کد مطلب: ۷۰۰۶۲۷

در گفت‌وگو با مدیران یونیلیور مطرح شد:

به دنبال دنیای بدون پسماند هستیم

به دنبال دنیای بدون پسماند هستیم

ھمایش سیاست‌ھای مسئولانه حوزه اجتماعی تامین‌کنندگان یونیلیور با حضور مدیر کل تامین و تدارکات منطقه‌ای یونیلیور و شرکای تجاری با مروری بر تعھدات اجتماعی این مجموعه در حوزه بومی‌سازی و توسعه چرخه تولید داخل برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ھمایش سیاست‌ھای مسئولانه حوزه اجتماعی تامین‌کنندگان یونیلیور با حضور مدیر تامین و تدارکات منطقه‌ای یونیلیور و شرکای تجاری با مروری بر تعھدات اجتماعی این مجموعه در حوزه بومی‌سازی و توسعه چرخه تولید داخل برگزار شد.

مھدی نورانی، مدیرکل ارتباطات و امور برون سازمانی یونیلیور ایران، آسیای میانه و منطقه قفقاز، در آغاز این ھمایش با تاکید بر ضرورت ھدفمندسازی زنجیره ارزش در مسیر تبدیل توسعه پایا به دغدغه‌ای دائمی، اظھار داشت: «ھر کسب‌وکار متکی بر دو سرمایه مھم نیروی انسانی و منابع زیست‌محیطی است که در مسیر توسعه خود نیاز به ھدفمندسازی راھبردھای بهره‌وری این دو منبع دارد. بر ھمین اساس، متعھد به چشم‌اندازھای سازمانی مجموعه مبنی بر مشارکت در توسعه زیرساخت‌ھای بهره‌برداری از ظرفیت‌ھای صنایع بومی، از سال ۱۳۹۷ پروژه بومی‌سازی مواد اولیه موردنیاز تولیدات خود را ضمن حفظ کیفیت و با ھدف کاربری بهینه آغاز کردیم.»

در ادامه، مھدی نصیری، مدیر تامین و تدارکات یونیلیور در جمهوری اسلامی ایران، با ارزیابی روند ارتقای الگوھای مدیریت پایا در سراسر زنجیره تامین کشور طی ۴ سال اخیر بیان داشت: «از نخستین گام این پروژه در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، شمار تامین‌کنندگان بومی ھمکار یونیلیور ایران رشدی دو برابری را شاھد بوده است؛ این امر موجب شد تا رشد کسب‌وکار ما از ۳۱ به ۸۶ درصد برسد و رشدی سه برابری را تجربه کنیم.»

در پایان این مراسم، گفت‌وگوی اختصاصی با مھدی نصیری، مدیر تامین و تدارکات یونیلیور در جمهوری اسلامی ایران و مھدی نورانی، مدیرکل ارتباطات و امور برون سازمانی یونیلیور ایران، آسیای میانه و منطقه قفقاز، ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید.

-به‌عنوان اولین سوال، شناسایی در بخش منبع‌یابی مسئولانه چطور انجام می‌شود؟

نصیری: درست است که یونیلیور در ایران دارای کارخانه است، اما تمام رویه‌های آن بر اساس دیدگاه‌های جهانی است. در بحث منبع‌یابی هم باید اصول مدیریت پایدار و مسئولانه توسط تامین‌کنندگان رعایت شود. بنابراین، یک سیستم تحت عنوان منبع‌یابی مسئولانه ترتیب داده شده است. هر تامین کننده‌ای که قصد همکاری با مجموعه‌ی ما را دارد، باید سرتیفیکیت بگیرد. در این زمینه، ما دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌کنیم که لازم است تطابق لازم وجود داشته باشد.

-یونیلیور طی ۵ سال گذشته در راستای منبع‌یابی مسئولانه و بومی‌سازی مواد اولیه توانسته بومی‌سازی مواد اولیه را از ۵درصد به ۹۰درصد افزایش دهد. هدف از پروژه بومی‌سازی چیست؟

نورانی: گرچه مجموعه ما به صورت جهانی عمل می‌کند و دارای استراتژی‌های بین‌المللی است، اما زمانی که به اجرا می‌رسیم به سراغ توانمندی‌های داخلی حرکت می‌کنیم.

نصیری: در بحث شرکت‌های بین‌المللی، ما برای داخل ایران از تامین‌کنندگان‌مان استفاده می‌کنیم. اما، مطابقت دادن تامین‌کنندگان با استانداردهای یونیلیور کار سختی بود. بنابراین، اهدافی را برای خودمان تعیین کردیم. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ اهدافی تعریف شد و بر اساس اثربخشی، اولویت‌بندی انجام گرفت. سپس، بومی‌سازی کلید خورد.

در ابتدا حدود ۳۰ درصد از برنامه‌هایمان محقق شد. در ادامه زودتر از موعد یعنی تا پایان ۲۰۲۲ به حدود ۹۲ درصد از اهداف‌مان جامه عمل پوشاندیم. به علت نبود امکانات در بخش تکنولوژی، حدود ۷ درصد از برنامه ما به نتیجه نرسیده است. امیدواریم ظرف دو-سه سال آینده این میزان را هم پوشش دهیم و تمام مواد اولیه را از داخل تامین کنیم.

