کد مطلب: ۳۴۲۷۱۸

گفتگوی تجارت‌نیوز با نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

سازوکار حمایت ۱۲ هزار میلیاردی دولت از خودروسازان / دولت نمی‌تواند کمک بلاعوض کند

سازوکار حمایت 12 هزار میلیاردی دولت از خودروسازان / دولت نمی‌تواند کمک بلاعوض کند

قرار است دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور پرداخت کند که هنوز محل تامین این میزان نقدینگی مشخص نیست. آیا دولت می‌خواهد با چاپ پول، تورمی دیگر به مردم تحمیل کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از پرداخت 30 هزار میلیارد تومان پول توسط دولت به سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، این بار قرار است دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور پرداخت کند که هنوز محل تامین این میزان نقدینگی مشخص نیست. سوالی که مطرح می شود این است که آیا دولت مجدد می‌خواهد با چاپ پول، تورمی دیگر به مردم تحمیل کند و آیا این روش حمایتی کارشناسانه است که دولت به خودروسازان کشور 12 هزار میلیارد تومان کمک کند؟

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وعده ۱۲ هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان گفت: اگر برنامه حمایتی دولت از خودروسازان کشور چاپ اسکناس بدون پشتوانه مالی باشد، بدون شک آثار تورمی به دنبال خواهد داشت. به همین جهت باید منتظر ماند تا وزارت اقتصاد و وزارت صمت برنامه خود را در خصوص پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور مشخص و شفاف‌ بیان کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم دولت از طریق تخصیص تسهیلات بانکی یا تهاتر بدهی خواهان پرداخت ۱۲ هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور است.

وی ادامه داد: حمایت مالی دولت از خودروسازان کشور باید به صورتی باشد که هم منجر به رونق تولید شده و هم گردش نقدینگی باید به نحوی باشد که آثار تورمی آن کنترل شود.

خودروسازان بدهی بانکی دارند، اما 80 هزار میلیارد تومان نخواهد بود. صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ، ایران‌خودرو و سایپا در سامانه کدال حاکی از آن است که این دو خودروساز سر جمع حدود 20 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال زیان دارند.

بدهی ۸۰ هزار میلیاردی خودروسازان کذب محض است

در حالی قرار است دولت ۱۲ هزار میلیارد تومان به زنجیره خودروسازی کشور تخصیص دهد که بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در یک گفتگوی رادیویی خبر از بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان داده است، در این‌باره نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بدهی ۸۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان کذب محض است و به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: خودروسازان بدهی بانکی دارند، اما 80 هزار میلیارد تومان نخواهد بود. صورت‌های مالی دو خودروساز بزرگ، ایران‌خودرو و سایپا در سامانه کدال حاکی از آن است که این دو خودروساز سر جمع حدود 20 هزار میلیارد تومان زیان دارند، به همین جهت باید قیمت‌های فروش اصلاح شده تا بخشی از این زیان ناشی از افزایش هزینه‌ها جبران شود.

وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد، قیمت خودروهای پر تقاضا از ابتدای بهمن امسال مطابق با فرمول حاشیه بازار تعیین شود؛ طبق این فرمول، خودروسازان می‌توانند از ماه آینده محصولات مورد نظر را تا پنج درصد زیر نرخ بازار، قیمت‌گذاری و تعهدات و پیش‌فروش‌های ابتدای بهمن به بعد را با قیمت‌های جدید انجام دهند.

بنگاه‌های خودروسازی کشور دولتی نیستند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنگاه‌های خودروسازی کشور دولتی نیستند، بلکه بنگاه‌های خصوصی هستند، یعنی سهام دولت در آنها سهام غالب نیست، اما به دلیل شرایط اقتصادی کشور، دولت در انتصاب و تعیین مدیران عامل دخالت می‌کند.

احمدی ادامه داد: عمده سهام‌داران ایران‌خودرو و سایپا بخش خصوصی است که سهام این دو خودروساز در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد، به همین جهت دولت نمی‌تواند به این بنگاه‌های خصوصی بودجه تزریق کند و اگر این دو خودروساز با زیان مواجه شوند این زیان متوجه صاحبان سهم یعنی تمام سهام‌داران خواهد بود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنگاه‌های خودروسازی کشور بخش خصوصی هستند و دولت تنها سهمی در این بنگاه‌های خودروسازی دارد، به‌طوری که حدود 20 درصد از صاحبان سهم ایران‌خودرو، وزارت صنعت است، به همین جهت زیان این خودروسازان تنها متوجه دولت نیست، بلکه صاحبان سهم باید این زیان را پرداخت کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بنگاه‌های خودروسازی کشور مانند سایر بنگاه‌های بخش خصوصی به جریان نقدینگی نیاز دارند. موضوعاتی چون پیش‌فروش خودرو هم مشکل کمبود نقدینگی خودروسازان کشور را حل نخواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: دولت تنها در قالب تخصیص تسهیلات بانکی می‌تواند از خودروسازان حمایت مالی کند، بدین‌صورت که یکی از بانک‌های عامل باید مسئول تخصیص وام به خودروسازان شود.

دولت نمی‌تواند پول بلاعوض به خودروسازان کشور پرداخت کند، بلکه دولت تنها می‌تواند از طریق تخصیص تسهیلات ریالی و تسهیلات ارزی برای واردات برخی قطعات به خودروسازان کشور کمک مالی کند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا در حال حاضر شرایط خودروسازان کشور برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم نیست، اما با توجه به شرایط وخیم خودروسازان تصمیمی است که احتمالا دولت گرفته و خواهان پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان کشور است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: دولت نمی‌تواند پول بلاعوض به خودروسازان کشور پرداخت کند، بلکه دولت تنها می‌تواند از طریق تخصیص تسهیلات ریالی و تسهیلات ارزی برای واردات برخی قطعات به خودروسازان کشور کمک مالی کند.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در حال حاضر حمایت از خودروسازان کشور از کمک به قطعه‌سازان شروع می‌شود، افزود: دولت برای کمک به خودروسازان کشور در وهله اول باید از شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی حمایت کند تا قطعه‌سازان بتوانند از ادامه روند تولید خودرو در بنگاه‌های خودروسازی پشتیبانی کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.