خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۶۹۶۶

هیبریدی واقعی!

در مصاحبه اخیر ریاست محترم جمهور با آقای رشیدپور این سوال مطرح شد که چرا تعرفه خودروهای هیبریدی افزایش شدیدی داشته است. این سوال با این توجیه تکمیل می‌شود که خودروهای هیبریدی به نفع محیط زیست هستند و تشدید تعرفه آنها به کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها کمکی نمی‌کند.

رئیس جمهور نیز بیان کردند که اگر هیبریدی واقعی باشند نباید تعرفه آن افزایش یابد. مجری یا خبرنگار مذکور دست‌ برنمی‌دارد و ادامه می‌دهد که قول می‌دهد تعرفه آن کاهش یابد که رئیس جمهور در معذوریت قرار گرفته و خود را نسبت به این امر متعهد می‌کند.

واقعیت امر آنست که هیبریدی بودن خودروها محل سوال نیست و منظور رئیس جمهور قاعدتا این نبوده که موتور خودروهای مذکور هیبریدی نبوده و از روی کلاهبرداری به اسم هیبریدی وارد شده؛ بلکه احتمالا مقصود این بوده که بهانه محیط زیست است. اما واقعیت امر وارد کردن خودرو خارجی نسبتا لوکس با تعرفه کم است.

همه می‌توانند قضاوت کنند که اگر قیمت بنزین پایین باشد آیا سرنشینان خودروهای مذکور انگیزه خواهند داشت از قابلیت برقی بودن آنها استفاده کنند؟

آنچه که واقعی بودن یا نبودن خودروهای هیبریدی را مشخص می‌کند نه نوع موتور که نوع استفاده از این خودروهاست و منطق اقتصادی حکم می‌کند که تنها در شرایط بنزینِ گران به استفاده از این خودروها تمایل نشان داد.

نکته‌ای که بیان آن خالی از لطف نیست آنست که از میان همه مسائل مهم کشور چرا موضوع تعرفه خودروهای هیبریدی در لیست سوالات مجری محترم قرار گرفت ولی موضوعات دیگر مطرح نشد؟ مثلا چرا مطرح نشد که چند صد هزار خانوار کشور در پشت لیست پذیرش کمیته امداد و بهزیستی هستند اما به دلیل کمبود اعتبار پذیرش نمی‌شوند؟ کدام مسئله برای کشور مهم‌تر است و با زندگی طیف وسیع‌تری در ارتباط است؟ خودروهای هیبریدی گران یا تحت شمول کمیته امداد رفتن چند صد هزار خانوار؟

آنچه که موجب نگرانی است آنست که طبقه متوسط و طبقه غنی در ایران رسانه‌ها را تا آنجا به انحصار خود در آورند که حتی در مواجهه با رئیس جمهور خواسته‌های خود را مطرح کنند و صدای فقرا به جایی نرسد.

ای کاش به جای همبستگی طبقه متوسط و طبقه غنی، همبستگی طبقه متوسط و طبقه فقیر شکل می‌گرفت تا نابرابری در ایران تا این حد رشد نمی‌کرد.

منبع: کانال تلگرامی علی سرزعیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.