کد مطلب: ۷۵۳۲۹۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاریخ رونمایی از ریال دیجیتال اعلام شد

تاریخ رونمایی از ریال دیجیتال اعلام شد

پس از پنج سال تعویق در پروژه ارز دیجیتال ملی ایران با نام ریال دیجیتال، بنظر می‎‌رسد که از این پروژه در 18 بهمن سال جاری رونمایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که پروژه ریال دیجیتال ملی ایران (CBDC) به صورت رسمی در دهه فجر سال جاری رونمایی خواهد شد.

تعویق پنج‌ساله پروژه ریال دیجیتال

از سال 1396 تاکنون، زمزمه‌هایی درباره پروژه ارز دیجیتال ملی ایران با نام ریال دیجیتال مطرح شده است. با وجود اینکه از سال 1396 وعده‌هایی درباره رونمایی از پروژه ریال دیجیتال در سال‌های 1397 و 1398 داده شده بود، اما پروژه بانک مرکزی مرکزی برای پنج سال به تعویق افتاد.

در شهریور 1401، برای اولین‌بار نسخه غیررسمی از پیش‌نویس سند ریال دیجیتال در اینترنت دست به دست شد و نسخه رسمی نیز در آبان‌ماه در وبسایت بانک مرکزی منتشر شد که تفاوت خاصی با نسخه غیررسمی نداشت. اکنون به‌نظر می‌رسد که بعد از پنج سال وعده و به تعویق افتادن پروژه ریال دیجیتال، تاریخ رسمی رونمایی از اولین ارز دیجیتال رسمی ایران مشخص شده است.

مزایای ریال دیجیتال از دیدگاه مسئولان

به گفته مسئولان و برخلاف دیدگاه کارشناسان حوزه ارز دیجیتال، پروژه ریال دیجیتال می‌تواند مزایای زیادی را نصیب اقتصاد کشور کند. برای مثال، علی صالح‌آبادی، رییس سابق بانک مرکزی ایران در شهریور 1401 اظهار کرده بود که پروژه ریال دیجیتال، یک هفته است که با همکاری دو بانک و دو فروشگاه آغاز شده است. غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در آبان سال جاری اظهار کرد که راه‌اندازی پروژه رمز ریال، مشکل وجود ریال‌های تقلبی در بازار را حل می‌کند و همچنین پول فیزیکی کمتری چاپ خواهد شد و هزینه‌های دولت کاهش پیدا خواهد کرد.

اعلام رسمی تاریخ رونمایی از ریال دیجیتال

روز گذشته، محمدرضا مانی‌یکتا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ایران اعلام کرد که از پروژه ریال دیجیتال به صورت رسمی در تاریخ 18 بهمن 1401 پرده‌برداری خواهد شد. ریال دیجیتال بعد از اجرای آزمایشی در کیف پول‌های سه بانک ملی، ملت و تجارت قرار است ۱۸ بهمن‌ماه با مجوز بانک مرکزی در تمام بانک‌ها وارد فاز عملیاتی و برای پرداخت‌های خرد به کار گرفته شود. بدین ترتیب، همه‌ی بانک‌های کشور امکان توزیع ریال دیجیتال و احراز هویت کاربران برای استفاده از آن در کیف‌پول‌هایشان را خواهند داشت.

سرعت ایران در پیشبرد ریال دیجیتال

بر اساس جدیدترین آمار سال 2023، بیش از 20 کشور در جهان در حال آماده‌سازی و یا پیش‌بردن مرحله آزمایشی ارز دیجیتال ملی خود هستند. کشور باهاما نیز اولین کشوری است که به صورت رسمی در سال 2020، ارز دیجیتال ملی خود با نام سنددلار (Sanddollar) را منتشر کرد.

باید توجه کرد که بسیاری از کشورها پس از شکست در پروژه رمزارز ملی خود، آن را به صورت کلی متوقف کردند. ژاپن، دانمارک و فنلاند تعدادی از کشورهایی بودند که پس از انجام برخی از مراحل آزمایشی ارز دیجیتال ملی خود، آن را متوقف کردند. کشورهای همسایه ایران مانند عراق، آذربایجان و پاکستان همگی در مرحله تحقیق درباره پروژه رمزارز ملی خود هستند. بنظر می‌رسد که کشور ایران و ترکیه دو کشوری هستند که نسبت به همسایگان خود در مرحله بالاتری از آزمایش رمزارز ملی خود قرار گرفته‌اند.

نقشه ارز دیجیتال ملی و ریال دیجیتال

نقشه مرحله قرارگیری کشورها در پروژه ارز دیجیتال ملی خود. (قرمز: کنسل شده، سبز: مرحله تحقیقات، بنفش: در مراحل نهایی و پیشرفته پروژه، نارنجی: مرحله پیلوت (آزمایش)، آبی: عرضه شده/ منبع: cbdc tracker

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدابخیر کند

  • ولی

    بردگی نوین
    نمونه ی اجراییش توی چین هست که مردم براساس مطیع بودن امتیاز بندی میشوند

  • ناشناس

    اون مسئول بی سوادهنوزمتوجه نمیشه که چاپ پولی که هزینه داره باعث این همه تورم شده؟؟؟!!!!
    وای به حال ایجادریال دیجیتالی!!!! که به قول خودشون هزینه ای هم نداره!!!! ببین چه ابرتورمی بشه
    چاپ وایجاداین همه پول بدون پشتوانه!!!
    سوادکه ندارن هیچ!!! کاش لااقل عقل وداشتن
    التماس تفکر!!!!

  • Mm

    بردگی نوین علی برکت الله