کد مطلب: ۳۰۴۳۳۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

سرمایه‌گذاری ۲۳۲ شرکت در ایران پس از برجام/خروج ۷۱ شرکت و بلاتکلیفی ۱۴۲ قرارداد

سرمایه‌گذاری 232 شرکت در ایران پس از برجام/خروج 71 شرکت و بلاتکلیفی 142 قرارداد

طی چهار ماه گذشته که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده، 30.6 درصد از شرکت‌های خارجی که به ایران آمده بودند، اعلام کرده‌اند که ایران را ترک می‌کنند، 8.1 درصد شرکت‌ها به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند و 61.2 درصد آنها هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند.

پس از آنکه در ماه می دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد از برجام که در سال 2016 میان ایران و پنج قدرت دیگر جهان منعقد شده، خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه این کشور باز می‌گردد، بسیاری از شرکت‌های خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند، تصمیم به ترک ایران گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD)، اخیرا گزارشی را منتشر کرده که در آن به معرفی سرمایه‌گذاری‌های خارجی انجام‌شده در ایران پس از برجام پرداخته است. این گزارش فهرستی از 232 شرکت خارجی تهیه کرده است.

67 شرکت از 232 شرکت فوق، در فهرست فورچون جهانی 500 (Fortune Global 500) قرار دارند. فورچون جهانی 500 فهرستی از 500 شرکت بین‌المللی از صنایع مختلف را شامل می‌شود که به صورت سالانه توسط مجله فورچون رتبه‌بندی و منتشر می‌شود.

طی چهار ماه گذشته که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده، 31 شرکت اروپایی و آسیایی که در فهرست فورچون جهانی بودند اعلام کردند که بازار ایران را ترک خواهند کرد.

شرکت‌های توتال، ایرباس، پی‌اس‌ای (PSA) و پژو از فرانسه، شرکت مائرسک از دانمارک، شرکت آیانتس و زیمنس از آلمان، شرکت اِنی از ایتالیا، مزدا و میتسوبیشی از ژاپن و بی‌پی از بریتانیا از مهم‌ترین این شرکت‌ها هستند. رنو تنها عضو اروپایی این فهرست بود که پیش‌تر اعلام کرد به تحریم‌های آمریکا توجهی ندارد اما در نهایت مدیر ارشد عملیاتی این شرکت در ماه جولای گفت که فعالیت خود را در ایران متوقف می‌کند.

تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران شامل صنایع غذایی و دارویی نمی‌شود. به همین دلیل شرکت نستله اعلام کرده که فعالیت خود را در ایران ادامه خواهد داد. شرکت داروسازی سانوفی فرانسه، شرکت داروسازی بایر آلمان و شرکت بهداشتی-درمانی Roche سوئیس هنوز برنامه‌های خود در قبال تحریم‌های آمریکا را اعلام نکرده‌اند. همچنین، فعالیت لوفت‌هانزا و شرکت لبنی داونون فرانسه همچنان ادامه دارد.

در میان شرکت‌هایی که این بنیاد مورد بررسی قرار داده، 71 شرکت قصد دارند از ایران خارج شوند، 19 شرکت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و 142 شرکت دیگر یا تصمیمی در این مورد نگرفته‌اند یا هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده‌اند.

تجارت‌نیوز در نظر دارد طی سلسله‌ گزارش‌هایی به معرفی این شرکت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری آنها و تصمیم‌شان برای خروج یا ماندن در ایران منتشر کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • هادی

    خیلی مقاله خوبی بود.باز هم منتشر کنید.ممنون