کد مطلب: ۳۳۵۵۳۱

مروری بر روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷

نقشه دلار ۷ هزار تومانی و قیمت‌های جدید خودرو

نقشه دلار 7 هزار تومانی و قیمت‌های جدید خودرو

همشهری و ایران از وضعیت بازار ارز و عوامل مهم کاهش قیمت دلار رونمایی می‌کنند. جوان به نقل از یک منبع آگاه خبر از دلار 7 هزار تومانی می‌دهد و در نهایت دنیای اقتصاد گرانی 70 درصدی خودرو را روایت می‌کند.

قیمت دلار این روزها، دوران باثباتی را تجربه می‌کند. در حالی که قیمت این ارز خارجی به حدود 20 هزار تومان نیز رسیده بود، اکنون چند روزی است که خبرها از میدان فردوسی حاکی از ورود قیمت دلار به کانال 9 هزار تومان دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه همشهری در گزارش امروز خود با عنوان « سقوط شیرین دلار » خبر می‌دهد که قیمت دلار روز گذشته در بازار به 9 هزار و 750 تومان رسیده است.

این روزنامه در گزارش خود اشاره می‌کند که علی‌رغم کاهش قیمت دلار، همچنان قیمت کالاهای مختلف بالا است و اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

« دلار آرام گرفت » تیتری است که روزنامه ایران برای وضعیت بازار ارز انتخاب کرده و خبر از منطقی شدن حجم تقاضا برای خرید این ارز خارجی می‌دهد. این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که در بازار ارز خرید و فروش با دلار زیر 10 هزار تومان رونق گرفته است.

این روزنامه در خصوص وضعیت دیروز بازار ارز روایت می‌کند: یکشنبه دومین روزی بود که دلار در کانال 9 هزار تومانی باقی ماند و تعداد بیشتری از خریداران واقعی به دلار 9 هزار و 900 تومانی رسیدند. در این روزها بخش عمده‌ای از صاحبان دلارهای خانگی از ترس ریزش بیشتر قیمت‌ها، ارز خود را در بازار فروختند و این ارز وارد چرخه ارزی شبکه بانکی شد تا میان متقاضیان واقعی توزیع شود.

ایران پیش‌بینی می‌کند که با تدابیر بانک مرکزی و ورود ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها، دولت در روزهای آینده به تدریج از ارز 8 هزار تومانی رونمایی کند. این روزنامه همچنین اشاره می‌کند که در حال حاضر هر فرد می‌تواند با کد ملی خود حداکثر تا ۲۰۰۰ دلار در سال از صرافی‌ها خرید کند و بیش از آن امکان‌پذیر نیست.

این روزنامه مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت ارز را دخالت بانک مرکزی و اعطای اختیارات ویژه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به این بانک می‌داند. ایران در گزارش خود به افت 150 هزار تومانی قیمت سکه در روز گذشته و رسیدن آن به قیمت 3 میلیون و 410 هزار تومان اشاره کرده است.

اما روزنامه جوان در گزارش امروز از نقشه بانک مرکزی برای دلار 7 هزار تومانی روایت می‌کند. این روزنامه می‌نویسد: به نظر می‌رسد بانک مرکزی بار دیگر در حال اجرای استراتژی قبلی خود است و تلاش می‌کند نیروی خود را برای یک کاهش پرفشار دیگر ذخیره کند؛ کاهشی که در این هفته اتفاق نخواهد افتاد و بر اساس مدل‌های قبلی شاید در دوشنبه هفته بعد و پس از بازگشایی بازار‌های جهانی اتفاق بیفتد.

جوان به صحبت‌های یک مقام مسئول نظام بانکی کشور اشاره می‌کند که وی گفته است بانک مرکزی به دنبال ورود دلار به کانال 7 هزار تومان است.

این مقام مسئول که با خبرگزاری مهر گفتگو کرده، می‌گوید: صحبت در بانک مرکزی از ورود ارز به کانال ۷‌ هزار تومانی است که هم نیاز‌های تولید را با نرخ مناسب‌تری پاسخ دهد و هم فاصله نرخ ارز در بازار آزاد را با سامانه نیما کاهش دهد؛ این‌گونه می‌توان امیدوار بود که نرخ دلار در بازار مدیریت بهتری شده و بساط ارز‌های چندنرخی برچیده شود.

اما عبور از قیمت دلار، ما را به بازار پرسر‌و‌صدای این روزها یعنی بازار خودرو می‌رساند. دنیای اقتصاد در گزارش خود اشاره می‌کند که قیمت خودروی کارخانه‌ای ۷۰ درصد گران می‌شود.

این روزنامه می‌نویسد: طبق توافق صورت‌گرفته میان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، خودروسازان و قطعه‌سازها، قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین، ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دنیای اقتصاد روایت می‌کند که بر اساس آخرین جلسه مربوط به قیمت‌گذاری خودرو، قرار شده که قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی بین 50 تا 130 درصد افزایش یابد. بنابراین به‌طور متوسط خودروهای ساخت داخل 70 درصد گران می‌شوند.

دنیای اقتصاد در گزارش خود به پراید حدود 40 میلیونی، تیبا معمولی 47 میلیونی، پژو 405، 56 میلیونی اشاره کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه زمانی دلار ۷ تا تک تومنی بود. الان داریم حساب کتاب می‌کنیم آیا میشه دلار 7 هزار تومانی رو ببینیم.

  • ناشناس

    ۷ مرداد ۹۷
    قیمت دلار وارد کانال نه هزار تومنی شد
    واکنش مردم: خدایا خودت به دادمون برس۲۱ آذر ۹۷
    قیمت دلار وارد کانال نه هزار تومنی شد
    واکنش مردم: خدایا شکرت واقعا دمت گرم

  • ناشناس

    خوبه خدا کنه پایین تر هم بیاد ولی تا بقیه کالاها به همین نسبت ارزان نشن و رکودتورمی موجود از بین نره فایدش چیه؟ ضمنا باید دید برج 12 قیمت دلار چی میشه؟