کد مطلب: ۷۷۵۲۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرمایش زمین، دو و میدانی را از المپیک حذف می‌‌کند؟

گرمایش زمین، دو و میدانی را از المپیک حذف می‌‌کند؟

گرمایش زمین برگزارکنندگان المپیک 2024 پاریس را با چالش جدی روبه‌رو کرده و بعید نیست رشته‌های استقامتی‌تر همچون دو و میدانی از المپیک کنار گذاشته شده یا در مکان‌ها و زمان‌های خنک‌تر تابستان برگزار شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با افزایش دمای جهانی و گرم شدن کره زمین،کارشناسان نگران تاثیر گرمایش زمین بر سلامت ورزشکاران هستند. برخی از فعالان حوزه‌های ورزشی که رویدادهای بزرگی چون المپیک جهانی را برگزار می‌کنند اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت نیاز و با تایید کارشناسان حوزه اقلیم‌شناسی و گرمایش زمین، حاضرند برخی رشته‌ها را از دوره بعدی المپیک کنار بگذارند یا محیط برگزاری آن را تغییر دهند.

در همین زمینه یکی از مسئولان المپیک اعلام کرده است: «مسابقات دوی مسافت طولانی ممکن است به دلیل تغییرات آب‌وهوایی و تاثیرات گرمایش زمین از مسابقات قهرمانی دو و میدانی جدا شوند.»

به گفته سباستین کو، رئیس مسابقات جهانی دو و میدانی و قهرمان سابق المپیک، افزایش دما می‌تواند مسابقات استقامتی را در تابستان امسال ناامن کند. او گفته است که مسابقات دو و میدانی المپیک این آمادگی را دارد تا برای حفظ سلامت ورزشکاران محیط مسابقات را تغییر دهد.

کو، پیش از مسابقات جهانی کراس کانتری در استرالیا اعلام کرد: «واقعیت این است که ما اکنون در جهانی زندگی می‌کنیم که بسیار سریع در حال تغییر است و تغییرات آب‌وهوایی و خصوصا مباحث مربوط به گرمایش زمین از طرق مختلف بر کارهایی که انجام می‌دهیم، تأثیر می‌گذارد. فکر می‌کنم در سال‌های آینده باید به تقویم به شیوه‌ای متفاوت نگاه کنیم و برای هر تغییر و چالشی از گرمایش زمین گرفته تا دیگر تغییرات اقلیمی راهکارهای مناسب در نظر گرفته شود.»

تغییرات احتمالی در تقویم ورزشی جهان به دلیل گرمایش زمین

یورونیوز به تازگی در گزارشی با بررسی تغییرات احتمالی در تقویم رویدادهای ورزشی جهان به موضوع تاثیر گرمایش زمین اشاره کرده و نوشته است: بازی‌های المپیک تابستانی و مسابقات جهانی دو و میدانی در ماه‌های گرم اروپا برگزار می‌شود که با افزایش دمای جهانی (به‌عنوان یکی از نتایج گرمایش زمین)، این مشکل بیشتر خواهد شد.

در المپیک توکیو، بسیاری از شرکت‌کنندگان گرما و رطوبت را دشوار می‌دیدند. یک کماندار از شدت گرما بیهوش شد و ورزشکارانی که در مسابقات سه‌گانه شرکت می‌کردند باید به آنها کمک می‌شد تا بعد از مسابقه از مسیر خارج شوند.

نواک جوکوویچ، تنیسور معروف، شرایط را بی‌رحمانه توصیف کرد و از سازمان‌دهندگان خواست تا مسابقات را برای ساعات پایانی روز برنامه‌ریزی کنند.

برگزارکنندگان نیز برنامه‌ریزی کردند تا با حرکت دادن مسابقات به 800 کیلومتری شمال مکان فعلی، با گرمای هوا مبارزه کنند. با این حال، این طرح عملی نشد، زیرا شمال ژاپن نیز با موجی از گرما درگیر بود که برآمده از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین است.

سباستین کو اما امسال و قبل از برگزاری المپیک به‌طور رسمی اعلام کرده که کمیته سازماندهی المپیک هنگام برنامه‌ریزی رویدادها باید به تغییر دمای جهانی فکر کند و نسبت به گرمایش زمین، موضع روشنی داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: «اگر بازی‌های المپیک پاریس (2024) تابستان گذشته یا تابستان قبل از آن برگزار می‌شد، دقیقاً در همان وضعیت قرار می‌گرفتید چرا که گرمایش زمین غیرقابل انکار بوده و روی سلامت ورزشکاران به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد. بنابراین فکر می‌کنم باید زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد تقویم المپیک و جدا کردن برخی از رویدادهای استقامتی سخت‌تر از مسابقات قهرمانی جهان در ماه‌های تابستان در نظر بگیریم.»

تاثیر گرمایش زمین بر سلامت انسان

بخشی از گرمایش زمین که ناشی از فعالیت‌های انسانی بوده، جهان را از سال 2017 با حدود 1 درجه سانتیگراد گرمایش بیشتر نسبت به زمان صنعتی نبودن، مواجه کرده است. دانشمندان می‌گویند ممکن است تا سال 2024 این افزایش دما به 1.5 درجه سانتیگراد هم برسد. با گرم شدن 1.5 درجه‌ای زمین، حدود 14درصد از جمعیت جهان، حداقل هر پنج سال یک بار در معرض امواج گرمای شدید قرار می‌گیرند و اگر این میزان به 2 درجه برسد، 37درصد از جمعیت جهان هر پنج سال یک‌بار، امواج گرمای شدید را تجربه خواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.