کد مطلب: ۶۴۳۶۸۰

پنل‌های خورشیدی، شبانه تلفن همراه را شارژ می‌کنند!

پنل‌های خورشیدی، شبانه تلفن همراه را شارژ می‌کنند!

تحقیقات جدید نشان می‌دهد می‌توان پنل‌هایی را طراحی کرد که بتواند در تمام ساعات شبانه‌روز کار کنند. طبق این مطالعه، در شرایط بهینه این سلول‌ها می‌توانند در شب یک چهارم انرژی تولید شده در روز را تولید کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک پنل خورشیدی معمولی با جذب نور خورشید انرژی تولید می‌کند و باعث ایجاد ولتاژ در داخل دستگاه می‌شود. در این نوع جدید پنل‌های خورشیدی نور ساطع می‌شود و جریان و ولتاژ در جهت مخالف حرکت می‌کند و انرژی تولید می‌شود.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، پنل‌های طراحی شده ویژه‌ای می‌توانند با تولید برق پس از غروب خورشید به حل مشکلات فعلی انرژی خورشیدی کمک کنند.

این پنل‌ها در سال ۲۰۲۰ و توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دیویس ایالات متحده اختراع شده است. این ابداع توسط پروفسور جرمی موندی انجام شده است و به ما امکان می‌دهد که الکتریسیته را از آسمان شب برداشت کنیم. تحقیقات انجام شده در سال جاری تأیید می‌کند که این پنل‌های خورشیدی شبانه انرژی کافی برای شارژ تلفن همراه را تولید می‌کنند.

مطالعه اولیه در این خصوص در دانشگاه استنفورد انجام شده است که در آن یک تیم تحقیقاتی یک ژنراتور ترموالکتریک - دستگاهی که جریان‌هایی را از اختلاف دما تولید می‌کند - را به یکی از این پنل‌های خورشیدی خاص اضافه کردند. پنل‌های تولیدی با استفاده از گرما یا نور مادون قرمز تابش شده از سطح صفحه خورشیدی به فضا در شب‌ کار می‌کنند.

808x454 cmsv2 9fb8c489 75f9 5bf3 aa0b d0c98d218395 4471986 Copy 2

شانهوی فن، دانشمند ارشد این پروژه می‌گوید: «پنل خورشیدی رادیاتور حرارتی بسیار کارآمدی است. بنابراین، در شب، پنل خورشیدی واقعاً می‌تواند به دمایی کمتر از دمای هوای محیط برسد و این یک فرصت نسبتاً غیرعادی برای برداشت نیرو است.»

به طور سنتی پنل‌های خورشیدی یا سلول‌های فتوولتائیک از تأثیرات تغییر فصول و این واقعیت که در شب کار نمی‌کند، آسیب دیده‌اند. روند کار سلول‌های خورشیدی شبانه اساساً مانند همتایان خود است در که نور روز کار می‌کنند، اما به صورت برعکس.

موندی در بیانیه‌ای که سال گذشته در وب‌سایت دیویس دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد، توضیح داد: «در این دستگاه‌های جدید نور ساطع می‌شود و جریان و ولتاژ در جهت مخالف می‌روند، اما شما همچنان برق تولید می‌کنید.»

پنل‌های شبانه قادرند تا ۵۰ وات برق در هر متر مربع تولید کنند که یک چهارم توان تولید پنل‌های معمولی در طول روز است. آنها همچنین توانایی کار در طول روز را نیز دارند.

برخی تحقیقات حتی نشان می‌دهد که می‌توان از آنها برای مهار گرمای زباله تولید شده توسط ماشین آلات استفاده کرد. موندی توضیح می دهد: «شما باید از مواد اولیه متفاوت استفاده کنید، اما فیزیک مسئله یکسان است.»

ایده پنل‌های خورشیدی شبانه از تمرین ساده‌ای که همه ما هر روز انجام می‌دهیم نشأت می‌گیرد. مردم صدها سال است که از فناوری مشابه برای دستیابی به خنک‌کننده‌ها در طول شب استفاده می‌کنند. وقتی بعد از یک روز گرم پنجره‌ها و درها را باز می‌کنید تا خانه خود را خنک کنید، از همین نظریه استفاده می‌کنید. اساساً این شکل از خنک‌سازی، از آسمان شب به عنوان یک گرماگیر عظیم استفاده می‌کند و پس از تاریک شدن زمین، گرما را از زمین دور می‌کند.

فن افزود: «جنبه خوب در مورد این رویکرد این است که شما اساساً یک منبع تغذیه مستقیم در شب دارید که نیازی به ذخیره باتری ندارد.»

در طی پروژه‌ای در دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۲۱، دانشمندان به طور مشابه سعی کردند از تفاوت دمای روز و شب برای تولید برق استفاده کنند.

آنها موفق شدند ثابت کنند که این فناوری کار می‌کند، اما زمانی که نوبت به کارایی و عملکرد رسید مشخص شد که عملکرد مناسب را ندارد. سلول‌های خورشیدی شبانه این پتانسیل را دارند که در مکان‌های خارج از شبکه برای برخی کاربردهای کم مصرف مفید باشند، اما بعید است که جایگزین زیرساخت‌های انرژی موجود شوند. با این حال، فن و تیمش می‌گویند که این تنظیمات می‌تواند برای تولید قدرت بیشتر بهبود یابد.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.