کد مطلب: ۸۰۰۱۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

شکایت علیه انرژی هسته ای در اتحادیه اروپا

شکایت علیه انرژی هسته ای در اتحادیه اروپا

فعالان محیط‌زیستی از اتحادیه اروپا به دلیل برچسب‌گذاریِ گاز و انرژی هسته ای به عنوان سرمایه‌گذاری سبز شکایت کردند. در صورت به نتیجه رسیدن اعتراضات، گاز طبیعی و انرژی هسته ای از فهرست پروژه‌های سرمایه‌گذاری سبز در اقتصاد این قاره حذف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان‌های محیط‌زیستی قرار است از طریق یک شکایت حقوقی، از کمیسیون اروپا بخواهند تا آن دسته از قوانین اتحادیه اروپا را که در آن از انرژی هسته ای و گاز طبیعی به عنوان سرمایه‌گذاری‌های سازگار با آب‌وهوا یاد شده لغو کنند.

گروه‌های محیط‌زیستی که به انرژی هسته ای اعتراض دارند، در واقع بخشی از قانون «طبقه‌بندی» در اتحادیه اروپا را هدف قرار داده‌اند؛ فهرستی از سرمایه‌گذاری‌ها که می‌توان آن‌ها را به عنوان انرژی پایدار در اروپا برچسب‌گذاری کرد و به بازار عرضه کرد. هدف این طرح پیچیده، هدایت سرمایه‌گذاران به سمت پروژه‌هایی است که از اهداف تغییرات آب‌وهوایی اتحادیه اروپا حمایت کند و حالا معترضان معتقدند برخی از پروژه‌ها به دلیل اتکا به انرژی هسته ای یا سوزاندن گازهای طبیعی باید از این طبقه‌بندی کنار گذاشته شوند.

کمیسیون این اتحادیه، سال گذشته تصمیم گرفت تا برخی از نیروگاه‌های گاز و هسته‌ای را به این فهرست اضافه‌کند. پیشنهادی که با بحث و جدل مواجه شد و بارها در میان لابی‌های دولت‌هایی که بر سر اعتبار سبز سوخت‌ها موافق نیستند، به تعویق افتاد.

سازمان‌های محیط زیستی در شکایت خود از دادگاه عمومی اتحادیه اروپا بخشی از دیوان دادگستری اتحادیه اروپا می‌خواهد گاز و هسته‌ای را از قوانین مستثنی کند.

این سازمان استدلال می‌کند که اتحادیه اروپا قوانین آب‌وهوایی خود را با استناد به انتشار دی‌اکسید کربن تولید شده توسط نیروگاه‌های گازی نقض کرده است و می‌گوید این قوانین خطر منحرف کردن سرمایه‌گذاری‌ها را از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

گاز فسیلی نه پاک است و نه ارزان!

سه‌شنبه‌ای که گذشت یک شکایت جداگانه از چهار گروه کمپین از جمله خیریه حقوقی محیط زیست ClientEarth و WWF تشکیل شد که به دنبال لغو قوانین مربوط به گاز به دلایل مشابه بود؛ به سخنگوی این چهار گروه: «گاز فسیلی، پاک، ارزان و منبع انرژی مطمئنی نیست.»

آنها اضافه می‌کنند که این طبقه‌بندی برای حمایت از اتحادیه اروپا در دستیابی به اهداف آب‌وهوایی خود است. با این حال معترضان ادعا می‌کنند که این برچسب با هدایت سرمایه‌گذاری‌های اضافی به این منبع انرژی مضر برعکس عمل می‌کند: «ما کمیسیون را به دادگاه می‌کشانیم به این امید که اعتبار را به طبقه‌بندی انرژی در اتحادیه بازگردانیم و از این خطر بزرگ برای اقلیم و امنیت انرژی مردم جلوگیری کنیم.»

نتیجه مورد نظر آنها حکمی خواهد بود که کمیسیون را مجبور به بازنگری قانون اصلاح شده و تفویضی می‌کند؛ قانونی که انرژی هسته‌ای و گاز را به عنوان انرژی سبز و پاک طبقه‌بندی می‌کند.

کمیسیون اروپا چه می‌گوید؟

سخنگوی کمیسیون اروپا معتقد است که بخش اجرایی اتحادیه اروپا این اقدام قانونی را مورد توجه قرارداده است.

کمیسیون قبلاً گفته بود که نیروگاه‌های گاز و هسته‌ای باید شرایط سختگیرانه را برای کسب برچسب انرژی سبز اتحادیه اروپا، از جمله محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای برای نیروگاه‌های گاز، رعایت کنند.

قوانین اتحادیه اروپا شکاف عمیقی را بین کشورها بر سر استفاده از منابع انرژی برای دستیابی به اهداف تغییر آب‌وهوا آشکار کرد. در واقع مسئله اصلی این بود که اگر قوانین سخت‌گیرانه باشند، تکلیفِ حساسیت‌ها و محدودیت‌ها در سیاست‌گذاری انرژی این اتحادیه چه خواهد شد.

کشورهای موافق و مخالف انرژی هسته ای

مهمترین دلیل این اختلاف این است که میان اعضای اتحادیه اروپا درباره طبقه‌بندی اتم و گاز به عنوان «انرژی پایدار» و «پاک» نظر واحدی وجود ندارد.

اسپانیا، دانمارک و لوکزامبورگ مدعی‌اند که نمی‌توان گاز که یک سوخت فسیلی منتشرکننده دی اکسید کربن را به عنوان دوستدار آب‌وهوا طبقه‌بندی کرد. این در حالی‌ست که کشورهایی مانند لهستان و بلغارستان که از نیروگاه‌های گازی به عنوان جایگزینی برای نیروگاه‌های ذغال‌سنگ استفاده می‌کنند، چنین مشکلی ندارند. کشورهای دسته دوم استدلال می‌کنند که گاز طبیعی در مقایسه با ذغال‌سنگ خسارت‌ کمتری به محیط زیست وارد می‌کند و به همین دلیل باید در طبقه‌بندی انرژی‌های پاک و پایدار شناخته شود.

دولت اتریش یکی از مخالفان شناخته شدن انرژی هسته ای و گاز به عنوان انرژی پایدار است و جزو نخستین شاکیان به حساب می‌آید.

نتیجه چه خواهد شد؟

سرانجام این شکایت چه خواهد شد؟ این سوالی‌ست که اتحادیه اروپا قبل از فرارسیدن پاییز و آغاز استفاده گسترده از انرژی برای گرم شدن باید به آن پاسخ دهد. نباید از یاد برد که تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا برای شناخته شدن انرژی هسته ای و انرژی آزاد شده از سوخت گاز طبیعی به عنوان انرژی پایدار، نوعی آشتی‌ با فرانسه و آلمان بوده است.

انرژی تولیدی فرانسه به طور عمده متکی بر نیروگاه‌های هسته‌ای است که گرچه گازهای گلخانه‌ای مضر اقلیمی تولید نمی‌کنند، اما در عوض پس‌مانده‌های رادیواکتیو دارند.

برای صنایع آلمان نیز انرژی گازی مهم تلقی می‌شود. مدافعان زیست‌محیطی اما می‌گویند تولید انرژی از گاز طبیعی، گازهای گلخانه‌ای برای جهان به ارمغان می‌آورد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.