کد مطلب: ۳۲۶۵۴۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با تبسم لطیفی، بنیان‌گذار یک استارتاپ موفق:

رمز و رازهای موفقیت استارتاپ «مامان‌پز»

رمز و رازهای موفقیت استارتاپ «مامان‌پز»

بین اپلیکیشن‌های سفارش آنلاین غذا «مامان‌پز» به دلایل مختلفی جایگاه متفاوت‌تری دارد. تجارت‌نیوز راه ‌و روش‌‍‌های موفقیت این اپلیکیشن را در گفتگو با بنیانگذارش بررسی کرد.

تبسم لطیفی که بارها از ایده و نحوه شکل‌گیری «مامان‌پز» صحبت کرده است؛ در بیوگرافی کوتاهی خود و استارتاپش را اینگونه معرفی می‌کند: من قبلا کارمند یک شرکت بودم. از طرفی به صنعت غذا علاقه‌مند بودم و از طرف دیگر علاقه زیادی به بیزینس‌های حوزه آی‌تی که در آن زمان به شدت ترند شده بود داشتم. برای همین به فکر ساخت پلتفرمی افتادم که دو گروه از کسانی که مصرف‌کننده و تولید‌کننده غذای خانگی بودند را با هم وارد ارتباط کنم. وی ادامه می‌دهد: برای انتخاب اسم نه حساسیت زیادی به خرج دادیم و نه دچار سختی و دودلی! کوفاندرم مهدی اسم مامان‌پز را پیشنهاد داد و من پذیرفتم و خیلی راحت مامان‌پز متولد شد.

لطیفی که تحصیل‌کرده رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس ارشد مدیریت کسب‌وکار در همان دانشگاه است ادامه می‌دهد: حس متفاوت ما در یک زمینه بود؛ عشق مادرانه! در کسب‌وکار ما مادری که برای خانواده خود غذا می‌پزد، میزان غذایش را کمی بیشتر از تعداد افراد خانواده غذا درست می‌کند. شفاف‌تر بگویم؛ عشقی که چاشنی کارش می‌کند تا خانواده‌اش را پای یک سفره بنشاند، درغذا جاریست و مشتری ما را در آن شریک می‌شوند. از طرفی از همان ابتدا نوع بسته‌بندی مادرها و برندینگ ما برای مشتری‌ها جذاب بود و علاوه بر تفاوت در نوع و طعم، مدل بسته‌بندی هم تجربه متفاوتی به مشتری‌ها هدیه می‌بخشید. همین دلایل دست به دست هم دادند تا از همان ابتدا مامان‌پز مطرح شود. بعد از آن همه چیز مسیر کاملا طبیعی خود را گذرانده و بر اساس تبیلغاتِ روتین، پیش رفته و طی شده است.

پکیج بسته بندی مامان‌پز

مامان‌پز با ایده‌ای متفاوت برای کسانی که زمان آشپزی ندارند، خدمات عرضه می‌کند.

انتخاب مامان‌ها؛ اصلی مهم!

وب‌سایت « مامان‌پز » و اپلیکیشن‌هایش به عنوان یکی از کسب‌وکارهای موفقی که در سال‌های اخیر از دل رویدادهای کارآفرینی استارتاپی بیرون آمده است مشغول فعالیتند. اما سولات زیادی در رابطه با نوع فعالیت، انتخاب مامان‌ها یا همان آشپزها مطرح است. لطیفی در این مورد می‌گوید: نحوه همکاری ما با مادران و پیدا کردن مامان‌های دست‌پخت خوشمزه به این شکل است که در ابتدا مادرها با مراجعه به سایت ما ثبت‌نام می‌کنند. در راند بعدی سمپلی از غذایش ارسال می‌کند و اگر از لحاظ کیفی مورد تائید کارشناسان قرار بگیرد در جلسه‌ای توجیهی از نزدیک با آنها وارد گفتگو شده و نحوه کار با آپ و… به صورت اولیه آموزش داده می‌شود. بعد از این مرحله، کارشناسان ما برای چک کردن اِلمان‌های بهداشتی و لیست نکات بهداشتی از آشپزخانه آنها بازدید می‌کنند و سپس با دریافت کارت بهداشت همکاری ما به صورت رسمی استارت می‌خورد.

لطیفی می‌افزاید: البته این چک کردن محدود به همان اول کار نمی‌شود. بلکه تند تند به صورت تصادفی از غذاهایشان تست می‌کنیم و کارشناسان به صورت کاملا تصادفی از آشپزخانه مد نظر بازدید می‌کنند. مهمتر از تمام اینها، مشتری پس از هر سفارش فید‌بک خود را نشان می‌دهد و با نظرسنجی از مشتری و براساس ریتینگ، در مورد ادامه همکاری یا عدم همکاری تصمیم گرفته می‌شود.

