کد مطلب: ۷۹۴۲۵۵

تجارت‌نیوز روند گرما در تابستان ۲۰۲۳ را بررسی می‌کند:

آیا باید نگرانِ بازگشت پدیده ال نینو باشیم؟

آیا باید نگرانِ بازگشت پدیده ال نینو باشیم؟

پیش بینی می‌شود پدیده ال نینو در سال 2023 بازگردد. اگر این پیش بینی درست باشد، کره زمین چقدر برای افزایش موج‌های گرمایی شدید آماده است؟

دانشمندان نگران بازگشت پدیده ال نینو یا همان رویداد اقلیمی در سال 2023 هستند. ال نینو می‌تواند اثرات شدیدی از موج گرما تا طوفان‌های شدیدتر را در پی داشته باشد و آن طور که دانشمندان پیش بینی کرده‌اند به نظر می‌رسد تابستان امسال بازگردد. این اصطلاح به دمای بالای غیرعادی در سطح اقیانوس آرام اشاره دارد. گزارش یورونیوز نشان می‌دهد که تابستان امسال در صورت بازگشت پدیده ال نینو، جهان شاهد افزایش دمای جهانی باشد که بر آب‌وهوا و زندگی دریایی تأثیر است و نگرانی‌هایی را در پی دارد.

ال نینو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ال‌نینو یا ال‌نینیو (به اسپانیایی: El Niño) یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب‌وهوای سراسر کره زمین می‌شود؛ از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

رویداد اقلیمی ال نینو مسئول افزایش دمای جهانی و تشدید رویدادهای شدید آب‌وهوایی است. علت آن دمای اقیانوس و بادهای اقیانوس آرام است که بین گرم شدن ال نینو و خنک شدن لا نینا در نوسان است. پیش‌بینی می‌شود امسال گرم‌تر از سال 2022 و ششمین سال گرم‌ در تاریخ باشد.

اثرات ال نینو ماه ها طول می‌کشد تا احساس شود و ممکن است به این معنی باشد که سال 2024 رکوردهای دما را می شکند.

ال نینو چگونه بر آب‌وهوا تأثیر می‌گذارد؟

ال نینو آب گرم اقیانوس آرام را به سمت شرق هل می‌دهد و باعث می‌شود جریان جت اقیانوس آرام به سمت جنوب موقعیت خنثی خود حرکت کند.

این امر باعث خشک شدن و گرم شدن هوا در شمال آمریکا و بارش شدید باران و سیل در سواحل خلیج فارس و جنوب شرقی آمریکا می‌شود.

در اروپا، می‌تواند منجر به زمستان‌های سردتر و خشک‌تر در شمال و زمستان‌های مرطوب‌تر در جنوب اروپا شود. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در طول این پدیده، دمای جهانی حدود 0.2 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد. این می‌تواند به معنای شکستن حد تعیین کننده 1.5 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی باشد . پروفسور آدام اسکایف می‌گوید:« احتمال داشتن دمای 1.5 درجه سانتیگراد در دوره پنج ساله آینده، اکنون حدود پنجاه پنجاه است.

در نتیجه، جهان با امواج گرمای شدیدتر ، فصول گرم طولانی‌تر و طوفان‌های قوی‌تر مواجه خواهد شد.

اندونزی و استرالیا احتمالاً هوای گرمتر و خشک تری را تجربه خواهند کرد و احتمال آتش سوزی بیشتر خواهد بود.

بارش‌های موسمی در هند و باران‌ها در آفریقای جنوبی ممکن است کاهش یابد در حالی که در شرق آفریقا ممکن است بارندگی‌ها و سیل بیشتر شود .

ال نینو همچنین فعالیت طوفان را در اقیانوس آرام افزایش می‌دهد به این معنی که مکان‌هایی مانند هاوایی در معرض خطر طوفان های استوایی قرار خواهند گرفت.

ال نینو چگونه زندگی دریایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ال نینو همچنین حیات دریایی در امتداد سواحل اقیانوس آرام را به خطر می‌اندازد. در شرایط عادی، پدیده‌ای به نام بالا آمدن آب خنک و غنی از مواد مغذی را از اعماق اقیانوس به بالا می‌آورد.

وقتی ال نینو اتفاق می‌افتد، این روند سرکوب می‌شود یا به طور کامل متوقف می شود. این به معنای کاهش فیتوپلانکتون در امتداد ساحل است که در نتیجه غذای کمتری برای ماهی‌های خاص دریافت می‌کند.

در ماه مارس، دانشمندان دریافتند که دمای سطح دریاها در سطح جهانی به رکورد بالایی رسیده است. ال نینو به احتمال زیاد اوضاع را تشدید خواهد کرد.

آب گرمتر باعث سفید شدن صخره‌های مرجانی می‌شود و آنها را در معرض خطر بیشتری از گرسنگی قرار می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.