کد مطلب: ۸۱۱۹۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرسپولیس و استقلال طعمه جدید خودروسازان زیان‌ده!

پرسپولیس و استقلال طعمه جدید خودروسازان زیان‌ده!

درحالی که ایران خودرو و سایپا در تولید محصولات خود با مشکلات مالی فراوانی مواجه‌اند و زیان انباشته آن‌ها تا پایان تابستان 1401 به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است، زمزمه‌هایی مبنی بر ورود آن‌ها به باشگاه‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آخرین آمار منتشرشده که مربوط به شهریور 1401 است، زیان انباشته ایران خودرو و سایپا در مجموع به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است. زیان انباشته ایران خودرو و سایپا ادامه حیات این دو خودروساز را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. در حالی که خودروسازان در تولید محصولات‌شان با مشکل مواجه شده‌اند و برای کاهش زیان‌دهی، به فروش املاک خود روی آورده‌اند، حال قرار است اسپانسر مالی دو تیم فوتبالی پرسپولیس و استقلال شوند.

در همین زمینه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد: به رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیشنهاد دادم مثل سیمان سپاهان که در گذشته زیرِنظر فولاد مبارکه سپاهان رفت، پرسپولیس و استقلال زیرمجموعه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا شوند.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که این دو خودروساز باشگاه‌های فوتبال مختص خود را دارند که شرایط چندان مطلوبی در این تیم‌ها حاکم نیست.

خصوصی‌سازی دستوری پرسپولیس و اسقلال با ورود خودروسازان به فوتبال

امیر عابدینی، مدیرعامل اسبق پرسپولیس و کارشناس ورزش فوتبال، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اظهار نظر رئیس فدراسیون فوتبال تنها در حد صحبت بوده و پشتوانه منطقی ندارد.

او افزود: این شکل از واگذاری پرسپولیس و استقلال به یک شرکت دولتی دیگر، یعنی تکرار تصمیم‌گیری‌های اشتباه گذشته فدراسیون. گرچه بحث خصوصی‌سازی این دو باشگاه سال‌ها پیش مطرح شد و هنوز در رابطه با آن اقدامی صورت نگرفته، اما سازمان خصوصی‌سازی باید اقدامی انجام دهد که دخالت دولت در مسائل باشگاه‌های مختلف را تا حد ممکن کاهش دهد. در فرآیند خصوصی‌سازی باید مردم اقدام به خرید سهام یک شرکت کنند. نه اینکه اعلام شود آن شرکت به زیرمجموعه یک شرکت دولتی دیگر اضافه شده و به عبارتی دیگر خصوصی‌سازی دستوری انجام شود.

عابدینی توضیح داد: ایران خودرو و سایپا سال‌هاست که با تیم‌های پیکان و سایپا در فوتبال حضور دارند. اکنون مهم‌ترین مشکل باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دخالت‌های بیش از حد دولت است. علاوه بر آن، واگذاری این دو باشگاه به ایران خودرو و سایپا ضرورتی ندارد و خصوصی‌سازی به صورت طبیعی می‌تواند به وضع این دو باشگاه سامان دهد.

ورود 2 خودروساز زیان‌ده به فوتبال منطقی است؟

با توجه به اظهارات مدیرعامل اسبق پرسپولیس، هنوز اقدامی برای خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت نگرفته است. اما این مساله مطرح می‌شود که آیا قرار گرفتن تیم‌های پرسپولیس و استقلال به عنوان زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدامی منطقی است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به زیان انباشته این دو خودروساز اشاره کرد که به 120 هزار میلیارد تومان رسیده است. آیا در چنین شرایطی آن‌ها از پس هزینه‌های بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران برمی‌آیند؟ باشگاه‌هایی که به خودی خود با مشکلات مختلفی، ازجمله مدیریت دولتی دست و پنجه نرم می‌کنند و بدهی‌های سنگینی در فهرست صورت‌ مالی خود ثبت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد این تصمیمی دو سر باخت است که علاوه بر خودروسازان، باشگاه‌های فوتبال را هم از چاله به چاه هدایت می‌کند.

نکته دیگری که در رابطه با حضور ایران خودرو و سایپا در فوتبال ایران باید یادآور شد این است که دو تیم پیکان و سایپا در حال حاضر متعلق به دو خودروساز بزرگ دولتی هستند و درحال فعالیت‌اند.

فارغ از مشکلات مالی این دو تیم حال این مساله مطرح می‌شود که با توجه به زیان‌های یادشده این دو خودروساز و همچنین مشکلات فراوان آن‌ها در رابطه با تولید و عرضه خودرو به میزان تقاضای بازار، آیا سرمایه‌گذاری در بخش دیگری که حتی به صنعت خودروسازی نیز مرتبط نیست اقدامی درست است؟

پاسخ این موضوع را می‌توان در شرایط دو باشگاه سایپا و پیکان مشاهده کرد که تیم ایران خودرو این فصل لیگ برتر را هم برای فرار از سقوط به دسته پایین‌تر جنگید در جدول 16 تیمی، جایگاهی بهتر از رده یازدهم نداشت. تیم فوتبال سایپا نیز در دومین سال سقوط خود به دسته اول فوتبال کشور، از صعود به لیگ برتر بار دیگر بازماند و فصل بعد را هم باید در سطح پایین‌تر فوتبال ایران به تلاش خود ادامه دهد. حال آیا قرار است پرسپولیس و استقلال هم تعداد طرفداران آن‌ها با تیم‌های خودروسازان قابل قیاس نیست دچار چنین شرایطی شوند؟

برای مطالعه بیشتر، خبر 10 خانواده‌ انحصار بازار خودرو را در اختیار گرفته‌اند را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.