کد مطلب: ۳۳۵۴۹۷

اویل‌پرایس بررسی کرد:

جدیدترین قیمت نفت / ۲۰۱۹ سالی پرریسک برای بازار جهانی نفت

جدیدترین قیمت نفت / 2019 سالی پرریسک برای بازار جهانی نفت

قیمت نفت، پس از آنکه توافق کاهش میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در ششم دسامبر امضا شد، تا حدی افزایش یافت، با این حال، کارشناسان معتقدند متغیرهای بسیاری وجود دارد برای اینکه در سال 2019 قیمت نفت نزولی یا صعودی باشد.

قیمت نفت، پس از آنکه توافق کاهش میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک در ششم دسامبر امضا شد، تا حدی افزایش یافت و آژانس بین‌المللی انرژی هم در گزارشی اعلام کرد که این توافق احتمالا تا حدی می‌تواند بازار را تحت کنترل درآورد. با این حال نوسانات قیمت در بازار ممکن است ادامه پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 0.05 درصد افزایش، با قیمت 60.33 دلار معامله شد و نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت هم با 0.15 درصد افزایش، به 51.35 دلار رسید.

تحلیل‌گران معتقدند که متغیرهای متعددی وجود دارد برای اینکه در سال 2019 قیمت نفت نزولی یا صعودی باشد.

اویل‌پرایس در گزارشی به بررسی این عوامل پرداخته است.

متغیرهایی که قیمت نفت را صعودی می‌کند

ایران

در حال حاضر، ایران یکی از متغیرهایی است که ممکن است در عرضه اختلالاتی ایجاد کند. ایالات متحده به هشت کشور خریدار نفت ایران تا پایان ماه می -اواسط خردادماه- معافیت داده تا به میزان محدودی از ایران نفت وارد کنند.

این معافیت زمانی به این کشورها داده شد که قیمت نفت به 80 دلار به ازای هر بشکه رسیده بود. به عبارتی دولت ترامپ به این نتیجه رسید که به صفر رساندن صادرات نفت ایران و افزایش قیمت‌ها به زیان آمریکا خواهد بود. بعید به نظر می‌رسد که ترامپ قصد داشته باشد بار دیگر سناریوی اعطای معافیت‌ها را تکرار کند.

در ماه نوامبر عرضه نفت ایران در مقایسه با یک ماه قبل از آن 380 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این احتمال وجود دارد که صادرات نفت ایران باز هم کاهش یابد که این مساله عرضه جهانی را دچار مشکل می‌کند.

لیبی

میدان نفتی شراره در لیبی که به تازگی فعالیت خود را از سر گرفته بود، بار دیگر به دلیل فعالیت‌های شبه‌نظامیان تعطیل شد و به این ترتیب روزانه 400 هزار بشکه نفت از بازار جهانی حذف شد. این عضو اوپک از شمال آفریقا، سال‌ها منبع ناپایداری برای عرضه نفت به جهان بوده و اگرچه این کشور در نظر دارد در سال 2019 به اهداف بلندپروازانه‌اش برای افزایش تولید برسد، با این حال این احتمال وجود دارد که بازار نفت را با اختلالات غیرمنتظره‌ای شگفت‌زده کند.

ونزوئلا

تولید نفت ونزوئلا در ماه‌های پایانی سال میلادی یک میلیون بشکه در روز بوده که این میزان 600 هزار بشکه کمتر از ابتدای 2018 است. تحلیلگران بر این باورند که روند کاهش صادرات اگرچه آهسته‌تر اما باز هم ادامه خواهد یافت.

شیل آمریکا

انتظار می‌رود که شیل آمریکا همچنان به رشد خود ادامه دهد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تولید شیل در حال حاضر یک میلیون بشکه در روز است. با این حال افت قیمت اخیر و مسائل مربوط به خط لوله ممکن است این روند را آهسته‌تر کند. هیچ‌کس انتظار ندارد که تولید در سطح فعلی افت کند، اما عوامل بسیاری از جمله سناریوهای قیمت‌گذاری می‌تواند میزان تولید را بیش از حد انتظار تحت تاثیر قرار دهد.

توافق‌های کاهش

توافق اخیر اوپک و غیراوپک برای کاهش روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت می‌تواند کمک قابل توجهی به کنترل مازاد عرضه کند. اوپک ممکن است در اواسط سال بار دیگر ناچار به تمدید این توافق شود. تمدید مجدد می‌تواند توقف روند کاهش قیمت را تا حدی تضمین کند.

آیا قیمت نفت به 40 دلار می‌رسد؟

متغیرهایی که قیمت نفت را نزولی می‌کند

رکود اقتصادی

به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین خطر برای بازار نفت رکود اقتصادی باشد. به دنبال کاهش رشد اقتصادی چین، کاهش تولید ناخالص داخلی در بخش‌هایی از اروپا، بحران‌های ارزی در اقتصادهای نوظهور و افزایش نوسانات مالی در بخش‌های مختلف جهان، رشد اقتصادی جهانی هم رو به کاهش است. به عقیده تحلیلگران افزایش نرخ بهره آمریکا کلیدی‌ترین عامل مشکلات فوق است. کاهش تقاضا به دنبال این مشکلات تاثیر قابل توجهی بر بازار نفت دارد.

رشد شیل آمریکا

بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، انتظار می‌رود که عرضه غیراوپکی‌ها به بازار در سال 2019 حدود 1.5 میلیون بشکه در روز باشد که بیش از تقاضای جهانی است. بخش عمده‌ای از آن شیل ایالات متحده آمریکاست. با تاسیس خط لوله‌های جدید در نیمه دوم سال آینده، موج بعدی شیل آغاز خواهد شد.

عدم پایبندی به توافق کاهش تولید

کمتر از دو هفته از توافق کاهش تولید جدید می‌گذرد و وزیر انرژی روسیه به تازگی اعلام کرده که در ماه ژانویه این کشور نمی‌تواند 200 هزار بشکه از تولید خود را کاهش دهد و میزان کاهش تنها 50 هزار بشکه خواهد بود. عربستان سعودی بیشترین کاهش را خواهد داشت و از آنجا که به شدت خواستار افزایش قیمت‌هاست، این کاهش باید قابل توجه باشد. با این حال هنوز هم عدم اطمینان در مورد پایبندی امضاکنندگان این توافق برای کاهش تولید و متعادل‌سازی بازار وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آمریکا بر بازار جهانی نفت تسلط می یابد