کد مطلب: ۳۴۲۱۸۵

ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته سوم دی ماه:

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / کدام اتفاقات بورسی روند شاخص را صعودی کرد؟

جزئیات کامل آنچه بر بورس گذشت / کدام اتفاقات بورسی روند شاخص را صعودی کرد؟

روند شاخص کل بورس در هفته سوم دی‌ماه صعودی شد، به‌طوری که موضوعاتی چون افزایش مجدد قیمت دلار، رشد قیمت‌ جهانی نفت و کامودیتی‌ها، بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها در بورس کالا، افزایش سطح تقاضا در بازار و رشد صادرات شرکت‌ها باعث شد که شاخص از کانال 160 هزار واحدی به 164 هزار واحد برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر این موضوع بود که روند بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

بررسی روند بازار سرمایه در هفته جاری حاکی از آن است که روز ‌‌شنبه (15دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4212 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161107 واحد جای گرفت.

‌یک‌شنبه (16دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5739 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161275 واحد جای گرفت.

روز دوشنبه (17دی‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5931 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 162323 واحد جای گرفت.

سه‌شنبه (18 دی ‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 6596 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 1643 واحدی در رقم 163967 واحد جای گرفت.

‌روز چهار‌شنبه (19 دی ‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4431 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 862 واحدی در رقم 164829 واحد جای گرفت.

کدام صنایع پربازده و کدام صنایع کم‌بازده بودند؟

روز شنبه ( 15 دی ‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت جهانی نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهمترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی هم به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودرویی هم به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

همچنین روز ‌یک‌شنبه (16 دی‌‎ ماه ۹۷) شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161 هزار واحد قرار گرفت که در جریان معاملاتی این روز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

روز دوشنبه ( 17 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 162 هزار واحد قرار گرفت که رشد این روز شاخص کل بورس به دلیل احتمال انتشار گزارش‌های مثبت 9 ماهه گروه پالایشی و افزایش قیمت جهانی نفت خام و اجرای طرح زوج و فرد در گروه بانکی بود

همچنین روز سه‌شنبه ( 18 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1643 واحدی در رقم 163 هزار واحد جای گرفت. بازار چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی رشد دوباره قیمت دلار به مرز 11 هزار تومان، بهبود قیمت‌های جهانی، بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها در بورس کالا، بهبود تقاضا در بازار و بهبود صادرات شرکت‌ها از عمده ترین دلایل رشد این روز بازار بود.

روز چهارشنبه ( 19 دی ماه 97) شاخص با افزایش 862 واحدی در رقم 164 هزار واحد جای گرفت. بازار چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی شفاف‌سازی کچاد و تاثیر آن روی گروه معدنی و فلزات اساسی شاید مهمترین خبری بود که از عصر روز سه‌شنبه برای بازار رخ داد و باعث اقبال بازار به این گروه شد. همچنین رشد قیمت نفت و نرخ‌های جهانی نیز از دیگر دلایل رشد این روز بازار سرمایه بود.

دلایل رشد شاخص در هفته سوم دی ماه

محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار در هفته جاری روند مثبت و صعودی از خود به جای گذاشت به طوری که شاخص کل بورس توانست مقاومت کوتاه مدت خود یعنی 163 هزار واحد را با موفقیت پشت سر بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چنانچه این روند مثبت و صعودی ادامه پیدا کند و شاخص کل بورس بتواند از دامنه نزولی خود که محدوده 168 تا 171 هزار واحد است، خارج شود، می‌توان امیدوار به یک رشد مجدد و به احتمال زیاد یک موج 5 صعودی در بازار سهام بود.

تقی‌نژاد افزود: از دلایل رشد شاخص کل بورس در هفته جاری می‌توان به رشد قیمت جهانی نفت خام اشاره کرد که از محدوده 50 دلار تا 58 دلار نوسان خوبی داشت و با بازدهی مثبتی مواجه شد و همین موضوع باعث شد که ارزش سهام شرکت‌های پالایشگاهی با روند رو به رشدی مواجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین در هفته جاری می‌توان به اقبال بازار به سمت سهام‌های بانکی اشاره کرد که شایعه افزایش سرمایه بانک‌ها از محل نرخ تسعیر ارز مجدد در تالار بورس جریان ساز شده بود.

تقی‌نژاد افزود: در هفته جاری گروه خودرویی نیز روند نوسانی داشت و این گروه توانست مقدار کمی بر رقم شاخص کل بورس تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: برخلاف اینکه تمام تفکرات به این سمت بود که نماد سایپا لیدر گروه خودرویی است، اما در هفته جاری ایران خودرو توانست لیدری گروه خودرویی را بر عهده گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چنانچه شاخص کل بورس محدوده 168 تا 171 هزار واحد را به خوبی پشت سر بگذارد و حجم معاملات هم از 700 تا 800 میلیارد تومان عبور کند، می‌توان گفت که شاخص کل بورس از کانال نزولی خود خارج شده و امیدوار به یک رشد مجدد در بازار سرمایه بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.