کد مطلب: ۴۴۳۰۸۱

راهکارهایی برای دورکاری بهتر

اپیدمی کووید-۱۹ باعث شده است که افراد، بیش از پیش به دورکاری و استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی برای انجام کارها روی بیاورند. در این نوشتار قصد داریم به موضوع دور‌کاری و روش‌های بهینه‌سازی آن بپردازیم.
به رغم آنکه پیش‌تر از دورکاری در دوره‌های زمانی محدود (غالباً یک یا دو روز در هفته) استفاده می‌شد، در حال حاضر بسیاری از کارمندان جهت کاهش ریسک مواجهه با کرونا به صورت تمام وقت دورکاری می‌کنند.

دور‌کاری برای تمامی شرایط یا جایگاه‌های شغلی مناسب نیست، اما در صورت اجرای صحیح آن برای مشاغل دارای این امکان، می‌تواند به یکی از مولفه‌های مهم در پاسخ به اپیدمی کووید-۱۹ شود. در ادامه راهکارهای عملی برای بهره‌ور تر کردن دورکاری بیان می‌شود.

۱- حمایت مدیریت، از مدیریت ارشد تا سرتیم ها:

تحقیقات نشان داده است که مقاومت مدیریت برای انجام دورکاری اصلی‌ترین سد برای اجرای عملی آن است. مدیریتِ موثر دورکاری ارتباط تنگاتنگی با رهیافت مدیریت مبتنی بر نتیجه دارد. این نوع رهیافت شامل تشخیص اهداف، وظایف، نقاط عطف (milestone) و در ادامه رصد کردن پیشرفت و بحث در مورد آن (بدون الزامات گزارش‌گیری‌های سنگین) است.

۲- آموزش و ابزار مناسب:

که شامل دسترسی به لوازم سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری مربوط به دور‌کاری، پشتیبانی فنی مناسب، آموزش دو‌سویه مدیران و دورکاران است. باید توجه داشت که شرایط پیش آمده، ریسک انزوای اجتماعی افراد دورکار را به خودی خود بالا برده است و باید تلاش شود ارتباط شخص دور‌کار با سرتیم، مدیران، سایر همکارن و به طور کلی با سازمان حفظ شود.

۳- انتظارات شفاف:

تمامی مولفه‌هایی که باعث می‌شود شخص دور کار به نتیجه برسد ، می‌بایست و اضح و مشخص باشند. شرایط استخدامی، ساعات در دسترس، چگونگی رصد کردن پیشرفت، نحوه گزارش‌گیری از جمله این موارد است.

۴- اختیار داشتن در برنامه زمانی:

بسته به شرایط سازمان، بازه زمانی دورکاری می‌تواند منعطف (به این معنا که ساعت کاری مطابق میل شخص دورکار تنظیم شود) و یا مطابق همان ساعات کار شرکت در شرایط عادی باشد. هر کدام از این حالت‌ها مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال در حالت منعطف، این امکان برای دورکار وجود دارد که برنامه‌ریزی خود را برای مراقبت از فرزندان، مراقبت از بیماران (با توجه به شرایط فعلی) و … داشته باشد.

۵- مدیریت مرز زندگی و کار:

اگرچه انتظارات باید شفاف باشند، اما کماکان ضروری است که به دورکاران این امکان داده شود استراتژی شخصی خود را برای توازن بین زندگی شخص و کار را داشته باشند. شامل مهیا کردن محیط کاری عاری از مزاحمت، امکان قطع ارتباط در مواقع خاص جهت انجام امور شخصی و ….

۶- اعتماد:

در پایان مولفه ای که تمام مدیران، دورکاران و همکارانشان را در کنار هم نگاه می‌دارد "اعتماد" است. دورکاری بدون اعتماد نمی‌تواند به صورت موثر پیاده‌سازی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.