کد مطلب: ۳۵۴۲۳۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با مهدی نیامنش، کارشناس استارتاپ:

آینده استارتاپ‌ها در ایران / استارتاپ‌های مستقل ظهور خواهند کرد‌

آینده استارتاپ‌ها در ایران / استارتاپ‌های مستقل ظهور خواهند کرد‌

یک کارشناس استارتاپ درباره آینده استارتاپ‌ها در ایران می‌گوید: آینده استارتاپ‌ها به سمتی می‌رود که به منابع مالی دولت نیازی نباشد و در آینده حتما ایده‌ها پخته‌تر خواهد شد و دانشگاه‌ها باید بیشتر به فضای استارتاپ نزدیک شوند.

مهدی نیامنش، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها و دکترای نرم افزار از دانشگاه شریف در گفتگو با تجارت‌نیوز، درباره‎ علل شکست استارتاپ‌ها گفت: بحث اساسی در شکست استارتاپ‌های داخلی این است که بنیان‌گذاران ایده‌های کم عمقی را اجرا می‌کنند. همچنین به‌علت عجول بودن دست به اجرای کم کیفیت ایده می‌زنند. حال اگر یک ایده کم‌عمق دست افراد عجول بیفتد که سریع بخواهند به پول برسند طبیعتا نتیجه‌ آن اجرای ناموفقی خواهد بود.

وی درباره‌ الگوبرداری از استارتاپ‌های موفق دنیا گفت: برخی از این ایده‌های کم‌عمق، تکراری از نمونه‌های خارجی هستند. در واقع تکرار اصلا بد نیست و نمونه‌های موفقی هم از این الگو‌برداری‌ها داریم اما نیاز به بررسی دقیق دارد و صرف کپی‌برداری اشتباه است.

نیامنش به جمله کلیدی در استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: موسسان باید به تولید استارتاپی بپردازند که مشتری به آن نیاز داشته باشد. بسیاری از فعالان این حوزه همین نکته کلیدی و بدیهی را رعایت نمی‌کنند. آنها سعی می‌کنند کاری را انجام دهند که آموزش دیده‌اند و به نیاز بازار توجه کمتری دارند. تا زمانی که مشتری را نشناسیم و برای دل خودمان کار کنیم استارتاپ موفقی نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: من کسب‌و‌کار‌هایی را می‌شناسم که اسم استارتاپ روی خودشان گذاشته‌اند و سه، چهار سال است در نمایشگاه‌ الکامپ هزینه و شرکت می‌کنند. هیچ پیشرفتی نمی‌کنند و حتی حاضر به عقب‌نشینی و اصلاح استارتاپ نیستند. این نوع استارتاپ‌ها فقط منتظر حمایت هستند.

وی در خصوصیت هر نسل و نوع رفتارش با تکنولوژی توضیح داد: نیمه دوم هفتاد و دهه هشتاد در حین دنیای دیجیتال متولد شده‌اند و از کودکی با موبایل و تبلت سر‌ و کار داشتنه‌اند.

و در ادامه توضیح داد:عمده استارتاپی‌های حال حاضر از نسل دهه شصتی هستند. نسل نیمه دوم دهه هفتادی هنوز به عرصه‌ ساخت استارتاپ نرسیده است اما به‌زودی که وارد حوزه استارتاپ شوند استارتاپ‌های عمیق‌تری می‌سازند. آنها مشتری استارتاپ‌های خودشان خواهند بود و فضاهای زیادی برای سرگرمی ایجاد می‌کنند. همچنین هوش مصنوعی فضای بکری است که این را هم گسترش خواهند داد.

نیامنش درباره‌ نقش وزیر ارتباطات در فضای استارتاپی گفت: وزیر ارتباطات به‌علت نزدیک بودن سنش به دهه هفتاد و هشتاد می‌تواند آنها را درک کند و به نیاز‌های این نسل می‌پردازد.

در تامین اجتماعی، بانک، اپراتورها، حمل‌و‌نقل، خودرو، ثبت اسناد و شهرداری فرصت‌های استارتاپی بی‌شماری وجود دارد. با توجه به اینکه منابع در دست نسل دهه پنجاه است تصمیماتی محتاطانه نسبت به تکنولوژی می‌گیرند و نگران از دست دادن منابع موجود هستند

آینده استارتات‌ها

وی گفت: در آینده شاهد استارتاپ‌هایی خواهیم بود که به منابع مالی حکومتی کمتری نیاز دارند و تولدان دهه 70 و 80 می‌شوند که خالق این استارتاپ‌ها خواهند بود. این نسل استارتاپ‌هایی را می‌سازند که خودشان مشتری‌اش هستند و عمق بیشتری نسبت به استارتاپ‌های حال حاضر دارند.

نیامنش عنوان کرد: ارتباط ضعیف ما در فضای بین‌الملل اجازه‌ تبادل ایده و نظر را از آنها گرفته است و همین باعث می‌شود ایده‌های نوین نداشته باشیم و معمولا مجبور به تکرار از روی نمونه‌های خارجی شویم و آنچه که اکوسیستم استارتاپی با آن درگیر است قوانین قدیمی و بی‌کاربردی است که منابع سود‌ده را در اختیارشان قرار نمی‌دهد.

