کد مطلب: ۶۷۸۳۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر دیفای بر امور مالی متمرکز و بانکداری سنتی

تاثیر دیفای بر امور مالی متمرکز و بانکداری سنتی

دیفای یا امور مالی غیرمتمرکز ( Decentral Finance) در جهان بلاکچین اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، بنابراین بررسی زوایا و مفاهیم آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرناز حیدری: به گزارش تجارت‌نیوز ، دیفای (DeFi) بستری برای تبدیل کنش‌های مالی سنتی به امور بدون واسطه از طریق قراردادهای هوشمند روی یک شبکه بلاکچین است. در واقع، هر سرویس مالی موجود که متمرکز باشد، می‌تواند به یک سرویس مالی غیرمتمرکز مشابه تبدیل شود. به این معنی که تمامی خدمات مالی را که تا به امروز در انحصار سازمان‌های متمرکز مانند بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و موسسات مالی بود را می‌تواند در اختیار و کنترل خود کاربران قرار دهد. به طور مثال دیفای می‌تواند جایگزینی برای بانکداری سنتی شود. طوری‌که افراد با تکیه و اعتماد بر قراردادهای هوشمند شبکه بلاکچین تعاملات مالی خود را انجام دهند.

در یک سیستم مالی متمرکز مانند بانک، امکان از بین رفتن سرمایه شما وجود دارد. این اتفاق با ورشکست شدن بانک، سرقت بانک و یا حتی تحریم، جنگ و … به این دلیل که شما تمام سرمایه‌ خود را در یک جا گذاشته‌اید ممکن است.

حال آنکه در سرویس‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) به دلیل غیرمتمرکز بودن و توزیع‌شدگی دفترکل که از ویژگی‌های بلاکچین است و همچنین استفاده از قراردادهای هوشمند که مفاد قرارداد را غیرقابل بازگشت می‌کند، دیگر ریسک تمرکز سرمایه‌ شما از بین می‌رود.

عدم تمرکز این مزیت را می‌دهد که سرمایه‌ شما از خطر مصادره و توقیف نیز در امان باشد. این‌گونه است که واسطه‌گری بانک‌ها و سازمان‌های مالی متمرکز در خطر از بین رفتن و یا تغییرات بنیادی قرار می‌گیرد.

آسیب‌پذیری دیفای به‌رغم محبوبیت بالا

در ایران هم پلتفرم‌های غیرمتمرکز به‌علت محدودیت‌های موجود در صرافی‌های خارجی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. البته ناگفته نماند که این تکنولوژی خالی از عیب نیست و با توجه به نوپا و تازه بودن حوزه دیفای می‌توان نسبت به چالش‌ها و ضعف‌های آن نیز مطالبی بیان کرد.

تراکنش‌های دیفای به دلیل مشکل مقیاس‌پذیری کارمزد زیادی دارند. همچنین این مشکل باعث سرعت پایین دیفای در مقایسه با سیستم‌های متمرکز شده است. از طرفی نوسانات بالای بازار رمزارزها ریسک ارزش دارایی‌ها را به دنبال دارد. به‌ویژه زمانی که کاربران دارایی خود را به صورت وثیقه در اختیار پلتفرم‌های وام‌دهی، تامین نقدینگی و کشت سود قرار می‌دهند.

از همه مهم‌تر، مسئولیت نگهداری دارایی کاربران به عهده‌ خودشان است. این موضوع خطراتی را به دنبال دارد. امروزه در صورتی که شما رمز حساب بانکی خود را فراموش کنید، می‌توانید با مراجعه به بانک رمز خود را بازیابی کرده و یا رمز جدیدی انتخاب کنید و مجددا به حساب‌تان دسترسی داشته باشید. در حالی که در بلاکچین، رمز کیف پول شما با یک سری حروف (معمولا ۱۲ یا ۲۴ کلمه) تعریف شده که اگر آن را گم کنید، برای همیشه دسترسی‌تان را به کیف پول خود و دارایی درون آن از دست خواهید داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.