کد مطلب: ۷۵۰۸۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

ثبت گرم‌ترین تابستان اروپا در سال ۲۰۲۲/ اروپا با تغییرات اقلیمی چه خواهد کرد؟

ثبت گرم‌ترین تابستان اروپا در سال 2022/ اروپا با تغییرات اقلیمی چه خواهد کرد؟

اقلیم‌شناسان معتقدند سال 2022 را به دلیل تغییرات اقلیمی باید سالی متفاوت دانست؛ سالی که اروپا گرم‌ترین تابستان خود را به ثبت رساند و یخچال‌های قطب شمال بیش از همیشه در معرض نابودی قرار گرفتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،از ایرلند تا کرواسی و از قطب شمال تا دریای مدیترانه، اروپا شاهد نمونه‌هایی از تغییرات اقلیمی شدید در سال 2022 بود با این همه کارشناسان می‌گویند چنین پدیده‌هایی در نتیجه تغییرات اقلیمی، طبیعی بوده و باید عادی به نظر برسند. والری میسون دلموت، اقلیم شناس، از آزمایشگاه علوم اقلیمی و محیط زیستی می‌گوید:«فرانسه شرایط آب‌وهوایی خشک غیرمعمولی را در «بریتانی» تجربه‌کرد، اما این تنها نمونه‌ای از تغییرات اقلیمی است.»

رکوردهای گرمای اروپا در سال 2022

این اقلیم‌شناس مثال‌های فراوانی از تجربیات کره زمین در تغییرات اقلیمی سال گذشته دارد. او در گفتگو با یورونیوز به آتش‌سوزی‌های جنوب غربی فرانسه اشاره می‌کند و می‌گوید که مهار آتش در فرانسه به مراتب دشوارتر از مهار آتش‌سوزی سال‌های اخیر جنگل‌های پرتغال بوده است: «بنابراین، برای من این تعجب‌آور نبود، اما در عین حال دیدن آن بسیار غم انگیز است چرا که اکنون می‌دانیم این نوع از رویدادها که در واقع از تغییرات اقلیمی سرچشمه می‌گیرند، در حال شدیدتر شدن هستند اما جوامع ما برای مواجه با آن، ظرفیت‌های لازم را ندارند. در تابستان 2022، تجربه جدید و متفاوتی از آب و هوا داشتم و البته شاید تعجب‌آور نباشد که سال 2022 گرم‌ترین سال ثبت شده برای بسیاری از کشورهای اروپایی بود.»

گرمترین نقاط اروپا

مرگِ یخچال‌های طبیعی جهان

یکی از اصلی‌ترین نتایج تغییرات اقلیمی را می‌توان در گرم شدن کره زمین یافت. کارشناسان حوزه اقلیمی نگران تأثیر این تغییرات اقلیمی بر مناطق سردتر اروپا هستند. آنها می‌گویند فصل زمستان 2021-2022 به خصوص در سمت جنوبی رشته کوه‌های آلپ، بسیار خشک بود و تقریباً بین دسامبر و مارس هیچ بارندگی وجود نداشت و یخچال‌ها را در معرض عناصر گرم‌تر در بهار و تابستان قرار داد.

دکتر ماتیوس حوس، اقلیم شناس مرکز ETH زوریخ می‌گوید: «بارش کمِ برف به این معنی است که ما در پایان زمستان یک پوشش بسیار نازک برفی روی یخچال‌های طبیعی داشتیم و این البته شروع بسیار بدی برای طی مراحل فصل ذوب است.»

به گفته این اقلیم‌شناس، رشته کوه‌های آلپ سوئیس، 6درصد از حجم کل یخ باقیمانده خود را از دست داده‌اند: «ما ترکیبی از برف بسیار کم در فصل زمستان و سپس دمای بسیار بالا و امواج مداوم گرما در طول تابستان داشتیم، این ترکیب بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یخچال‌های طبیعی رخ دهد و این تغییرات اقلیمی منجر به تلفاتِ یخی بی‌سابقه‌ای شد که قبلاً هرگز ندیده بودیم.»

حتی در گرینلد برف نباریده است

بر این اساس می‌توان گفت که بالاترین نقطه گرینلند در اقیانوس اطلس، برای دومین سال متوالی به جای بارش برف، شاهد بارش باران بود! آمارها نشان می‌دهد که در دسامبر 2022 اروپا 0.9 درجه سانتیگراد دمای بالاتری نسبت به میانگین سال‌های 1991-2020 داشته است. اما تفاوت‌های قابل توجهی بین شمال و جنوب این قاره وجود داشت؛ جزایر انگلیس و ایسلند شرایط سردی داشتند و رکیاویک کمترین دمای خود را از سال 1918 ثبت کرد.

مرگ و میر شهروندان آسیب‌پذیر در گرمای تابستان

نگرانی دیگر درباره تغییرات اقلیمی مربوط به اثرگذاری این رویدادها بر سلامت شهروندان آسیب‌پذیر در اروپاست. در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که دست کم بیست هزار مرگ و میر بیش از حد در تابستان گذشته در نتیجه دمای غیرمعمول بالا رخ داده است؛ با قربانیانی از کشورهایی مانند اسپانیا و فرانسه که تجربه این عوامل را داشته‌اند و همچنین در انگلیس که سابقه مرگ و میر بیش از حد بر اثر گرما وجود دارد. نکته جالب اینجاست که نگرانی دکتر والری میسون دلموت، اقلیم‌شناسی که این گزارش با اظهارات نگران کننده او آغاز شده بود درباره تابستان سال 2022 واقعیت دارد. حتی آمار کشته‌شدگان افزون بر میانگین مرگ و میر در اروپا نشان می‌دهد که میزان مرگ بر اثر گرما در تابستان 2022 به بالاترین حد خود رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.