کد مطلب: ۷۹۳۲۸۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

خشکسالی در اروپا به ششمین سال خود رسید!

خشکسالی در اروپا به ششمین سال خود رسید!

این ششمین سالی است که اروپا با پدیده کاهش بارش و خشکسالی مواجه شده است. مکانیسم مدیریت بحران آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، آشامیدنی، صنعت و… چطور فعال شده و چه اقداماتی تا به حال انجام داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک گزارش مهم سازمان ملل اخیراً هشدار داد که منابع آب در سراسر جهان در معرض خطر فزاینده‌ای مصرف بیش از حد قراردارد.

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه فناوری گراتس در اتریش، اروپا از سال 2018 در خشکسالی بوده است. محققان می‌گویند که وضعیت آب اکنون بسیار ناپایدار است. کشورهای سرتاسر این قاره حتی در زمستان با مشکل آب دست و پنجه نرم می‌کنند. بارش کم باران و برف به این معنی است که منابع رو به کاهش در این دوره معمولاً مرطوب احیا نشده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپا (JRC) در مورد خشکسالی در اروپا، در شمال ایتالیا، فرانسه و اسپانیا، این وضعیت نگرانی‌هایی را برای تامین آب برای استفاده انسانی، کشاورزی و تولید انرژی ایجاد می‌کند و در ادامه نوشته شده، اروپا و منطقه مدیترانه ممکن است تابستان سخت دیگری را در سال جاری تجربه کنند. کمیسیون اروپا می‌گوید: ممکن است تابستانی حتی خشک‌تر از سال‌های گذشته باشد و بارش‌ها در هفته‌های آینده برای تعیین اینکه چه اتفاقی می‌افتد بسیار مهم است.

فرانسه یک ماه بدون بارش باران را تجربه می‌کند

به گزارش یورونیوز ، در 20 فوریه امسال، فرانسه با 32 روز متوالی بدون باران، رکورد شکست. این کشور خشک‌ترین زمستان خود را در بیش از 60 سال گذشته تجربه کرد.

بارش برف در رشته کوه های آلپ فرانسه ، پیرنه و دیگر رشته کوه‌ها نیز امسال بسیار کمتر از حد معمول بود. این بارش برای پرکردن رودخانه‌ها و مخازن حیاتی است و نگرانی‌هایی را برای تامین منابع در بقیه سال ایجاد می‌کند.

تقریباً تمام بخش‌های فرانسه تحت تأثیر محدودیت‌های آب در سال 2022 قرار گرفتند و 700 شهر بزرگ با تأمین آب آشامیدنی مشکل داشتند.

چندین مقام قبلاً محدودیتهایی را در سال جاری اعمال کرده اند. کارشناسان برای خشکسالی زودهنگام هشدار داده‌اند. آنها ساکنان را تشویق می‌کنند که مصرف آب خود را محدود کنند.

پیرنه شرقی، آین، بوش دو رون، ور نیز در حالت آماده باش هستند، زیرا مردم در این مناطق از آبیاری چمن، پرکردن استخرهای شنا یا آبیاری محصولات منع شده‌اند.

کریستف بچو، وزیر محیط زیست فرانسه در اوایل سال جاری اعلام کرد که دولت در حال کار بر روی یک طرح ضد خشکسالی در مواجهه با بحران است. وی با بیان اینکه میانگین مصرف 150 لیتر آب برای هر نفر در روز پایدار نیست، از همه صنایع خواست تا مصرف آب را کاهش دهند.

یکی از راه حل‌هایی که فرانسه به دنبال آن است، بازیافت بیشتر فاضلاب است. تنها 77 تصفیه خانه از مجموع 33000 تصفیه خانه در کشور در حال حاضر مجهز به سیستم تصفیه بازیافت هستند. بچو گفت که هر طرحی برای کاهش مصرف باید شامل افزایش بازفرآوری فاضلاب باشد.

