کد مطلب: ۷۶۵۲۱۹

درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده اعلام شد

درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده اعلام شد

بر اساس مصوبه امروز نمایندگان مجلس درآمد حاصل از واردات خودرو در سال آینده ۳ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۲ میزان درآمد حاصل از واردات خودرو را اعلام کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که درآمد حاصل از حقوق واردات خودرو در سال آینده ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، بند الحاقی ۱۲ تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس بند الحاقی ۱۲؛ در آمد پیش بینی شده برای ردیف ۱۱۰۴۰۲( حقوق ورودی خودرو) مبلغ سی هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

سید شمس الدین حسینی در جریان بررسی این بند، تاکید کرد: اینجا بحث از افزایش تعرفه یا عوارض ورودی خودرو نیست بلکه درآمد مربوط به واردات خودرو ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند. به دنبال این مصوبه واردات خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. به هیچ وجه این مصوبه در خصوص افزایش قیمت خودرو یا تعرفه ورودی نیست.

دلار جذاب‌تر است یا خودروهای وارداتی؟

حضور در این طرح به سرمایه‌ای حداقل 500 میلیون تومانی نیاز دارد که تا مشخص‌شدن نتایج این پول در حساب مشتریان بلوکه می‌شود. گرچه وزارت صمت با این روش قصد دارد تقاضا را به سمت مشتریان واقعی هدایت کند، اما بازار خودرو از چنان جذابیتی برخوردار است که سودجویان به هر روشی این مبلغ را در حساب خود نگه دارند.

اما این شرط ویژه با توجه به شرایط بازار ارز و طلا تا حدی از جذابیت ورود به بازار خودروهای وارداتی با دید سرمایه‌ای می‌کاهد. با توجه به قیمت کنونی دلار در بازار آزاد و روند فزاینده آن، هر 1000 تومانی که بر قیمت دلار افزوده شود، کسانی که 500 میلیون تومان پول بلوکه‌شده دارند باید عدم‌النفع 10 میلیون تومانی را بپذیرند. هر چه بر رقم افزایش نرخ دلار افزوده شود، میزان این عدم‌النفع بالاتر هم می‌رود.

حال با فرض اینکه یک میلیون نفر در طرح فروش خودروهای وارداتی ثبت‌نام کنند و نرخ دلار هم فقط 1000 تومان افزایش یابد، در واقع وزارت صمت عدم‌النفع 10 هزار میلیارد تومانی را به شرکت‌کنندگان در این طرح تحمیل می‌کند. به عبارت دیگر دولت با این روش چنین سودی را برای خود می‌خرد.

با توجه به شرایط بازارهای موازی و تضمین سود کوتاه‌مدت و حتی بلندمدت آن، بعید است کسانی که حداقل سرمایه‌ای 500 میلیون تومانی دارند از این طرح استقبال کنند.

طرحی که امروز سخنگوی وزارت صمت آن را بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو بدون قرعه‌کشی تعبیر کرد که چند صد هزار خودرو عرضه خواهد شد.

ظهر امروز ​امید قالیباف اعلام کرد: تا پایان امسال دیگر قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت. علت آن را هم باید در رشد جهش‌وار تولید خودرو جستجو کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماشین ایرانی که بیست سال پیش تولید شده چه ربطی به گرانی دلار دارد که قیمتش زیاد شود واقعا مسولین ایران هسته ای وقدرتمند چگونه نمی توانند بازار را کنترل کنند