کد مطلب: ۳۰۳۵۱۹

مروری بر روزنامه‌های ‌یک‌شنبه ۱ مهر ماه سال ۱۳۹۷

رقابت بانک‌ها بر سر سود بیشتر/فرمان تخلیه انبار گمرکات

رقابت بانک‌ها بر سر سود بیشتر/فرمان تخلیه انبار گمرکات

روزنامه‌های ایران و دنیای اقتصاد به دلایل ماندن کالاها در انبار گمرکات اشاره می‌کنند. روزنامه بهار خبر از پرداخت غیرقانونی سود 23 درصدی توسط برخی بانک‌های خصوصی می‌دهد. در نهایت روزنامه خراسان نیز به مدارسی اشاره می‎‌کند که یک شبه غیردولتی شدند.

احتکار برخی کالاهای اساسی موضوعی است که بعد از به وجود آمدن بحران ارزی در کشور شایع شده است. اما کالاها تنها در انبار محتکران دپو نشده‌اند. چرا که گزارش‌ها حاکی از پر بودن انبار گمرک‌ها دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مدت‌هاست که واردکنندگان از متوقف ماندن کالاهای خود در انبارهای گمرک خبر می‌دهند. روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « 4 متهم اصلی رسوب کالا در گمرکات » به این موضوع پرداخته است.

ایران ماندن کالاها در گمرک را ناشی از تعدد دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات مختلف از طرف دولت می‌داند که همگان را سردرگم کرده است. این روزنامه به نقل از رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌نویسد که 7 میلیون تن کالا بابت این موضوع در انبار گمرکات مانده‌اند که از جمله آنها می‌توان به مواد اولیه پوشک بچه، دستمال کاغذی و لوازم التحریر اشاره کرد.

آنگونه که روزنامه ایران روایت کرده، خسروتاج، معاون وزیر صمت دو دلیل تعدد بخشنامه‌ها و جهش نرخ ارز را دو عامل اصلی رسوب کالاها در انبار می‌داند.

اما در همین زمینه دنیای اقتصاد با عنوان « فرمان تخلیه انبار گمرک » خبر از فرصت 24 ساعته معاون اول رئیس‌جمهور برای ترخیص کالاها در گمرک می‌دهد. این روزنامه می‌نویسد: برآورد مسوولان دولتی حاکی از این است که به‌رغم مشوق‌های دولتی همچنان حدود ۳۰ درصد رسوب کالا در انبارهای گمرک وجود دارد که باید به سرعت تصمیمات لازم برای حل موانع پیش‌رو و ترخیص این کالاها در دستور کار متولیان قرار گیرد.

دنیای اقتصاد نیز در خصوص دلایل رسوب کالاها در انبار گمرک می‌نویسد: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که «مشکلات تخصیص ارز به کالاها از طریق سامانه نیما»، «اعلام فهرست سیاه برخی اقلام و ممنوعیت ورود آنها»، «الزام برخی واردکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی برای ترخیص کالا» و «طولانی شدن تعیین تکلیف واردات کالاهای موجود در گمرکات بدون انتقال ارز» چهار عامل اصلی رسوب کالا در گمرک با اجرای سیاست‌های جدید ارزی است.

اما جدا از این مساله، رقابت بانک‌های خصوصی در نرخ سود موضوع دیگری است که روزنامه بهار به آن پرداخته است. این روزنامه با تیتر « جولان بانک‌های خصوصی در رقابت سودی » می‌نویسد که نرخ سود در چند بانک 23 درصد شده است.

آنگونه که بهار روایت کرده برخی از بانک‌های خصوصی برای جذب مشتری بیشتر نرخ سود را بدون اجازه بانک مرکزی و به صورت چراغ خاموش بالا برده‌اند.

بهار در این زمینه می‌نویسد: مشــتریان یکی از این بانک‌ها باید حداقل 15 میلیون تومان در شــعب سپرده‌گذاری کنند و بعد از آن هر ماه می‌توانند ســود 23 درصدی خود را دریافت و برداشــت کنند. این سپرده‌ها اسما یک ســاله باز می‌شود، ولی مشتری می‌تواند مانند روز شمار از آن برداشت کند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: اســتارت تخلف بانک‌ها از مصوبه ســودی شــورای پــول و اعتبــار بعد از تشــدید تلاطم‌های ارزی در بازار زده شــد و زمانی شــدت گرفت که بانک مرکزی در بســته مدیریت بازار ارز مجوز انتشار اوراق گواهی 20 درصــدی را بــرای دوره چنــدروزه به بانک‌ها داد.

بهار در ادامه روایت می‌کند که هدف بانک مرکزی از این کار و انتشار اوراق بدهی با سود بیشتر از سود بانکی، کشاندن نقدینگی به سمت شبکه بانکی بود تا بلکه بتواند بازار ارز را کنترل کند. با این حال اکنون برخی بانک‌ها خلاف سیاست بانک مرکزی فعالیت می‌کنند.

روزنامه خراسان نیز در گزارشی به معضل تعدادی از خانواده‌ها در خصوص تحصیل فرزندانشان پرداخته است. این روزنامه با تیتر « گلایه والدین دانش‌آموزان از طرح عجیب آموزش و پرورش » خبر از مدارس دولتی می‌دهد که یک‌شبه غیردولتی شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.