وی همچنین هشدار داد که 100 بخشدار کشور نباید با توجه به شرایط فعلی در سال جاری محدودیت‌های آب محلی را اعمال کنند.

اسپانیا با خشکسالی طولانی مدت مواجه است

به گزارش سرویس آب‌وهوای این کشور، در شمال شرقی اسپانیا، خشکسالی به ابعاد فوق العاده رسیده است . این وضعیت وخیم ناشی از دمای بالا و بارندگی کم در سه سال گذشته بوده است.

منابع آب آشامیدنی برای شش میلیون نفر که در منطقه شهری بارسلون زندگی می‌کنند اکنون در خطر است. مخزن سائو در حدود 9 درصد از ظرفیت کل آن است و مقامات تصمیم گرفته‌اند ماهی‌ها را برای جلوگیری از خفگی آنها خارج کنند.

طبق داده های آژانس آب کاتالونیا، سطح آب مخزن سائو اکنون 9 درصد از ظرفیت کل است. آب به مخزن دیگری در منطقه هدایت شده است تا از غیرقابل شرب شدن باقیمانده جلوگیری شود. علیرغم بهبودی جزئی در زمستان، دوره خشکی از ژانویه 2022 در تمام اسپانیا در شرایط خشکسالی ادامه یافته است.

با این حال، وضعیت در کاتالونیا بحرانی است. سطح آب در مخازن منطقه بسیار کمتر از حد متوسط ​​است. در حال حاضر محدودیت‌هایی برای استفاده از آب کشاورزی و صنعتی اعمال شده است، در حالی که ساکنان نمی‌توانند از آب آشامیدنی برای شستن ماشین‌ها یا پرکردن استخرها استفاده کنند.

خشکسالی ایتالیا

خشکسالی در ونیز ایتالیا

ایتالیا کمک هزینه 7.8 میلیارد یورویی برای بحران آب را آماده می‌کند

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی بود که بیشترین آسیب را از خشکسالی سال گذشته دید و دولت در پنج منطقه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

پو طولانی ترین رودخانه کشور است که از مرز فرانسه و سوئیس به دریای آدریاتیک می‌گذرد. در سال 2022، حوضه رودخانه بدترین خشکسالی در 70 سال گذشته را متحمل شد و کمبود آب بر همه چیز از کشاورزی گرفته تا تولید انرژی سبز تأثیر گذاشت.

اکنون میلیون ها نفر در مناطق آسیب‌پذیر به خشکسالی، مانند لومباردی و پیمونت، ممکن است امسال پس از زمستان خشک با محدودیت‌های بیشتری مواجه شوند. دریاچه گاردا در شمال ایتالیا خشک شده است و سطح پایین آب در کانال های معروف ونیز عبور قایق ها را غیرممکن کرده است.

اما کمبود بارندگی و هوای گرم تنها مشکل نیست. بر اساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا (ISTAT)، ایتالیا بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا آب آشامیدنی را از دریاچه ها، رودخانه ها و مخازن خود می‌گیرد.

ISTAT همچنین اخیراً فاش کرد که قنات‌های ایتالیا 42 درصد از آب خود را در سال 2020 از دست داده‌اند. این بالاترین نسبت ثبت شده است. از هر چهار شهر، یک شهر بیش از 55 درصد آب خود را به دلیل نشت از دست می‌دهد و در پنج منطقه از هفت منطقه، این نشت‌ها بدتر می‌شود.

پس از وضعیت اضطراری بی‌سابقه سال گذشته، ایتالیا نمی‌تواند آبی را که دارد هدر دهد.

نخست وزیر جورجیا ملونی به پارلمان گفت که روی طرح ملی آب در حال کار است. این شامل بهبود زیرساخت‌ها و یک کمپین آگاهی در مورد نیاز به صرفه جویی در منابع است.

ژیلبرتو پیچتو فراتین، وزیر محیط زیست، می‌گوید که دولت در حال آماده سازی یک کمک هزینه 7.8 میلیارد یورویی برای کمک به کشور برای مقابله با بحران آب است .

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.