کد مطلب: ۳۴۱۴۶۸

اتفاقات بورسی در روز رشد لاک‌پشتی شاخص / آیا روند شاخص مجدد نزولی می‌شود؟

اتفاقات بورسی در روز رشد لاک‌پشتی شاخص / آیا روند شاخص مجدد نزولی می‌شود؟

امروز شاخص با افزایش 168 واحدی در کانال 161 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد ناچیز امروز بازار سرمایه چیست و آیا روند شاخص مجدد نزولی می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز ‌یک‌شنبه (16 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5739 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161275 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3079 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 11 واحد در رقم 1883 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای چکارن، ددام، بکام، خودرو، وپاسار، دزهراوی، تکنو، کرازی و در فرابورس مادیرا، ذوب، بالاس و زبینا دماوند صف خرید بودند.

صفوف خرید بازار بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «وبملت، وتجارت، وبصادر، فارس، وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «رمپنا، کچاد، فملی، شبندر، خساپا» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «شیران، پترول، تاپیکو، شپنا، فولاد» بود و نمادهای «وبملت، وبصادر، وپست، وتجارت، وپاسار» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «پکویر، وپاسار، کیان، سدشت، سهرمز» بود و نمادهای «وبملت، وپست، بکام، چکارن، پارند» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند هر چند که بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای بانکی بود.

طی دو هفته اخیر گروه بانکی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت نسبت به سایر صنایع بورسی بیشتر مورد اقبال سهام‌داران قرار گرفته‌ است، بیشترین ارزش معاملات امروز بازار سرمایه به ترتیب مربوط به نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت، وبصادر، خساپا بود.

گزارش‌‎های عملکرد 9ماهه شرکت‌های بورسی

در جریان معاملاتی روز سه‌شنبه (11 دی ماه 97) نماد وپاسار پس از دو سال دقیقا در روزی که تمامی نمادهای گروه بانکی سبز پوش بودند، بازگشایی شد و این بازگشایی در انتها با افزایش قیمت 32 درصدی نسبت به زمان بسته شدن سهم و در قیمت 132 تومان رخ داد که در حال حاضر نماد وپاسار 139 تومان قیمت دارد.

گزارش‌‎های عملکرد 9ماهه شرکت‌های بورسی در حال انتشار است که امروز نماد وپاسار زودتر از سایر نمادهای بورسی گزارش داد. بر اساس این گزارش که در سامانه کدال منتشر شد، بانک پاسارگاد به‌ازای هر سهم در 3ماهه سال جاری 57 ریال و در 6ماهه سال جاری 124 ریال سود محقق کرده بود که در دوره 9ماهه با یک روال منطقی به تحقق سود 196 ریالی رسیده است.

به عقیده برخی کارشناسان بازار سرمایه، این گزارش بیانگر این موضوع است که نماد وپاسار می‌تواند سودی حوالی 300 ریال در پایان سال داشته باشد.

عدم استقبال از مفتول و کاتد در بورس کالا

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، امروز مفتول و کاتد در بورس کالا عرضه شد و باز هم مطابق روند چند هفته گذشته، استقبال خوبی از محصولات این شرکت نشد و تنها 240 تن کاتد (از 3000 تن عرضه) و 20 تن مفتول (از 2000 تن عرضه) در قیمت پایه به فروش رسید. در بازار شایعه شده که خریداران تقاضای کاهش قیمت و خرید با تخفیف از ملی مس را دارند که هنوز شرکت با این تقاضا موافقت نکرده است.

روند شاخص در سه هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به‌دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد، به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

‌شنبه (15 دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4212 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهم‌ترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودرویی به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: شاخص کل بورس از نظر تکنیکالی در کانال 161 تا 163 هزار واحد مقاومت جدی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص با قدرت از این نقاط عبور نکرده است، به احتمال زیاد شاخص در این منطقه با ریزش مواجه خواهد شد.

تقی‌نژاد افزود: البته منظور از ریزش، کاهش پنج هزار تا شش هزار واحدی شاخص کل بورس نیست، بلکه متناسب با رشد ملایمی که شاخص در حال حاضر دارد ریزش آرامی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما چنانچه شاخص از این منطقه عبور کند صعودی تا قله 172 هزار واحد خواهد داشت که شاخص درکانال 172 هزار واحد جدی‌ترین مقاومت برای شکست کانال نزولی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سال قبل شایعات و اخبار بورس همگی متمرکز بر حضور سرمایه‌گذار خارجی بود و هر سهمی که استارت رشد را می زد یکی از شایعاتش، خرید سهام توسط سرمایه گذار خارجی بود.
    سعی می کردیم به هر نحوی از حضور سرمایه گذاران مطلع بشیم اما امروز! ای کاش هزینه‌ی فرصت این سال‌های اقتصاد ایران حساب شود