آیا غذاهای مامان‌پز 100‌در‌صد خانگی است؟

لطیفی درپاسخ سوال تجارت‌نیوز مبنی بر خانگی بودن 100درصدی غداهای مامان‌پز پاسخ می‌دهد: 100درصد غذاهای ما خانگی است. اصلا ایده بر این اساس شکل گرفته است. بارها و بارها رسانه‌های مختلف برای تهیه گزارش به منزل مامان‌های مامان‌پز رفته‌اند. ضمن اینکه عکس تعدادی از مادرانی که رضایت دارند را به همراه آشپزخانه و غذایشان در وبسایت به نمایش گذاشته‌ایم.

آپ‌های مامان‌پز

برخی از کاربران سوالاتی در رابطه با نبود لینک مستقیم دانلود اپلیکیشن بر روی سایت مامان‌پز داشتند؛ لطیفی در رابطه با این موضوع می‌گوید: اغلب مشتری‌های ما سازمان‌، ارگان و شرکت‌های بزرگ هستند و ثبت سفارش مشتری‌هایی که در حد چند پرس سفارش غذا دارند صرفا در سایت انجام می‌گیرد.
وی ادامه می‌دهد: اپلیکیشن‌های موجود مامان‌پز برای دانلود به دو شکل است. یکی برای همکاران و مامان‌هایی که غذا می‌فروشند و دیگری برای کاربران و مشتری‌های سازمان و شرکت‌هاست. این آپ محصول متفاوتی از ماست. تمرکز کمپانی ما بیشتر روی جذب مشتری‌های سازمانی با تعداد سفارش بالاست.

وی در رابطه با هزینه‌های ارسالی که ‌گاهی کاربران به رقم بالایش معترض هستند اظهار می‌کند: عمده دلیل قیمت بالای سفارشات ما تفاوت لوکیشن مشتری‌ها و آشپزهاست. مشتری‌ها اغلب در دل و مرکز تهران مشغول کارند یا تجمع اغلب شرکت‌ها در مناطق بالای شهر است در حالی که آشپزهای ما، اغلب در مناطقی متفاوت‌تر و مسکونی‌تر ساکنند. همین تفاوت منطقه‌ای باعث بُعد بالای مسافت شده و بالطبع هزینه‌های ارسال هم برای مشتری گران تمام می‌شود.
لطیفی اضافه می‌کند: دلیل اصرار ما برای جذب سفارشات سازمانی همین است. مشتری‌های تک پرسی یا حتی چند پرسی با هزینه ارسال راحت کنار نمی‌آیند. در سفارشات سازمانی هزینه ارسال بسیار کم و حتی در مواردی رایگان به سرانجام می‌رسد.

اپلیکیشنی از جنس مشتری موبایلی!

تبسم لطیفی در رابطه با مشکل کاربران و مشتریانی که تعداد سفارشات کمتری دارند؛ ادامه می‌دهد: در حال حاضر حداقل به صورت کوتاه مدت برنامه خاصی برای این افراد نداریم. اما این مژده را می‌توانم به کاربران بدهم که در آینده‌ای نزدیک، نرم‌افزاری برای کارمندان شرکتی عرضه خواهیم کرد. در این نسخه موبایلی کاربران می‌توانند، به صورت شخصی صرفا از روی آپ برای لوکیشن شرکت سفارش غذا دهند و کل هزینه یا درصدی از آن را پرداخت کنند. امیدوارم هرچه سریع‌تر این آپ لانچ شده و در اختیار مشتریان مامان‌پز قرار بگیرد.

راز و رمزهای موفقیت مامان‌پز

تبسم لطیفی در مورد رمز موفقیت استارتاپ‌اش می‌گوید: به نظرم موفق شدن رمزو راز خاصی ندارد. همین که شما تمام تلاش خود را بکنید و به نکات مهم به خصوص تجربیات مشتریان خود اهمیت بدهید، قطعا به موفقیت خواهید رسید. من معتقم اسپرینتی که مشتری از محصول دارد و توجه به آن در طول زمان می‌تواند بهترین مسیر برای موفقیت شما باشد.

وی در رابطه با مسیر و اکوسیستم استارتاپی می‌گوید: مسیر استارتاپی یکی از بهترین و پرچالش‌ترین مسیرهای دنیاست. هر روز با نکته جدیدی برای یادگیری روبه‌رو می‌شوید. چهار سال از زندگی‌ام را صرف این راه کرده‌ام و تا به امروز ذره‌ای از این انتخاب پشیمان نشده‌ام. اگر کسی واقعا ایده بکری در چنته دارد، این مسیر را انتخاب کند که نتیجه دلچسبی دارد.

لطیفی در انتهای صحبت‌هایش با اشاره به سهم بزرگ مامان‌ها و تیمش در موفقیتش خاطرنشان می‌کند: تیم امروز ما 30 نفره است که در بخش‌های مختلفی از جمله مالی، اداری، مارکتینگ، تبلیغ و… مشغول فعالیتند. اما باید این را فراموش نکنیم که هسته اصلی تیم ما را مامان‌هایی تشکیل می‌دهند که آشپزی کار را به عهده دارند که تعدادشان بیش از 500 نفر است. فروش امروز ما بالای دو هزار غذا در روز است که سهم بزرگ این موفقیت متعلق به مادرها است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.