کد مطلب: ۳۴۸۷۰۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با سه فعال حوزه استارتاپ:

از ایده تا استارتاپ؛ چطور و چگونه؟

از ایده تا استارتاپ؛ چطور و چگونه؟

شعاری که استارتاپی‌ها آن‌را باور دارند این است که تیم مهم‌تر از ایده است.در صحبت با سازندگان استارتاپ‌ها هم مشخص می‌شود هیچ‌وقت از کلمه «من» استفاده نمی‌کنند و همواره ایده را محصول جمع می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نکته مشترک بین استارتاپی‌های مشهور این است که نمونه‌های نا‌‌موفق یا کمتر دیده‌شده‌ای داشته‌اند که همان زمینه‌ساز موفقیتشان در استارتاپ کنونی آنهاست.

ابوالفضل شرافت، طراح وب‌سایت بازیاتو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «بازیاتو اولین استارتاپی نیست که ساختیم. قبل از این دو وبسایت دیگر طراحی کرده بودیم اما بازیاتو اولین استارتاپی بود که به اجرای نهایی رسید.»

وی درباره شکل‌گیری ایده بازیاتو گفت: «تیم سه‌نفره ما در حوزه بازی فعالیت داشت و طبق بررسی‌های انجام‌شده معرفی بازی و مارکتینگ با منابع موجود کار سختی بود. برای همین تصمیم به ساخت وبسایتی گرفتیم که متمرکز بر بازی‌های موبایلی باشد. ما روی بازی‌های موبایلی تمرکز کردیم، چون بیشترین بازی‌هایی که بازی‌سازان طراحی می‌کنند، موبایلی هستند و وب‌سایت‌هایی که وجود داشت بر روی بازی‌های کنسولی و کامپیوتری تمرکز داشتند.»

به گفته ابوالفضل شرافت، بازیاتو از زمان ایده تا ساخت دو ماه طول کشید و تا اجرا یک سال زمان برد.

وی اضافه کرد: «موفقیت بازیاتو به دلیل تیم تخصصی محتوایی و روابط خوب با بازی‌سازها است و علت شکست استارتاپ‌های قبلی اهدافی است که دستیابی به آن‌ها ممکن نبود.»

شهریار ازهاریان‌فر، سازنده بازی آمیرزا نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «از سال 91 تصمیم گرفتیم با یک تیم دوستانه استارتاپ حقوقی خودمان را راه بیندازیم. به عنوان اولین قدم سراغ تاپ‌چارت‌ها رفتیم و دغدغه ما این بود که چه بازی‌ای بسازیم تا کاربر بیشتری جذب کند. با در نظر گرفتن همین دغدغه چند پروژه و ایده به ذهن ما رسید که اتفاقا نمونه‌های خارجی آن هم وجود داشت. طرح کلی ایده که بازی کلمات بود با نام باقلوا ساخته و پرداخته شد.»

شهریار ازهاریان‌فر از اهمیت باقلوا گفت: «بازی باقلوا پیش‌درآمدی بر آمیرزا شد. به دلیل موفق بودن و داشتن کاربر دو میلیونی باقلوا تصمیم گرفتیم نمونه اصولی و شسته و رفته‌تر همین بازی را طراحی کنیم و آمیرزا را ساختیم.»

وی در ادامه از علت دیگری برای ساخت پروژه تکمیلی باقلوا گفت: «باقلوا به دلیل زیرساخت‌های فنی‌ای که داشت اجازه توسعه بیشتر را به ما نمی‌داد و آمیرزا را طوری طراحی کردیم که امکان توسعه‌ هر چه بیشتر داشته باشد.»

وی علت موفقیت بازی آمیرزا نسبت به برنامه‌های مشابه برنامه‌ریزی محتوایی دانست.

او تاکید کرد: «به دلیل جذب دو میلیون کاربر در بازی باقلوا اطمینان داشتیم پروژه مشابه و اصولی‌تر آن موفق‌تر می‌شود.»

محسن مولایی‌نسب، سازنده دومینو اپ هم معتقد است: «یک استارتاپ مطرح اولین پروژه یک سازنده استارتاپ نیست. ما پیش از دومینو اپ وب‌سایت‌هایی مربوط به بازی و خرید‌و‌فروش و… داشتیم و به‌نظر من یک ایده زمانی موفق می‌شود که کاملا خلاقانه باشد و از جایی تقلید نشود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.