بشنوید: چرا نیمی از ایرانیان دچار سوء‌تغذیه‌اند؟/پاسخ به سوالات شما درباره امنیت غذایی

بشنوید: چرا نیمی از ایرانیان دچار سوء‌تغذیه‌اند؟/پاسخ به سوالات شما درباره امنیت غذایی

حجم فایل صوتی: ۵۰.۳۷M | مدت زمان فایل صوتی: ۰۰:۲۱:۱۵ دانلود فایل صوتی

به گزارش تجارت‌نیوز در سومین قسمت از پادکست پرونده اقتصادی تجارت‌نیوز و در قالب یک پرونده صوتی مفصل به این سوال این روزهای شما پاسخ خواهیم داد: «چرا بیش از نیمی از ایرانیان دچار سوء‌تغذیه شده‌اند؟»

در تازه‌ترین پرونده اقتصادی تجارت‌نیوز با بررسی ابعاد یک مسئله مهم و فراگیر همراه شما هستیم؛ بحرانی به نام امنیت غذایی. این که چه شد ایران به فهرست یکی از سه کشور دارای بیشترین میزان سوء‌تغذیه پیوست و آیا گرانی مواد غذایی است که سفره دهک‌های پایین جامعه را از گوشت قرمز و برنج تهی کرده یا نبود مواد اولیه، موضوع امروز پادکست ماست. با ما و از استودیو تجارت‌نیوز همراه باشید در شرایطی که قیمت هر کیلو گوشت خورشتی گوسفندی امروز در تهران به بیش از 400 هزار تومان رسیده و مرغ قیمت 110 هزار تومان را پشت سر گذاشته است!

پرسش‌های پرونده

حتی اگر اظهارات اخیر مدیرکل وزارت تعاون را کنار بگذاریم، آژیر امنیت غذایی در کشور به صدا در آمده است. اعتراف یک مدیر دولتی به درگیری بیش از نیمی از جمعیت کشور به بحران سوتغذیه، آن هم با ذکر اینکه «نه رئیس‌جمهور، نه رئیس سازمان برنامه و نه هیچکس دیگری نمی‌داند یک ایرانی دقیقا چقدر از سمت دولت حمایت می‌شود» همه و همه نشانه‌هایی از وقوع یک بحران البته خاموش دارند. در بیست دقیقه آینده و در پادکست پرونده این هفته به شش سوال شما درباره بحران امنیت غذایی در کشور پاسخ داده‌ایم، موضوعی که اگرچه به شکل یک بحران درآمده اما به نظر می‌رسد دولت هنوز فکری برای آن نکرده است.

ریشه بحران امنیت غذایی کجاست؟

افزایش قیمت مواد غذایی به مرحله بحران تورم رسیده است. سوسن یحیی‌پور، دبیر سرویس اقتصاد کلان تجارت نیوز در تحلیل این هفته خود، به این سوال پاسخ داده که تورم مواد غذایی چگونه بسیاری از خانوارها را از صرافت خرید اقلام خوراکی مهمی چون گوشت و برنج انداخته است.

سفره دهک‌های مختلف جامعه چگونه است؟

سوژه‌های پادکست پرونده عموما از میان پرسش‌های مخاطبان تجارت‌نیوز انتخاب می‌شوند اما بحرانِ کالری در دهک‌های پایین جامعه، موضوعی نیست که عموم مردم با آگاهی نسبت به آن، بتوانند مطالبه‌گرش باشند. روایت سارا اسلامی دبیر تحریریه تجارت‌نیوز از وضعیت سفره دهک‌های مختلف جامعه را می‌شنوید.

آیا گرانی جهانی مواد خوراکی، امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند؟

موضوع کاهش سرانه مصرف مواد غذایی در ایران اما از چشم پژوهش‌ها و بررسی‌ها دور نمانده اما آن طور که پژوهشی در حوزه تغذیه خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد سفره ایرانیان در ۱۵ سال اخیر، ۲۴ درصد کوچک شده و شکاف تغذیه میان اقشار مختلف افزایش پیدا کرده است.

تبعات نبود امنیت غذایی چیست؟

سرانه پایین مصرف مواد غذایی در دهک‌های پایین جامعه چه تاثیری بر ضریب سلامت عمومی خواهد داشت؟ آیا آن طور که متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند آثار این پدیده می‌تواند در نسل‌ها اثرگذار باشد؟ عاطفه محمودی، دبیر سرویس جامعه تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد.

مسئله گندم چیست؟

خوشحالیم که با یکی دیگر از پرونده‌های تجارت نیوز همراه شما هستیم. تلاش ما روزنامه‌نگاران در این پادکست، کمک به درک همه جانبه بحران‌ها و مسائل کلان کشوری است و در این قسمت به مهمترین بخش پرونده رسیدیم. مسئله گندم چیست و چرا باید نگران آن بود؟ رفتار دولت در تعیین قیمت گندم وضعیت این کالای اساسی را به مرحله‌ای رسانده که باید آن را مسئله گندم عنوان کرد.

آیا جنگ اوکراین بر امنیت غذایی ما اثر گذاشته است؟

جنگ اوکراین از زمان آغاز تاکنون لااقل در سه حوزه امنیت جهانی را با بحران مواجه کرده که یکی از مهمترین آنها بحران در امنیت غذایی ناشی از ایجاد چالش در بزرگترین بازار تولید و عرضه اقلام خوراکی و غله است. سعید برآبادی، سردبیر پادکست گزارش می‌دهد.

تجارت‌نیوز از ابتدای تیرماه با سه پادکست هفتگی همراه شما خواهد بود.

هر شنبه با پادکست صدای بازار ، شنونده آخرین تحولات و پیش‌بینی‌ها از بازارهای مالی باشید.

دوشنبه‌ها نیز، تجارت‌نیوز با یک پرونده اقتصادی صوتی مفصل همراه شما خواهد بود.

هر هفته، 9 صبح پنجشنبه‌ها می‌توانید پادکست اقتصادی رادیو تجارت نیوز را در شبکه‌های اجتماعی ما بشنوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.