کد مطلب: ۶۱۰۵۶۶

چرا پزشکان ایرانی مهاجرت می‌کنند؟

پرسش روز:

نگاهی به آمار مهاجرت پزشکان نشان می‌‎دهد یک‌چهارم پزشکان ما به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

در ۱۰ ماه اخیر، حدود ۳هزار پزشک از ایران رفته‌اند که یقینا بر سلامت مردم بسیار تاثیرگذار است.

اما دلیل این روند مهاجرات پزشکان ایرانی چیست؟

پاسخ کارشناس:

در گذشته نه‌چندان دور پزشکان را حکیم می‌گفتند. حکیم را هم به عنوان طبیب جسم و جان می‌شناختند که هر نوع بیماری را درمان و قبل از جسم به جان توجه می‌کردند.

امروز برای هر عضو بدن پزشک متخصص داریم. طول عمرهای ۵۰ تا ۶۰ ساله به حدود ۹۰ سال رسیده است.

مباحث مهمی مثل مدرنیسم، تغییرات بسیار زیاد در سبک زندگی، جهانی‌شدن، پیشرفت دانش، فاصله طبقاتی، توسعه امکانات و میزان رفاه در کشورها فراتر از آنچه که بود خود را نشان می‌دهد.

اصطلاح کشورهای شمال و جنوب پیشرفته و کمتر توسعه‌یافته هر روز به شکل جدیدتری خود را به جهان تحمیل می‌کند.

تلاش برای رسیدن به سبک جدید زندگی

مردم دیگر در یک کشور بند نمی‌شوند و برای مواجه‌شدن با سبک جدید زندگی و برخورداری از رفاه بیشتر دست به مهاجرت می‌زنند و این کوچ‌کردن از کشوری به کشوری دیگر پیامدهای متعددی به همراه دارد.

اینترنت، دنیای مجازی و مبادله خیلی سریع اطلاعات هم از عوامل تاثیرگذار بر مهاجرت است.

در این بین مهاجرت تحصیل‌کردگان و نخبگان نسبت به گذشته‌ها افزایش فزاینده‌ای دارد و مهاجرت پزشکان که به قولی جان انسان‌ها در دست‌شان است، نگرانی‌ها را چند برابر کرده است.

آمارها نگران‌کننده از مهاجرت پزشکان ایرانی

اگر به آمار مهاجرت پزشکان نگاهی بیندازیم گفته می‌شود یک‌چهارم پزشکان به اروپا و آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

یا اینکه در ۱۰ ماه اخیر حدود ۳هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند که یقینا بر سلامت مردم بسیار تاثیرگذار است.

تعداد کل پزشکان ایران حدود ۱۱۷هزار نفر است. به لحاظ تخصص پزشکی هم در کشورهای پیشرفته به‌ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت ۳۰-۲۰ پزشک متخصص وجود دارد.

در ایران به‌ازای هر ۱۰هزار نفر جمعیت فقط ۶ پزشک متخصص داریم که فاصله خیلی زیادی است.

البته آمار پزشکان متخصص در تهران قابل قبول است، اما در کل کشور توزیع مناسبی نداریم.

اگرچه پذیرش دانشجویان رشته پزشکی افزایش بسیار خوبی داشته است، با این حال گفته می‌شود در ۱۵ سال اخیر حدود ۴۰هزار پزشک بازنشسته شده‌اند که رقم بالایی است.

هزینه‌هایی که بر باد می‌روند

نکته دیگر آنکه وزارت بهداشت و درمان با سازمان نظام پزشکی در مورد مهاجرت پزشکان و کمبود پزشک نظرات متفاوتی دارند، اما عمق مشکل و چالش موجود بر همگان آشکار است.

در بُعد اقتصادی چند سال قبل هزینه تربیت یک پزشک عمومی حدود ۷۰۰میلیون تومان اعلام شده بود که اکنون بسیار بیشتر است.

