خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۳۲۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

۳ اقدام برای کاهش گازهای گلخانه‌ ای

3 اقدام برای کاهش گازهای گلخانه‌ ای

دانشمندان اقدامات مختلفی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تولید کربن در جهان معرفی کرده‌اند؛ جایگزینی آمونیاک سبز، تولید بیشتر خودروهای الکتریکی و استفاده از پروتئین گیاهی بخشی از این اقدامات به شمار می‌روند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دانشمندان سه راه حل آسان و مقرون به صرفه را نام می‌برند که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را به شدت کاهش دهد. بحران‌ها معمولاً خبرهای بدی هستند. این شرایط در وضعیت‌هایی رخ می‌دهد که انسان‌ها دیگر نمی‌توانند تأثیرات تغییر آب‌وهوا را کنترل کنند و جهان مانند قطاری است که به سمت فاجعه می‌رود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد 3 اقدام کوچک می‌تواند باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده و در فرآیند کربن‌زدایی جهان نقش ایفا کند. این اقدامات ممکن است سریع‌ترین راه برای هدایت اقدامات جهانی به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد.

براساس گزارشی که اوایل این هفته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ارائه شد، این 3 اقدام باعث کاهش انتشار در بخش‌هایی می‌شود که 70 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را پوشش می‌دهند. به عبارت دیگر اگر می‌خواهیم خطر آسیب‌رسانی به نقاط اوج اقلیمی را محدود کنیم، باید نقاط اوج اجتماعی-اقتصادی مثبت را پیدا کرده و راه‌اندازی کنیم. تفکر در مورد این مسئله به روش غیرخطی به ما دلایل قابل قبولی برای امیدواری می‌دهد. مجمع جهانی اقتصاد امیدوار است که با تحولات سریع اجتماعی و اقتصادی جهان، سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان شوند. اما این سه اقدام چیست؟

سه راه حل آسان و مقرون به صرفه کدامند؟

به گزارش یورونیوز ، این سه راه حل بر اساس جغرافیا و منطقه تحت پوشش خود، می‌توانند اثرگذار باشند؛ پیشرفت بشر به سمت استفاده بیشتر از خودروهای برقی، جایگزینی پروتئین‌های گیاهی و تمرکز بر آمونیاک سبز در صنایع تولید کود.

اقدام اول: توسعه صنعت خودروهای برقی

نقطه تحول حمل و نقل جاده‌ای در حال حاضر بسیار نزدیک است. هزینه تولید خودروهای برقی در حال کاهش است؛ همچنین زیرساخت‌های شارژ این خودروها در حال بهبود است و این موضوع، خودروهای برقی را برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جذاب‌تر می‌کند.

خودروهای برقی

هزینه باتری‌های لیتیومی به ویژه در 10 سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است. افزایش خودروهای برقی به 60 درصد از فروش جهانی خودرو تا سال 2030 نیز می‌تواند قیمت باتری را حتی بیشتر کاهش دهد و به کاهش هزینه‌ها در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر نظیر بادی و خورشیدی در طول مسیر کمک می‌کند. خودروهای برقی در حال حاضر به نقطه اوج مثبتی نزدیک شده‌اند.

برای رسیدن به نقطه اوج، باید دستوراتی ارائه شود که خودروهای بدون آلایندگی را ملزم می‌کند سهم بیشتری از فروش خودروهای تولیدکنندگان را داشته باشند. این امر باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش تقاضا می‌شود.

اقدام دوم: حرکت از پروتئین حیوانی به پروتئین گیاهی

استفاده از قدرت خرید مؤسسات دولتی مانند بیمارستان‌ها، مدارس و دولت‌ها برای خرید پروتئین‌های گیاهی می‌تواند اهرم قدرتمندی برای افزایش رونق خرید و فروش این محصولات در بازارهای جهانی باشد.

آمونیاک سبز

در بریتانیا و اتحادیه اروپا، مؤسسات دولتی حدود 5 تا 6 درصد از فروش مواد غذایی را تشکیل می دهند. این رقم اگرچه به نظر زیاد نیست اما اقلیم‌شناسان معتقدند از این ظرفیت می‌شود برای تشویقِ مردم به استفاده از جایگزین پروتئین‌های گوشتی استفاده کرد.

پروتئین های گیاهی حدود 90 درصد کمتر از گوشت آلایندگی تولید می‌کنند. کاهش مصرف گوشت باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حاصل از کشاورزی و همچنین آزادسازی زمین های مورد استفاده برای کشاورزی برای کمک به حیات وحش و جذب کربن می شود. کاهش تقاضا برای پروتئین حیوانی نیز می‌تواند برخی از انگیزه‌های جنگل زدایی را از بین ببرد.

نیاز به آمونیاک سبز در کودها

بیشتر کودها با آمونیاک ساخته می‌شوند که با استفاده از گاز طبیعی تولید می‌شود که منجر به حدود 1.8 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی می‌شود. اما این آمونیاک همچنین می‌تواند با استفاده از هیدروژن تولید شده با انرژی پاک ساخته شود و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای کاهش یابد. آمونیاک سبز می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشاورزی کمک کند.

اگر دولت‌ها فقط ۲۵ درصد از آمونیاک موجود در کودها را از هیدروژن سبز بخواهند، می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد. تقاضا برای تجهیزات مورد استفاده برای تولید این هیدروژن افزایش می یابد و رشد آن را سرعت می بخشد و آن را ارزان تر می‌کند.

سپس هزینه‌های سایر صنایع را که امیدوارند از هیدروژن سبز برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مانند تولید فولاد و حمل و نقل استفاده کنند، کاهش می‌دهد.

اقدامات دیگر

فارغ از این سه اقدام، تلاش برای کاهش تولید کربن به رقابتی جدی میان کشورهای دنیا بدل شده است. در این مسیر، نسخه‌های جدید، بیشتر و کاراتر و سبزتر از نسخه‌های قدیمی گزارش شده‌اند. به عنوان مثال تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر که اقتصاد انرژی جهان را متحول خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.