کد مطلب: ۲۹۶۹۰۹

فرشاد طهماسبی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

دلیل ریزش ۲۶۹ واحدی شاخص کل بورس چیست؟

دلیل ریزش 269 واحدی شاخص کل بورس چیست؟

امروز بورس تهران شاهد ریزش 269 واحدی شاخص کل شد. دلیل این ریزش چیست و چرا نمادهای پالایشی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشتند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 14 شهریورماه 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5478 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 269 واحد در رقم 137714 جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 4591 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 11 واحد در رقم 1579 جای گرفت.

درمعاملات امروز بازار سرمایه نماد‎های « رانفور، شتران، شبریز، شپنا، شبندر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « کگل، فارس، فملی، فخوز، فولاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

به گفته تحلیلگران بازار سرمایه؛ بازار در شهریورماه به خصوص در هفته آخر به دلیل تسویه حساب اعتباری‌ها روند صعودی در پیش نخواهد گرفت. اکثر کارگزاران بورس سال مالی 31 شهریورماه دارند و به علت اینکه در صورت مالی حسابرسی شده نباید بدهی از طرف مشتریان در پایان سال وجود داشته باشد مجبور هستند تمامی اعتبارات را جمع آوری کنند. درغیر اینصورت باعث بند حسابرسی معتمد بورس تحت عنوان مطالبات مشکوک الوصول کارگزاران می‌شود که قطعا از طرف سازمان بورس پیگیری خواهد شد و این تسویه حساب اعتبازات خود به تنهایی باعث افت و کم حجم شده دو هفته‌ای بازارسرمایه می‌شود. تصمیمات بسیاری از مدیران نیز باعث تغییر روند بازار شده و در چنین شرایطی عرضه‌های اولیه پرحجم باعث افزایش عرضه در سایر سهام و خروج سرمایه از بورس شده است.

فرشاد طهماسبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلایل ریزش 269 واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز معاملات هفته جاری، گفت: در ساعات پایانی جریان معاملات امروز صف خرید برای نمادهای پالایشی تشکیل شد که دلیل این موضوع رشد نرخ دلار در بازار آزاد و رشد قیمت جهانی نفت و رشد قیمت وکیوم باتوم در بورس کالا است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در جریان معاملات امروز بازار صف خرید برای نماد فاراك تشکیل شد که خبر‌هايي از قرارداد جديد شركت ماشین سازی اراک به گوش می‌رسد.

طهماسبی افزود: در جریان معاملات امروز بازار سرمایه نمادهای گروه غذايی و قندی هم با رشد قيمت و اقبال بازار مواجه شدند و سهم‌هايی كه منتظر تجديد ارزيابي دارايی‌ها نیز هستند همانند حفارس شپترو بسیار خوب معامله شدند. همچنین نمادهای فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند که دلیل این موضوع این است که این نمادها نیازمند به ریز موج‌های استراحت و اصلاحی هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.