خبر مهم:

کد مطلب: ۱۴۴۸۷۶

هر یک میلیارد دلار صادرات مساوی ۷۰۰۰ شغل

بر اساس چشم انداز جمهوری اسلامی ایران، در سال 1404 ایران در حوزه های اقتصادی و علم و فن‌آوری جایگاه نخست را در منطقه دارا خواهد بود. به دست آوردن این جایگاه مسلما نیازمند هماهنگی بین بخش‌های مختلف اقتصادی و علمی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه خواهد بود.

اگرچه امروز فاصله موجود درخصوص شاخص‌های اقتصادی با کشورهای منطقه در بخش تولید ناخالص داخلی نزدیک به 300 میلیارد دلار برآورد می‌شود، چنانچه رشد کشورهای منطقه را صفر در نظر بگیریم، نشان دهنده آن است که سالانه باید بتوانیم 30 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی خود بیافزاییم تا بتوانیم در ده سال آینده رتبه اول منطقه را از آن خود کنیم، معنای صریح این جمله آن است که سالانه باید بتوانیم رشدی در حدود 5/2% در تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کنیم و چنانچه در هر سال این رشد به دلیلی کاهش یابد، در سال‌های بعد این رشد باید به نحوی جبران شود.

باید اذعان کرد که اقتصاد مقاومتی یکی از پشتوانه‌های این مدل ملی محسوب می‌شود. اتکا به توان داخلی و آماده سازی شرکت‌های بزرگ، کوچک و متوسط در رویارویی با بازارهای هدف صادراتی، حضور در مجامع علمی- تجاری ملی و بین‌المللی بازارهای هدف و ارائه توانمندی‌های داخلی در این حوزه، خصوصا سوابق بسیاری از شرکت‌ها در طول مدت تحریم که توانسته‌اند نیازهای استراتژیک کشور را تامین نمایند، و معرفی توانمندی‌های بنگاه‌های طرف قرارداد و محصولات این بنگاه‌ها بخشی از وظایف مدل رشد محسوب می‌شود.

نگاه به بازارهای بین‌المللی، جذب سرمایه گذاران خارجی و صادرات یکی از مهمترین نقاط امید در فراهم آوردن امکان رشد و توسعه اقتصادی در کشور است. جالب توجه است که یکی از بزرگترین بازارهای منطقه‌ای در همسایگی ما قرار دارد و یکی از جذاب‌ترین مناطق صادراتی دنیا را تشکیل می‌دهد، حجم واردات همسایگان ما به بیش از 1300 میلیارد دلار درسال بالغ می‌شود و متاسفانه سهم شرکت‌های ایرانی از این حجم واردات بسیار ناچیز و سهم قابل توجهی در اختیار ندارند، در حالی که کشورهای مختلف در تلاش هستند تا این فرصت‌های گرانقدر را تبدیل به ثروت و نهایتا اشتغال برای شرکت‌های محلی خود نمایند. این همه در حالی است که عرضه بسیاری از محصولات و خدمات در کشور ما با در نظر گرفتن برخی ملاحظات، می‌تواند از جایگاه مستحکمی در بازارهای هدف برخوردار باشد.

بر اساس استانداردهای بین‌المللی، هر یک میلیارد دلار صادرات می تواند 7000 شغل در کشور ایجاد کند، این فرصت گرانبها که ناشی از مزیت نسبی جمهوری اسلامی ایران است، حایز اهمیت فراوان بوده و باید بتوانیم با توجه به نیاز کشور به تولید و اشتغال در نیل به این هدف گام برداریم. از سوی دیگر باید به ارزش صادرات موجود به کشورهای همسایه به خوبی واقف باشیم و بدانیم چنانچه عملکرد هر یک از سازمان های کشور باعث کاهش این صادرات شود، یعنی تعدادی از افراد شغل خود را از دست می‌دهند.

مشاور توسعه صادرات و جذب سرمایه و ادغام و تملک*

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.