کد مطلب: ۴۹۱۴۰۹

سرنوشت انتخابات امریکا

با گذشت بيش از 10 روز از انتخابات امريكا، موقعيت بايدن به عنوان پيروز انتخابات بيش از پيش محكم مي‌نمايد و تشبثات ترامپ بيش از بيش به شكل دست و پا زدن‌هاي بي‌حاصل درآمده است.

به‌رغم اظهارات عجيب پمپئو، وزيرخارجه ترامپ، در يك مصاحبه مبني بر «گذار روان به دولت دوم ترامپ »، با شمارش آراي بيشتر در 5 ايالت كليدي بر فاصله بايدن با ترامپ افزوده شده است.

بايدن تا جمعه با حدود 20 هزار راي در ويسكانسين، 60 هزار راي در پنسيلوانيا، 145 هزار راي در ميشيگان، 15 هزار راي در جورجيا و 11 هزار راي در آريزونا از ترامپ جلوتر است. مطابق قوانين جورجيا و آريزونا، بازشماري تنها به ترتيب در صورت نيم و يك دهم درصد تفاوت در آراي دو رقيب انجام مي‌شود.

بر اين پايه، تنها قرار است در جورجيا بازشماري دستي انجام شود. در مجموع، تفاوت راي دو رقيب در حدي است كه با توجه به تجربه گذشته، نمي‌تواند در اثر بازشماري آراي چيزي بيش از چند صد راي تغيير كند.

لذا، حتي در جورجيا هم محتمل نيست كه 15 هزار راي مازاد بايدن در اثر بازشماري تغيير چنداني بكند. اين تغيير نيز معلوم نيست الزاما به سود ترامپ باشد. در چنين شرايطي، اميد ترامپ و حاميان او عمدتا به دعاوي حقوقي است كه در 5 ايالت مطرح كرده و مدعي تقلب سيستماتيك در انتخابات شده‌اند.

اما اسناد و مداركي كه براي اثبات دعاوي خود ارايه كرده‌اند، چندان جدي و قوي نيستند. ساختگي بودن برخي از اسناد و مدارك اثبات شده، برخي صرفا ادعاهاي برخي افراد است و برخي ديگر صرفا ادعاهايي است كه بيشتر به تئوري‌هاي توطئه پهلو مي‌زند.

در مواردي حتي اگر شواهد عينا پذيرفته شود، چيز در حد اظهارات تعدادي راي‌دهنده و ناظر صندوق در معدود حوزه‌هاي پراكنده‌اي در سطح كشور نيست. دامنه و گستره هيچ يك از ادعاها و مدارك مطرح شده، در حدي نيست كه بتواند حاكي از تقلب سيستماتيك يا گسترده باشد و فاصله زياد بايدن از ترامپ در شماري از ايالات كليدي و تعيين‌كننده براي نتيجه انتخابات را تحت تاثير قرار دهد.

برخي پيروزهاي احتمالي تيم حقوقي ترامپ نيز در حدي نخواهد بود كه تاثير قابل توجهي بر نتايجي كه تا‌كنون حاصل شده، داشته باشد. مثلا وكلاي ترامپ در ايالت نوادا مطالبه حقوقي خود براي توقف استفاده از يك نرم‌افزار شمارش راي را صرفا بر اظهارات يك زن راي‌دهنده 80 ساله مبني بر تشخيص نادرست امضاي او توسط نرم افزار مربوطه استوار كرده‌اند.

يا در دعواي ديگري در ميشيگان، وكلاي جمهوريخواهان بر مبناي ادعاي تنها يك راي‌دهنده مدعي شده‌اند كه يك مامور در يك حوزه راي‌گيري به راي‌دهندگان توصيه مي‌كرده كه به بايدن راي دهند. سخنگوي كاخ سفيد نيز تاييد كرد كه مدارك تيم حقوقي ترامپ شامل 200 شهادتنامه است كه توسط 200 راي‌دهنده واقعي ارايه شده است.

بعد از ارايه اين شهادتنامه‌ها به دادگاه فدرال در ميشيگان مشخص شد كه عمدتا حاوي شكايت ناظران جمهوريخواه در شماري از حوزه‌ها در ميشيگان است كه از رفتار مسئولين حوزه‌ها شكايت داشته‌اند. برخي اعتقاد دارند كه تشبثات حقوقي تيم ترامپ عمدتا با هدف به تاخير انداختن تاييد نتيجه انتخابات در ايالات كليدي است.

گفته مي‌شود كه تيم ترامپ اميدوار است از اين طريق شانس آن دسته از مجالس ايالتي را كه در كنترل جمهوريخواهان است، براي تعيين اعضاي كالج انتخاباتي ايالت بدون توجه به نتيجه آراء عمومي افزايش دهد.

در چنين شرايطي، بي‌دليل نيست كه شمار زياد و رو به افزايشي از رهبران كشورهاي مختلف به بايدن تبريك گفته و با او تلفني گفت‌وگو كرده‌اند. جهان طي 10 روز گذشته روشن كرد كه آماده كار با بايدن است.

رهبران دمكراسي‌هاي غربي به شمول سران آلمان، كانادا، فرانسه، انگليس، استراليا، ايرلند و … به سرعت به ترامپ تبريك گفتند و اغلب تلفني نيز با او صحبت كردند. ژاپن و كره جنوبي و هند نيز چنين كردند.

برخي ديگر مانند سران دولت‌هاي اسراييل، عربستان، امارات، تركيه و… اغلب با تاخير پيروزي بايدن را تبريك گفتند. پيوستن رهبر چين به اين جمع با يك تاخير تقريبا ده روزه قابل توجه بود. به‌طور كلي، رهبراني كه روابط نزديكي با ترامپ داشتند، يا در تبريك گفتن به بايدن بسيار كند عمل كردند يا هنوز به او تبريك نگفته‌اند.

سكوت رهبران روسيه، برزيل و مكزيك در اين رابطه قابل توجه است. در حالي‌كه وزارت خارجه امريكا به‌طور سنتي برقراري رابطه بين رييس‌جمهور منتخب با رهبران جهان را هماهنگي و تسهيل مي‌كند، اين‌بار هيچ اقدامي در اين رابطه انجام نداده و ظاهرا پيام‌هاي دريافتي از رهبران ديگر كشورها را نيز به ستاد بايدن ارسال نكرده است.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بین دموکراسی های بزرگ از ایران نام نبردی! :))))