خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۲۰۳۰

مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۷

دلارهای گم‌شده و خودروهای گران‌شده

دلارهای گم‌شده و خودروهای گران‌شده

روزنامه خراسان به سرنوشت نامعلوم 15 میلیارد دلار ارز صادراتی پرداخته و دنیای اقتصاد از احتمال قیمت‌گذاری جدید خودرو از هفته آینده خبر می‌دهد. مردم‌سالاری کاهش قیمت دلار در آینده پیش‌بینی می‌کند و در نهایت جوان نیز از اظهارات روز گذشته روحانی تحت عنوان هشدار نفت در برابر نفت یاد می‌کند.

قیمت دلار این روزها دوران با ثباتی را تجربه می‌کند. این در حالی است که طی هفته جاری بازدید رئیس کل بانک مرکزی از بازار ارز فردوسی باعث کاهش قیمت دلار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکنون برخی از تحلیلگران بازار ارز از تداوم کاهش قیمت دلار در آینده پیش‌بینی می‌کنند. اما در عوض، برخی دیگر آینده باثباتی را برای قیمت دلار تصور نمی‌کنند.

روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی به « پیش‌بینی قیمت دلار در آینده » پرداخته است. این روزنامه در تحلیل خود پیش‌بینی می‌کند که قیمت دلار طی هفته‌های آینده نیز روند کاهشی خود را ادامه دهد و تثبیت شود.

مردم‌سالاری روایت می‌کند که در حال حاضر از یک طرف، بار روانی تحریم‌های آمریکا از بین رفته و از طرف دیگر، برخی اقدامات بانک مرکزی باعث در کاهش قیمت دلار و تداوم آن اثرگذار بوده است. از جمله این اقدامات محدودیت بیشتر برای تراکنش‌های بانکی و محدودیت مربوط به چک تضمینی بوده است.

مردم‌سالاری هر چند از تداوم کاهش قیمت دلار پیش‌بینی کرده، اما اعتقاد دارد برای ادامه کاهش قیمت، همچنان برخی از عوامل منفی وجود دارند که یکی از این عوامل، عملکرد نه چندان مناسب سامانه نیما است. چرا که هنوز مقدار قابل توجهی از ارز صادراتی به داخل کشور بازنگشته و در این سامانه عرضه نمی‌شود.

روزنامه جوان نیز در گزارش امروز خود از سخنان روز گذشته حسن روحانی تحت عنوان « هشدار نفت در برابر نفت » یاد کرده است.

این روزنامه به بخشی از سخنان روحانی اشاره می‌کند که می‌گوید: آمریکا بداند ما نفت‌مان را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و امریکا قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و بدانند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

لازم به ذکر است که پیش‌تر نیز حسن روحانی به صورت غیرمستقیم به بسته شدن تنگه هرمز اشاره کرده بود که در آن زمان واکنش‌های زیادی را دربرداشت.

روزنامه خراسان به « سرنوشت نامعلوم 15 میلیارد دلار ارز صادراتی » پرداخته و روایت‌های مختلف در مورد آن را بازگو می‌کند. این روزنامه به گفتگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب اشاره می‌کند که در این برنامه مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی از بازنگشتن 15.7 میلیارد دلار (معادل 73 درصد) ارز صادرات هشت‌ماهه به چرخه اقتصاد کشور خبر داده است.

خراسان روایت می‌کند که این مقام مسئول تاکید کرده با توجه به مهلت شش‌ماهه برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، ممکن است این درصد اندکی تغییر کند. اما با این حال، آنچه مشخص بوده برنگشتن مقدار قابل توجهی از ارز صادراتی است.

خراسان به نقل از این مقام مسئول بانک مرکزی ادامه می‌دهد که از 5.7 میلیارد یورو که به بازار سامانه «نیما» وارد شده است، تقریبا 82 درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است.

در مقابل، حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی اتاق ایران اعتقاد دارد که برخی صحبت‌ها مبنی بر بازنگرداندن ارز صادراتی توسط بخش خصوصی، نادرست است.

سلاح‌ورزی اعتقاد دارد که بیش از 80 درصد از صادرات غیرنفتی کشور مربوط به شرکت‌های دولتی، نهادهای مالی و صندوق‌های بازنشستگی است.

« قیمت‌گذاری خودرو از هفته آینده » خبری است که دنیای اقتصاد به آن پرداخته است. این روزنامه اشاره می‌کند: پس از تایید و تکذیب‌های فراوان درباره قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این فرمول به تایید دولت، مجلس شورای اسلامی و زنجیره خودروسازی رسیده و قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.

دنیای اقتصاد در این خبر روایت می‌کند که قیمت جدید خودروها، پنج درصد زیر قیمت بازار قیمت‌گذاری خواهد شد و از هفته آینده ابلاغ می‌شود. این روزنامه از توافق مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و خودروسازان در این خصوص صحبت کرده و خبر از موافقت رئیس‌جمهور با این تصمیم می‌دهد.

دنیای اقتصاد پیش‌بینی می‎‌کند که با اعمال قیمت‌های جدید، قیمت پراید به بیش از 32 میلیون تومان و قیمت 206 تیپ 2 به 57 میلیون تومان خواهد رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.