کد مطلب: ۳۴۹۷۲۴

یک کارشناس حوزه تکنولوژی مطرح کرد:

سه نسل متفاوت ایرانی‌ها در برخورد با تکنولوژی

سه نسل متفاوت ایرانی‌ها در برخورد با تکنولوژی

مهدی نیامنش با بیان ویژگی‌های متفاوت سه نسل ایرانی‌ها در برخورد با تکنولوژی تاکید کرد که شرکت‌های ایرانی در فعالیت خود باید به چنین مسائلی توجه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، مهدی نیامنش، مدیر‌عامل هلدینگ پیک‌آسا در دومین سمینار مدیریتی-آموزشی بنیاد علمی ‌آموزشی قلم‌چی درباره فناوری و نوآوری در ایران گفت: ایران با سه نسل متفاوت از نظر برخورد با تکنولوژی رو‌به‎‌رو است.

نیامنش اضافه کرد: ایران با سه نسل روبه‌رو است. دهه قبل از 60، از دهه 60 تا 75 و نسل سوم از 75 به بعد است. هر کدام از این دهه‌ها رفتار متفاوتی با تکنولوژی دارند که شرکت‌ها باید به تناسب این رفتار‌ها دست به تولید فناوری بزنند. دهه قبل از 60 تا حدودی با فضای مجازی بیگانه‌اند و کسب‌و‌کار سنتی را ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: نسل دوم که دهه 60 تا نیمه دهه 70 را شامل می‌شود نسل فیس‌بوک و ایمیل هستند و برای یادگیری به کلاس‌ رفتن وابسته هستند و نسل سوم سال 75 به بعد را در بر می‌گیرد که از اول زندگی با تکنولوژی مانوس شده‌اند. این نسل برای یادگیری به کلاس نیازی ندارند و از سایت‌ها به دنبال راه حل‌ها می‌گردند. شرکت‌ها و استارتاپ‌های ایران با توجه به این ویژگی‌ها باید فعالیت کنند.

نیامنش، دانش‌آموخته دکترای مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف، در ادامه این سمینار اظهار کرد: شرکت نوکیا با یک میلیارد مشتری به شرکت اپل باخت، چرا که آیفون با تکنولوژی جدید و گوشی هوشمند به بازار عرضه شد. تکنولوژی در مواردی بی‌رحم عمل می‌کند و رقیبان را کنار می‌زند. نمونه داخلی آن کاری است که اسنپ با آژانس‌ها کرد.

وی ویژگی‌های فناوری را این‌طور گفت: فناوری اصلی پر‌هزینه است و با نوآوری فرق دارد. نوآوری صرفا کاری است که با خلاقیت انجام شود اما فناوری یک مسئله است که حل نشده که با روش، تکنیک و فرآیند آن را حل کرده و به کاری منحصر به‌فرد تبدیل می‌شود. موفقیت فناوری به پذیرش افراد نیازمند است.

این کارشناس حوزه تکنولوژی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فناوری شروع به کار آهسته و شتابان پیش رفتن آن است، افزود: دنیا در حال دیجیتالی شدن، هوشمند شدن و وصل شدن است. فناوری به سمت‌و‎سویی می‌رود که تا سه سال دیگر اپلیکیشن‌های روی گوشی براساس ساختار شخصیتی فرد طراحی می‌شوند.

وی درباره تکنولوژی‌های جدید بیان کرد: یکی از نمونه‌های هوشمند شدن بحث AR است که با دیدن می‌توان بیشتر و عمیق‎‌تر فهمید. در دو سه سال آینده روی عینک‌ها این فناوری اعمال می‌شود تا با دیدن بتوان تعداد افراد حاضر در یک جمع و اطلاعاتی از این قبیل را فهمید.

نیامنش به بلاکچین هم اشاره و عنوان کرد: بلاکچین به‌عنوان یک فناوری بزرگ دیگر با متصل کردن داده‌ها به یکدیگر به وجود آمد. این کار موجب تصمیمات بزرگ یکپارچه‌ای می‌شود که همه آن ‌را قبول دارند.

وی کسب‌و‌کار را به سه بخش عمده تقسیم کرد و گفت: این بخش‌ها شامل کسب‌و‌کار خلاق و نوآورانه، کسب‌و‌کار دانش‌بنیان و کسب‌و‌کار فناوری می‌شود.از سمت دیگر هر شرکت دارای ابعاد پنج‌گانه است که مشتری، محصول، مدل، تیم و بحث‌های مالی را در بر می‌گیرد. هر شرکت با توجه به اهدافی که دارد نسبت متفاوتی از این ابعاد را به‌کار می‌گیرد. برای مثال کسب‌و‌کار خلاق و نوآورانه روی بعد مشتری بیشتر تمرکز دارد و برای رفع نیاز‌های ساده مردم دست به تولید می‌زند. کسب‌و‌کار دانش‌بنیان محصولی به نام دانش تولید می‌کند و تجارت فناوری به تولید فناوری می‌پردازد.

نیامنش، مشاور و منتور استارتاپ‌ها در ادامه گفت: یک شرکت فناور باید هزینه تحقیق و توسعه یا همان آرندی داشته باشد. ویژگی بارز شرکت‌های بزرگ دنیا مثل گوگل، مایکروساف، آمازون و… این است که هزینه زیادی را به آرندی اختصاص می‌دهند و اقدام به خرید شرکت‌های دیگر می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در ایران این هزینه‌ها بیشتر به دانشگاه اختصاص داده شده و کم‌ترین بخش به شرکت‌های خصوصی می‌رسد در حالی که در کشورهای دیگر بیشترین رقم را به بخش خصوصی اختصاص می‌دهند. در نتیجه بسیاری از فعالان این حوزه در ایران دچار مشکل می‌شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.