کد مطلب: ۶۲۷۰۵۸

المپیک‌های زمستانی برچیده می‌شوند؟ / گرم شدن شهرهای میزبان مسابقات

المپیک‌های زمستانی برچیده می‌شوند؟ / گرم شدن شهرهای میزبان مسابقات

مطالعه دانشگاه واترلو نشان می‌دهد که در صورت عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از ۲۱ شهر میزبان بازی‌های المپیک زمستانی، تنها ساپوروی ژاپن می‌تواند شرایط ایمن را برای اجرای مجدد بازی‌های المپیک تا پایان قرن فراهم کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری دانشگاه واترلو، داده‌های اقلیمی از دهه ۱۹۲۰ را بررسی کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که زمین‌های بازی زمستانی مانند سنت موریتز و لیله‌هامر در اواسط تا اواخر قرن برای انجام مسابقات دیگر مناسب نخواهند بود.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، مطالعه دانشگاه واترلو نشان می‌دهد که در صورت عدم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از ۲۱ شهر میزبان بازی‌های المپیک زمستانی، تنها ساپوروی ژاپن می‌تواند شرایط ایمن را برای اجرای مجدد بازی‌های المپیک تا پایان قرن فراهم کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که میانگین دمای روزانه در ماه فوریه در شهرهای میزبان به طور پیوسته افزایش یافته است؛ از ۰٫۴ درجه سانتیگراد در بازی‌های برگزار شده در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۰، به ۳٫۱ درجه سانتیگراد در دهه ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ و ۶٫۳ درجه سانتیگراد در بازی‌هایی که در قرن بیست و یکم برگزار می‌شود.

پروفسور دانیل اسکات، می‌گوید: «اگر به همین روند ادامه دهیم، تا پایان قرن، ساپورو تنها مکان ممکن برای برگزاری بازی‌های المپیک خواهد بود و پس از آن باید ببینیم چه زمانی شرایط ساپورو نیز تغییر خواهد کرد.»

اروپا با میزبانی بیش از نیمی از بازی‌های المپیک زمستانی مهد بازی‌های المپیک زمستانی بوده است. اما مناطق آلپ اروپا تأثیر تغییرات آب و هوایی را احساس کرده‌اند و پروفسور اسکات می‌گوید که پیام این مطالعه به کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) این است که آنها باید در آینده هنگام انتخاب محل برگزاری، انعطاف‌پذیرتر عمل کنند و ارتفاعات بالاتر را برای اجرای مسابقات در نظر بگیرند.

تغییرات اقلیمی مدتی است که مورد توجه کمیته بین‌المللی المپیک قرار گرفته است و المپیک پایداری محیط زیست را به عنوان ستون سوم المپیک در سال ۲۰۱۴ اضافه کرد.

طبق این مطالعه، کمیته بین‌المللی المپیک یکی از بلندپروازانه‌ترین تعهدات انتشار گازهای گلخانه‌ای در ورزش را دارد و پیش از کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو اعلام کرد که قصد دارد در سال ۲۰۲۴ با کاهش انتشار مستقیم و غیرمستقیم خود به میزان ۳۰ درصد به شرایط اقلیمی مثبت نزدیک شود.

محققان در این مطالعه، ورزشکاران و مربیان بین‌المللی را نیز مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که ۸۹ درصد احساس می‌کنند تغییر الگوهای آب‌ و هوایی بر شرایط مسابقه تأثیر می‌گذارد و ۹۴ درصد از ورزشکاران می‌ترسند که تغییرات آب و هوایی بر توسعه آینده ورزش آنها تأثیر بگذارد. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که میزان تصادفات و آسیب‌‌ها در بین ورزشکاران می‌تواند تا حدی به دمای بالای محیط و شرایط بد برف نسبت داده شود.

سیائوما از دانشگاه آرکانزاس گفت: «کمیته بین‌المللی المپیک تصمیمات دشوارتری در مورد محل بازی‌ها خواهد داشت. ورزشکاران جهان که زندگی خود را وقف ورزش کرده‌اند، شایسته این هستند که المپیک در مکان‌هایی برگزار شود که رقابت‌های ایمنی را داشته باشند.»

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.