ملاحظه فرمایید ما برای تامین پزشک برای دیگر کشورها چقدر از جیب مردم هزینه می‌کنیم. چه کسی باید پاسخگوی این سیاست‌ها باشد.

در مورد علت مهاجرت پزشکان مباحثی مثل میزان درآمد ناکافی با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورم بالا، نبود امکانات و تجهیزات پزشکی کافی و درآمد بسیار خوب در خارج از کشور، فراهم بودن تضمین کافی برای تامین آینده خانواده و داشتن یک زندگی باثبات و غیره مطرح است.

از دولت محترم انتظار می‌رود با بررسی همه‌جانبه ابعاد موضوع و توجه به مصلحت عامه مردم باید طرح و برنامه مناسبی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خصوص پزشکان محترم ارایه دهند.

اگر برای اداره امور کشور در همه ابعاد آن سازماندهی مناسب انجام و شرایط یک زندگی قابل قبول فراهم شود، این مهاجرت‌ها می‌تواند حالت عکس پیدا کند.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمود

    احتراما. لزومی ندارد که تربیت پزشک ما با استانداردهای جهانی باشد و باید تمرکز بر مسائل بومی بکنیم. لزومی ندارد که دوره تحصیلی پزشک و دندانپزشک و داروساز با این همه دانش و فن آوری که به راحتی میتوان از آن استفاده کرد و باید ماه به ماه بروز رسانی داشت، هفت سال باشد و مثلا سه سال کافی است و جزئیات بدردنخور دانشجویان را معطل نکند. وزارت بهداشت نیز بهتر است ترتبیت پزشک را به وزارت علوم بسپارد و مانند بقیه علوم و رشته ها باشد نه یک حیطه جدا شده. همچنین ملت دیگر باید با روشهای فن آوری و آموزش دیدن، به پیشگیری مجهز شوند و نه درمان در شرایط ناچاری. برای پزشکان فقط شغلشان و خدمت رسانی به جامعه مهم باشد و نه کسب و کار ویژه و بدون حساب و کتاب! حقوق پرستاران و بقیه هم که زحمت می کشند متعادل شود. هرچه الکترونیکی شدن و هوشمند شدن سامانه های درمانی نیز باعث کاهش هزینه ها و رانت ها و رفاه جامعه خواهد شد. موفق باشید

    • ناشناس

      کاملا موتفقم

    • ناشناس

      کاملا موافقم

    • محسن

      متاسفانه رانتی که در جامعه پزشکی ایجاد شده است اجازه اصلاح موارد اعلامی شما را نمی دهد.

    • ناشناس

      ۳ سال ؟ چه خبره ۳ ماه کافیه خخخخخ
      چی میگی داداش برا خودت
      نسبت حقوق پزشک به پرستار تو ایران پایینه نسبت جهانی۳تا ۸ هست و تو ایران کم تره
      سامانه الکترونیکی به چه درد میخوره دقیقا؟
      فقط یه حرف درست زدی پیشگیری که پیشگیری درست در وهله اول فرهنگ سلامت محور میخواد و سپس خرج پول که تو ایران با سرانه سلامت ۱۰۰ دلاری انتظار خاصی هم نباید داشت

  • سرمایه سرگردان

    سلام وقتی در ایران تجهیزات مورد نیاز پزشکی و دندانسازی و دندانپزشکی با ارز تخصیصی نیمایی که هم اکنون نزدیک نرخ ارز آزاد است چرا در ایران با ریال کار کنند به کشورهای منطقه یورو یا دلا رمیروند. قیمت اجاره بها و خرید محل کار هم که جدا ست ؟ تامین و کمبود همیشگی مواد و تجهیزات هم که هست . تولیدات بی کیفیت داخلی هم که فقط به نفع تولید کننده داخلی است و سطح درمان را پایین آورده . چه انگیزه ای برای مانده هست .واقع بین باشید .