست .

  • بنده خدا

    سلام به هم وطنان عزیز . کاش کمی بصیرت داشتیم پول هامون توی این بانکا نمیزاشتیم دوتا دلیل موجه دارم یکی این که این بانک داری اسلامی نیست که اکثر مراجع تایید میکنن این سود پول قطعا حرام . دوم این که بانک های ما زرنگ هستن با بردن بهره بالا مردم پولشون توی بانک می زارن اونوقت با این اوضاع کشور شما یک سال دیگه اون صد میلیون که گذاشتی هیچ ارزشی نداره مثل همین الان که نداره باید با صد میلیون الان برای تندر نود بخری تمام این وضعیت بخاطر بی بصیرتی ما مردم امیدوارم کمی تفکر کنیم .

  • میثم صمدی

    اطلاعاتی که دادید 100% اشتباه است و اکثر بانکها سود هایی به مراتب بالاتر دارند …

  • ناشناس

    بانک ها روزی 1000 میلیارتومان سود سپرده میدهند یعنی سالی 365هزار میلیارتومان در حالیکه کل سود فعالیتهای اقتصاد ایران در یک سال تنها 100 هزار میایارتومان است. و بانک ها از ترس اینکه مردم پولهایشان را خارج نکنند مجبورند از مشتریان جدید سپرده جمع کنند و به عنوان سود به مشتریان قدیمی خودشون بدهند و تداوم این کار سقوط و نابودی سیستم بانکی ایران است . چه دولتی و چه خصوصی که این مصیبت الان برا بانک ها شروع شده است. وام های انها هم وصول نمی شوند چون قوانین را به نفع بدهکاران تغییر داده اند و بدهکاران دارند با پول بانک کاسبی می کنند و ترسی هم از بانک و قانون نیم بند ندارند

  • Mehran

    Best program

  • A

    نرخ سود باید به ۳۰ درصد برسه .

    • ناشناس

      عالیه

  • ناشناس

    چرا بانک […]به سپرده گذاران قدیم همون 15 درصده ولی کسانی که جدید سپرده گذاری میکنن18 درصده این عادلانه هست بنظرتون

  • علي

    دوستان ميدونيد سود بانكي پانزده درصد يا بيست درصد يعني چي ؟ يعني اينكه دنبال توليد و كار نرو بشين تو خونه و پول خودت رو بزار بانك و بدون دردسر سودت رو بگير و عشق و حالت وبكن چي كار داري دنبال كار و توليد بري !!!!! و ما هر چي كه احتياج داشته باشين از چين و كره و كشورهاي ديگه براتون وارد ميكنيم اصلا غصه هيچي رو نخورين ما فكر همه جاشو كرديم. و اين يعني فلج شدن كشور ، حالا بريد عشق كنيد كه بانك هاي ما سود بالا ميپردازن