-در حوزه تکنولوژی چه محدودیت‌هایی وجود دارد؟

نصیری: در بخش پرفیوم در ایران تامین‌کننده‌ای وجود ندارد. البته، در کل دنیا شاید ۴ یا ۵ تامین‌کننده بسیار قوی فعالیت داشته باشند. اخیرا همکاری خوبی بین مجموعه ما با یک شرکت تازه‌وارد شکل گرفته است. جلساتی برگزار شده و تیم R&D یونیلیور کمک‌هایی را برای تولید محصولات در ایران ارائه کرده است.

برای مثال، بر اساس استانداردهای یونیلیور، در مواد شوینده پمپ‌های اسپری تریگر نباید از فلز استفاده شود. چون سولفاته می‌شود. در ایران این پتانسیل وجود داشت اما همه از نوع فلزی استفاده می‌کردند. اما، تیم R&D ما در کنار یک شرکت داخلی قرار گرفتند و با تبادل دانشی که انجام گرفت، این مشکل حل شد.

-به صفر رساندن دفع پسماندها در زمین، یکی از تعهدات بلندمدت یونیلیور اعلام شده است. چطور به این تعهد عمل می‌شود؟

نورانی: یونیلیور می‌خواهد به صورت جهانی ردپای کربن خود را به صفر برساند. جداسازی محصولاتی که جزء ضایعات محسوب می‌شود، اولین گام برای کاهش پسماند است. تلاش ما بر این است که هیچ محصول مضری به محط زیست وارد نکنیم.

نصیری: کاهش ۵۰ درصد پلاستیک خام تا سال ۲۰۲۵ که این اقدامات شامل کاهش قطعی ۱۰۰هزار تن پلاستیک خام می‌شود، بازیافت ۲۵ درصد از پلاستیک تا سال ۲۰۲۵، جمع‌آوری و فرآوری حجم بیشتری از پلاستیک نسبت به میزانی که به فروش می‌رسانیم تا سال ۲۰۲۵، قابل بازیافت، کمپوست‌شدن و استفاده مجدد ۱۰۰درصد از بسته‌های پلاستیکی محصولات تا ۲۰۲۵، به نصف رساندن پسماند مواد غذایی در تمامی عملیات و … بخشی از اقدامات ما برای تحقق دنیای بدون پسماند است.

-برای بهبود سلامت زمین چه اقدامات دیگری انجام می‌دهید؟

نورانی: زنجیره تامین روغن پالم، کاغذ و مقوا، چای، سویا و کاکائو تا سال ۲۰۲۳ بدون جنگل‌زدایی خواهند بود. کمک به محافظت و احیای ۱.۵ میلیون هکتار از زمین‌های زراعی، جنگل‌ها و اقیانوس‌ها تا ۲۰۳۰، منبع‌یابی ۱۰۰درصد پایا محصولات کشاورزی کلیدی، اجرای برنامه مدیریت آب در ۱۰۰ منطقه دچار تنش آبی تا ۲۰۳۰ و زیست‌تخریب‌پذیر شدن ۱۰۰ درصد از ترکیبات محصولات ما، از جمله اقداماتی است که در پیش گرفته‌ایم.

نصیری: اقدامات اقلیمی ما شامل به صفر رساندن آلاینده‌های تمامی محصولات از محل منبع‌یابی تا محل فروش تا ۲۰۳۹، به نصف رساندن اثرات گازهای گلخانه‌ای ناشی از محصولات ما در چرخه مصرف تا ۲۰۳۰، به صفر رساندن آلاینده‌ها در تمام عملیات تا ۲۰۳۰، جایگزینی کربن مبتنی بر سوخت‌های فسیلی با کربن تجدیدپذیر و غیره می‌شود.

-آیا در مجموعه شما برای کاهش اثرات زیست محیطی از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود؟

نصیری: ما پروژه استفاده از انرژی خورشیدی را در کارخانه مستقر در قزوین کلید زدیم. الان در سیستم گرمایشی آبی مجموعه از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود. البته اجرای این پروژه بسیار سخت بود، اما ما آن را کنار نگذاشتیم. همچنین، پروژه بکارگیری انرژی بادی را در دستور کار داریم. کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی مثل بنزین در بخش لجستیک و کاشت ۲۵۰ اصله درخت و افزایش آن به ۱۰۰۰ اصله از دیگر اقداماتی هستند که امسال هم دنبال می‌شوند.

-مهم‌ترین خواسته شما از دولت چیست؟

لازمه پایداری تولید، تامین و فروش این است که دولت قبل از اتخاذ تصمیمات اقتصادی، با شرکت‌هایی که دارای تجربیات بین‌المللی هستند مشورت کند؛ این موضوع مهم‌ترین خواسته‌ای است که زنجیره تامین را برای همه پایدار می‌کند. همچنین، اگر دولت آمار و اطلاعات دقیق اقتصادی از میزان پسماند و … در اختیار ما قرار دهد امکان همکاری نه تنها با این نهاد بلکه با سایر بازیگران صنعت هم فراهم می‌شود. یونیلیور مدیریت پسماند را در دیگر کشورها اجرا کرده، در ایران هم باید با برداشتن محدودیت‌ها و مشورت با فعالان اقتصادی این امکان فراهم شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.