او اضافه کرد: در تامین اجتماعی، بانک، اپراتورها، حمل‌و‌نقل، خودرو، ثبت اسناد و شهرداری فرصت‌های استارتاپی بی‌شماری وجود دارد. با توجه به اینکه منابع در دست نسل دهه پنجاه است تصمیماتی محتاطانه نسبت به تکنولوژی می‌گیرند و نگران از دست دادن منابع موجود هستند.

وی با بیان اینکه آینده استارتاپ‌ها به سمتی می‌رود که به منابع مالی دولت نیازی نباشد گفت: بحث‌های هوش‌مصنوعی، کلان‌داده، فینتک و بلاکچین که منابع مالی کمی می‌خواهند روز‌به‌روز در حال رشد هستند. برای همین در آینده شاهد پیشرفت چشم‌گیر در همین حوزه‌ها خواهیم بود.

به گفته او، یکی از 10 حوزه‌ برتر تکنولوژی بحث کانتنت است؛ در ایران به‌علت تفاوت زبان و فرهنگ فرصت‌های استفاده از این نوع استارتاپ زیاد است و متاسفانه به‌ دلیل شرایط قانون‌گذاری در این حوزه بنیان‌گذاران در این حوزه وارد نمی‌شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: 70 درصد از ترافیک اینترنت کشور‌های اروپایی و آمریکایی کانتنت است. در ایران هم بین 60 تا 70 درصد ترافیک اینترنت کانتنت است اما میزان بسیار ناچیزی از این کانتنت تولید شده‌ خود ما است. برای همین برای استارتاپ‌های ایرانی منجر به کسب‌و‌کار نمی‌شود.علت اینکه در ایران به این حوزه نمی‌پردازند سخت بودنش نیست و فقط مشکل قوانین هستند.

ایده‌ها پخته‌تر خواهد شد

وی در خصوص آینده‌ استارتاپ در ایران عنوان کرد: نابالغ بودن اکوسیستم باعث شده است چند سال طول بکشد تا شاهد استارتاپ‌های موفقی باشیم.اما حتما ایده‌ها پخته‌تر خواهد شد و دانشگاه‌ها باید بیشتر به فضای استارتاپ نزدیک شوند.

وی در بحث محدوده‌ فعالیت استارتاپ‌ها گفت: هر استارتاپ می‌تواند بازار وسیعی را در اختیار بگیرد و مخاطبان بیشتری را جذب کند.

نیامنش گفت: حجم پولی که به آرندی (R&D) در ایران اختصاص داده می‌شود کم است. اما وی معتقد است: با اینکه حجم پول آرندی کم است، مهمتر این است که همین مقدار در جای درست خود استفاده شود.

اهمیت ارتباطات بین‌الملی برای استارتاپ‌ها

وی همچنین ارتباط استارتاپی‌ها در فضای بین‌المللی را مهم دانست و عنوان کرد: اگر فضایی محیا کنیم که استارتاپ‌های دانش‌بنیان و فناوربنیان بتوانند در بازار بین‌المللی ارتباط داشته باشند بر حجم فروش‌شان تاثیر مثبت می‌گزارد. تا وقتی که ارتباطات ضعیف باشد میزان انگیزه و ریسک پایین است. شرکت‌های دانش بنیان با معرفی و عرضه‌ خود انگیزه‌ سرمایه‌گذاری بیشتری به دست می‌آورند.

نیامنش تفاوت استارتاپ‌های خاورمیانه و آمریکا را این‌طور بیان کرد که در ایران و کشور‌های منطقه استارتاپ‎ها پلتفرمی هستند و در آمریکا و کانادا دیتا‌محور هستند.

عاقلانه‌ترین تصمیم برای استارتاپ‌ها

وی عاقلانه‌ترین تصمیم برای استارتاپ‌ها را داشتن عملکردی مستقل و بدون وابستگی به نهاد‌های دولتی دانست و گفت: وابستگی و انتظار حمایت از طریق منابع دولتی سرعت را بسیار کم می‌کند و در بلندمدت تبعات منفی می‌گذارد.

وی حضور رسانه‌های تخصصی در حوزه استارتاپ‌ها را موثر دانست و گفت: اگر رسانه‌ای به دغدغه‌های استارتاپی بپردازد و صرفا به‌دنبال فرصت‌های نمایشی نباشند می‌توان استارتاپ‌های درست را به‌وجود آورد. برای مثال اگر در فضایی امکانش باشد که استارتاپ‌ها از نهاد‌های مختلف مثل شهرداری مطالبات خود را مطرح کنند، این تعاملات نهاد‌ها با شرکت‌ها باعث دقیق‌تر شدن استارتاپ‌ها می‌شود.

توصیه مهدی نیامنش به استارتاپ‌ها عاقلانه و بدون وابستگی عمل کردن است. وی در پایان خاطرنشان کرد: وابستگی به دولت چه به لحاظ مالی و چه حمایت‌های دیگر یک اشتباه استارتاپی است و هرچقدر استارتاپ جلو‌تر برود زیان آن ‌را خواهد دید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.